Citat:
Ursprungligen postat av
TheGamer
Ingen expert men kanske lokala körningar, som t.ex till affärer och liknande? Då brukar man börja tidigt på morgonen för att leverera innan handlande börjar.
Jag har dock en fråga ( du verkar ha kunskap om ämnet ), vad är det sämsta/bästa med att jobba natt? Vilka fördelar mot nackdelar finns det?
Själv utbildad inom jord -och skogsbruk och ska till hösten ta C samt CE och tänkte därefter börja köra timmerbil ( har många kontakter där ) och har funderat lite på vilka pass vore härligast - jag är mestadels nattmänniska men vet ju inte hur det är som yrkeschaufför att jobba natt och hur man mår/påverkas.
M.v.h
Jag arbetade som väktare på rond/ryck i många år innan jag tröttnade på arbetet, var ganska van att sitta bakom ratten otaliga timmar så omställningen var inte så stor. Folk som alltid jobbat dag och börjar köra natt brukar inte orka, jag var redan "förstörd" så det bara rullade på..
Fördelar; trafiken. - du är nästan själv och allt flyter på, inga andra idioter ute spara tid men även minskar stressen på något sätt tycker jag. Lönen blir lite högre. Och att jag inte arbetar fullt så mycket som någon som kör dagtid.
Nackdel; vintern - lite si och så med plogningen när jag kör. Är bara ute på större vägar men det kan vara skit att agera plogbil. (Nåja i förhållande till hur ofta det är snökaos så... är det väl relativt) En annan nackdel är väl att det just är natt, det sliter på kroppen. Man är trött, för man ska sova om natten så är kroppen programerad.
Jag har den turen att körtiden i förhållande till arbetstiden är låg, än mindre blir den egentligen nattetid då det bara flyter på.
Jag börjar 20, åker några timmar, lossar/lastar, åker samma sträcka tillbaka + 4 mil till, lossar, åker till åkeriet. Oftast slutar jag 04. Nu på sommaren går det lättare för det är ganska ljust ute, ibland är jag hemma vid 03 redan. (Har arbetstid till ca 05 beroende på om det kommer en annan bil med skit som ska lastas om på min bil inför nästkommande resa)