2015-12-18, 23:17
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Idag var det halt på vägarna. Regn på redan hala vägar, som fryser på, som det sedan kommer nytt regn på. Första gången jag lägger kätting på styr och drivaxel på en svensk europaväg....

Tack för tidigare svar, glömde bort att svara och tiden sprang iväg.

Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Kätting!? Du kör i norrland då antar jag? Här i söder är det fan nästan 10+ just nu. Har inte upplevt nån halka överhuvudtaget än. Skönt på sätt o vis men vafan får vi inga riktiga vintrar för längre

Skriver till båda nu,

Här är det också 5 - 8 plusgrader. Men natten mellan onsdag till torsdag så vart det blixthalka på mindre än 35 - 40 min ( vad det tog mig att lasta ). På vägen till avlägget så hade jag fäste även om jag tog det lugnt då det regnade och låg vid nollan, så märkte jag knappt av det. Kom ut på grusvägen och kände smått att det blivit lite halare, men tack vare gruset så släppte det inte.

Sagt och gjort, ställde upp lastbilen i smått nerförsbacke och började lasta ( fick spärra/låsa allt som kunde spärras, roligt om 64 ton börjar kana.. ) och allt flöt på. Gick ur kranhytten och första fotsteget på marken fick mig att nästan tappa balansen och göra en volt. Gruset var snorhalt och det var bara att krypa utåt, lyckligtvis så fick jag smått hjälp av kanterna ( även om man inte vågar gå allt för nära i risk att skiten ska ge vika ). Sagt och gjort, kom ut på asfalten och skulle accelerera och hände inte ett skit. Grusa, diffa, dumpa, ja, till slut så kunde jag krypa upp i hastighet men långsamt. Äckliga är att när jag dumpa på löpaxeln så börja nosen gå till vänster och lastbilens röv mot höger så fick köra väldigt mjukt.

Första uppförsbacken ( om det ens kan kallas för det ) så höll jag på att köra fast, på nästintill plan asfalt.. Jag låg aldrig över 30 km/h på vägen hem och tog över en timme att komma tillbaka till garaget även om det vanligtvis tar cirka 20 min. Kommer in vid området där vi parkerar bilarna och där var det ännu halare så fick först inte svänga.

Snuskigt det där och alla chaufförer på åkeriet kom hem hela, men ingen av oss var kaxiga om vi säger så. Sen i natt så lade jag ner innan kylan riktigt kommit så vet inte hur det var i natt, men i onsdags till torsdags så var det riktigt snuskigt och t o m personbilarna tog det lugnt(!), då vet man att det är halt.

Fy fan för att köra på smala, krokiga och spåriga landsvägar när det är halka ute, lyckligtvis har jag en bra chef som säger att det är bara att ställa ner om man känner sig otrygg. Han brukar säga att det får ta sin tid, så länge man är säker och allting förblir helt. Men hört historier om andra, där chefen i princip bara säger "kör lite lugnare då", när i princip alla ställer ner p.g.a halkan.. Kollegorna är inte heller bättre "kör tills det släpper", jo tack, låter som något vettigt att säga till polaren ( han jobbar på annat åkeri ) som är med om sin första vinter helt själv med 64 ton tungt ekipage.

EDIT; förresten, är det bara jag som tycker att lastbilschaufförer har dålig löneutveckling eller är det bara hjärnspöke tro? För mina kollegor som har bra många fler års erfarenhet än mig har inte många kronor extra i timmen och vi följer kollektiv samt transportavtalet. I å för sig har vi lön med ett plus i kanten och ska inte klaga, men om man utgår i från grunden s.a.s, så tycker jag ändå att löneutvecklingen är låg.
Senast redigerad av TheGamer 2015-12-18 kl. 23:23.
Citera
2015-12-18, 23:31
Medlem
Hur gör man för att få behörig het till yreks chaför?
Citera
2015-12-18, 23:37
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helmertypp
Hur gör man för att få behörig het till yreks chaför?

Finansierar det själv, känner någon arbetsgivare som letar folk som kan tänka sig att betala åt dig ( chansen är låg, men om du är nära vän med en åkare så kan det vara möjligt ) eller så får du som många andra gå via arbetsförmedlingen och säga till din handläggare att du skulle vilja bli yrkeschaufför så kan de kanske finansiera det åt dig. Räkna med lång väntetid och att studietiden i så fall är som vuxendagis, så du inte tror att det är full rulle i några månader och sen ut, utan mestadels av din tid ( om du nu går via AF ) är att sitta, stirra in i samma bok i månader och se glad ut.
Citera
2015-12-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Kätting!? Du kör i norrland då antar jag? Här i söder är det fan nästan 10+ just nu. Har inte upplevt nån halka överhuvudtaget än. Skönt på sätt o vis men vafan får vi inga riktiga vintrar för längre

Ja jag körde från norra Sverige och till Norge. Hade regnat hela natten och fryst på i omgångar. Sandbilarna hade gått hela natten men det dom sandade regnade det på, vilket frös på blev ishinna ovanpå sanden. Körde väl ett par mil på saltade vägar (gick bra) och sen kom jag in på osaltade vägar där det blev halt som fan. Körde några mil till och kände hur dragaren släppte. Började närma mig en rondell där jag provbromsade och då kände jag att bromsa inte fanns som alternativ. Bara släppa gasen och rulla sista 500m före rondellen och använda bromsen från ca 30 km/h. 4 mil senare skulle det komma brantare backar och då bestämde jag att nu jävlar tar jag det lugnare fram till dess och sen lägger jag kätting, annars kommer jag fastna i dessa backar, alternativt riskera fällknivsverkan i nedförsbackarna. Och detta var ett klokt val för när jag kom fram hade en bulkbil lagt bil & släp i diket och en polack hade fastnat. Utöver det hade jag sätt lastbilar 4-5 lastbilar ställt sig på p-fickor i väntan på sandning. Såg en bil som voltat av vägen och på radion hörde jag att all busstrafik i länet var inställd.

Har lagt kätting i Sverige tidigare på den tid jag lotsade fjärrbilar, men då har det varit på sidovägar där jag ska backa på ett halt besvärligt ställe. I övrigt har jag lagt kätting några gånger i Norge. Men där är det å andra sidan fjäll, backar och lägre ingångshastighet.

Nu har jag en 24 timmars veckovila på åkeriet i Norge, med städning av en grisig dragare som inte tvättats på en månad och putsning av utrustning. Sen hemgång och julledighet
Citera
2015-12-19, 22:08
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Ja jag körde från norra Sverige och till Norge. Hade regnat hela natten och fryst på i omgångar. Sandbilarna hade gått hela natten men det dom sandade regnade det på, vilket frös på blev ishinna ovanpå sanden. Körde väl ett par mil på saltade vägar (gick bra) och sen kom jag in på osaltade vägar där det blev halt som fan. Körde några mil till och kände hur dragaren släppte. Började närma mig en rondell där jag provbromsade och då kände jag att bromsa inte fanns som alternativ. Bara släppa gasen och rulla sista 500m före rondellen och använda bromsen från ca 30 km/h. 4 mil senare skulle det komma brantare backar och då bestämde jag att nu jävlar tar jag det lugnare fram till dess och sen lägger jag kätting, annars kommer jag fastna i dessa backar, alternativt riskera fällknivsverkan i nedförsbackarna. Och detta var ett klokt val för när jag kom fram hade en bulkbil lagt bil & släp i diket och en polack hade fastnat. Utöver det hade jag sätt lastbilar 4-5 lastbilar ställt sig på p-fickor i väntan på sandning. Såg en bil som voltat av vägen och på radion hörde jag att all busstrafik i länet var inställd.

Har lagt kätting i Sverige tidigare på den tid jag lotsade fjärrbilar, men då har det varit på sidovägar där jag ska backa på ett halt besvärligt ställe. I övrigt har jag lagt kätting några gånger i Norge. Men där är det å andra sidan fjäll, backar och lägre ingångshastighet.

Nu har jag en 24 timmars veckovila på åkeriet i Norge, med städning av en grisig dragare som inte tvättats på en månad och putsning av utrustning. Sen hemgång och julledighet

Härligt, första ölen efter avslutat fredagspass är det inte mycket som slår
Citera
2016-01-05, 13:40
Medlem
Emystias avatar
På 24h har två st plogbilar blivit påkörda bakifrån på E4 strax utanför Luleå, Hur lyckas man? Personbilar iofs men.

Är det bara jag som slår av såfort jag ser orangea blinkande lampor?
Citera
2016-01-16, 19:46
Medlem
DunderKs avatar
Jag skulle vilja prova att ligga ute och köra långkörningar. Någon som vet något seriöst åkeri som har sådana körningar i Göteborg? Kör distribution och taxi idag. Tack på förhand.
Citera
2016-01-29, 13:01
Medlem
Har en fråga ang att bli yrkesförare efter gymnasiet.

Måste jag gå kurs för C, CE och YKB eller täcker YKB teorin för C och CE?
Citera
2016-01-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontoogiltigt
Har en fråga ang att bli yrkesförare efter gymnasiet.

Måste jag gå kurs för C, CE och YKB eller täcker YKB teorin för C och CE?
Allting, c,ce och ykb.
Citera
2016-01-29, 20:24
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Jag skulle vilja prova att ligga ute och köra långkörningar. Någon som vet något seriöst åkeri som har sådana körningar i Göteborg? Kör distribution och taxi idag. Tack på förhand.

Ntex
Citera
2016-02-05, 01:29
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ntex

Är väl bara polski o co som kör för dem?
Citera
2016-02-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Allting, c,ce och ykb.

Ok tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto