2014-05-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Yes that´s the one. 25 veckor o man får hela paketet, ADR, YKB osv..
ok låter ju rent av rimligt, måste kolla om jag hittar någon geografiskt bra till.
Vilket landskap gick du i?
Citera
2014-05-12, 01:11
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
ok låter ju rent av rimligt, måste kolla om jag hittar någon geografiskt bra till.
Vilket landskap gick du i?
jönköping, fick pendla 2-3 h varje dag vilket sög, speciellt dem sega dagarna som man inte har någon övningskörning eller vettigt.
Citera
2014-05-12, 09:36
Medlem
Finns det någon körning där man är relativt hemma i tid om dagarna?

Typ grusbil eller renhållning borde väl inte vara allt för långa dagar? (Skiter i om jag börjar 04, vill vara hemma tidigt på eftermiddagar)

Har börjat tröttna på nattkörning...
Senast redigerad av echox 2014-05-12 kl. 09:40.
Citera
2014-05-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
detta lättade bröstkorgen på mig.. då träning till stor del har varit mitt brinnande intresse i mer än 15år. att sitta i hytten och köra är kul, det är inte mycket jag finner roande när det kommer till arbete men lastbilschaufför är någonting jag blivit genuint intresserad av vilket jag inte direkt var när jag sökte till utbildningen..
Snälla, förklara för mig vad det är som gör att du tycker det är så kul att sitta i hytten. Jag hör ofta chaufförer som säger att de inte kan tänka sig ett bättre och roligare jobb och jag vill genuint gärna förstå hur de tänker.
Jag har själv full behörighet men har aldrig lockats att börja köra.
Citera
2014-05-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cestus
Snälla, förklara för mig vad det är som gör att du tycker det är så kul att sitta i hytten. Jag hör ofta chaufförer som säger att de inte kan tänka sig ett bättre och roligare jobb och jag vill genuint gärna förstå hur de tänker.
Jag har själv full behörighet men har aldrig lockats att börja köra.

Det är givetvis väldigt individuellt vad man trivs med.
Jag trivs i trafiken, jag trivs i ensamhet. Det finns oändligt med intressanta podcast's, dokumentärer, ljudböcker och lära-dig-språk-skivor ifrån alla världens hörn att bränna ut och vidga sin allmänbildning samtidigt som man arbetar. Eftersom jag finner det intressant att lära mig nytt så är detta ett sätt att samtidigt under arbetstid få tillgång till ytterligare ett intresse.
Citera
2014-05-12, 13:04
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Har börjat tröttna på nattkörning...

Ingen expert men kanske lokala körningar, som t.ex till affärer och liknande? Då brukar man börja tidigt på morgonen för att leverera innan handlande börjar.

Jag har dock en fråga ( du verkar ha kunskap om ämnet ), vad är det sämsta/bästa med att jobba natt? Vilka fördelar mot nackdelar finns det?

Själv utbildad inom jord -och skogsbruk och ska till hösten ta C samt CE och tänkte därefter börja köra timmerbil ( har många kontakter där ) och har funderat lite på vilka pass vore härligast - jag är mestadels nattmänniska men vet ju inte hur det är som yrkeschaufför att jobba natt och hur man mår/påverkas.

M.v.h
Citera
2014-05-12, 13:23
Medlem
Citat:
Det är givetvis väldigt individuellt vad man trivs med.
Jag trivs i trafiken, jag trivs i ensamhet. Det finns oändligt med intressanta podcast's, dokumentärer, ljudböcker och lära-dig-språk-skivor ifrån alla världens hörn att bränna ut och vidga sin allmänbildning samtidigt som man arbetar. Eftersom jag finner det intressant att lära mig nytt så är detta ett sätt att samtidigt under arbetstid få tillgång till ytterligare ett intresse.
Jag gillar själv att jobba ensam och förstår fördelarna med att kunna stimulera intellektet och förkovra sig på jobbet. Men hur funkar det ur trafiksäkerhetssynpunkt? Tappar man inte koncentrationen på sin körning?
Citera
2014-05-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cestus
Jag gillar själv att jobba ensam och förstår fördelarna med att kunna stimulera intellektet och förkovra sig på jobbet. Men hur funkar det ur trafiksäkerhetssynpunkt? Tappar man inte koncentrationen på sin körning?

Det kan jag inte uttala mig om eftersom jag är mitt i en utbildning just nu, bara hälften av tiden kvar sedan återstår det att se om koncentrationen håller i sig.
Citera
2014-05-12, 14:46
Medlem
Citat:
CSN beviljade mig det som kallas 'högre bidrag'.
Jag hade aldrig som tanke att ta lån eftersom jag har besparade pengar så att det blir över, snål som man är har man ju lagt undan en hel del utifall oväntade kostnader helt plötsligt skulle blir relevant.
När började din utb (vilken månad?) man kan väl bara få det högre tills pengarna är slut å då borde det väl vara bra att börja i typ januari..?
Citera
2014-05-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
När började din utb (vilken månad?) man kan väl bara få det högre tills pengarna är slut å då borde det väl vara bra att börja i typ januari..?

Som jag förstått det kan alla över 25år få de högre bidraget i högst 120veckor sammanlagt.
Citera
2014-05-12, 16:04
Medlem
Citat:
Som jag förstått det kan alla över 25år få de högre bidraget i högst 120veckor sammanlagt.
Nja jag sökte en gång men startade aldrig skolan och jag har för mig att det finn en begränsad pott att få men när den fylls på vet jag inte.

"Det högre bidragsbeloppet lämnas inom ramen för anvisade medel och i den ordning som ansökningarna kommer in till CSN. Det finns alltså en risk för att pengarna kan ta slut. Tänk därför på att vara ute i god tid när du söker studiemedel."

EDIT: "För att få det högre bidraget får den studerande inte läsa en påbyggnadsutbildning eller motsvarande. Den studerande får heller inte ha fullföljt ett nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan eller motsvarande svensk eller utländsk utbildning."

Har du inte fullföljt gymnasiet?
Senast redigerad av messier11 2014-05-12 kl. 16:08.
Citera
2014-05-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Ingen expert men kanske lokala körningar, som t.ex till affärer och liknande? Då brukar man börja tidigt på morgonen för att leverera innan handlande börjar.

Jag har dock en fråga ( du verkar ha kunskap om ämnet ), vad är det sämsta/bästa med att jobba natt? Vilka fördelar mot nackdelar finns det?

Själv utbildad inom jord -och skogsbruk och ska till hösten ta C samt CE och tänkte därefter börja köra timmerbil ( har många kontakter där ) och har funderat lite på vilka pass vore härligast - jag är mestadels nattmänniska men vet ju inte hur det är som yrkeschaufför att jobba natt och hur man mår/påverkas.

M.v.h

Jag arbetade som väktare på rond/ryck i många år innan jag tröttnade på arbetet, var ganska van att sitta bakom ratten otaliga timmar så omställningen var inte så stor. Folk som alltid jobbat dag och börjar köra natt brukar inte orka, jag var redan "förstörd" så det bara rullade på..

Fördelar; trafiken. - du är nästan själv och allt flyter på, inga andra idioter ute spara tid men även minskar stressen på något sätt tycker jag. Lönen blir lite högre. Och att jag inte arbetar fullt så mycket som någon som kör dagtid.

Nackdel; vintern - lite si och så med plogningen när jag kör. Är bara ute på större vägar men det kan vara skit att agera plogbil. (Nåja i förhållande till hur ofta det är snökaos så... är det väl relativt) En annan nackdel är väl att det just är natt, det sliter på kroppen. Man är trött, för man ska sova om natten så är kroppen programerad.

Jag har den turen att körtiden i förhållande till arbetstiden är låg, än mindre blir den egentligen nattetid då det bara flyter på.

Jag börjar 20, åker några timmar, lossar/lastar, åker samma sträcka tillbaka + 4 mil till, lossar, åker till åkeriet. Oftast slutar jag 04. Nu på sommaren går det lättare för det är ganska ljust ute, ibland är jag hemma vid 03 redan. (Har arbetstid till ca 05 beroende på om det kommer en annan bil med skit som ska lastas om på min bil inför nästkommande resa)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in