2013-05-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Fick jobbet, men företaget gjorde några tabbar och jag bad dom fara åt helvete.

Men har ett annat liknande jobb istället...
Får jag fråga vad för tabbar företaget gjorde? Du får gärna pm:a mig om du inte vill uta dig här.
Citera
2013-05-21, 15:14
Medlem
har kommit in på lastbilsutbildning som hålls av yrkesak , har fått att man ska göra två veckor av test? kan non förklara va det innebär o vad får man göra? svårighet? och vad är testmodul?
Citera
2013-05-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamitgurra
har kommit in på lastbilsutbildning som hålls av yrkesak , har fått att man ska göra två veckor av test? kan non förklara va det innebär o vad får man göra? svårighet? och vad är testmodul?
Varför inte fråga din lärare?

Test kan ju vara allt ifrån läkarundersökning (om du inte redan gjort den inför körkortstillståndet) till de skriftliga proven för alla kurserna du ska gå. Omöjligt för oss att veta om vi inte vet exakt vad din utbildning består av.
Citera
2013-05-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Varför inte fråga din lärare?

Test kan ju vara allt ifrån läkarundersökning (om du inte redan gjort den inför körkortstillståndet) till de skriftliga proven för alla kurserna du ska gå. Omöjligt för oss att veta om vi inte vet exakt vad din utbildning består av.

nä jag ska börja om 3 veckor fick bara veta att jag ska göra nå tester. har inte gjort någotting ännu:P
tänkte om nån viste vad man för göra för förutbildning
Citera
2013-05-22, 17:02
Medlem
Dweezil78s avatar
Någon här som påverkas av TL's konkurs?
Citera
2013-05-22, 18:10
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Någon här som påverkas av TL's konkurs?
Antar att "TL" syftar på "Transportledet"?
Inte ens hört något om någon konkurs, Är detta uppgifter som kommit nyligen?

De har väl gått minus ganska länge så kanske ingen riktigt överraskning men alltid tråkigt då svenska åkerier går under även om man vant sig vid det de senaste åren.
Citera
2013-05-22, 21:44
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Antar att "TL" syftar på "Transportledet"?
Inte ens hört något om någon konkurs, Är detta uppgifter som kommit nyligen?

De har väl gått minus ganska länge så kanske ingen riktigt överraskning men alltid tråkigt då svenska åkerier går under även om man vant sig vid det de senaste åren.

Yup, TransportLedet
Kom upp idag, http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Transportledet-gar-i-konkurs/

Tjejpolare som var erbjuden heltid där men bara under sommaren, hon valde dock ett annat jobb och det är hon rätt glad över.
Citera
2013-05-23, 11:11
Medlem
Ett åkeri erbjöd mig jobb över sommaren förra året, det är mycket mindre men har haft dåliga siffror i flera år nu. Jag begriper inte hur de kan hålla sig vid liv fortfarande. Tur att jag tackade nej!

Trist att utvecklingen går åt detta håll.

Angående jobb & sådant: pratade med en herre på Transport (facket) och han sa att på hans tid - och det var inte många år sedan han slutade - var det bara att visa upp sig så sköt dom fram ett anställningsbevis med fast anställning omedelbart. Då var det högkonjunktur och arbetstagarens marknad. Han berättade att åkerierna har färre körningar, förlorar fler & fler uppdrag och potten med extrachaufförer fylls ständigt på, vilket gör att alla som idag vill börja köra får det allt svårare.

Återigen: för jävla tråkigt att stupar utför alldeles för snabbt!
Citera
2013-05-27, 13:22
Medlem
Vilka okristliga tider det finns i det här jobbet. Idag började jag 04:45 och i morgon 02:00. Helt sjukt att jag tvingar upp min kropp dessa tider!
Citera
2013-05-27, 13:24
Medlem
Citat:
Vilka okristliga tider det finns i det här jobbet. Idag började jag 04:45 och i morgon 02:00. Helt sjukt att jag tvingar upp min kropp dessa tider!
Kör du bröd, eller nåt?

JAha,, hur ser transportbranschen ut då? Har Elin fått jobb eller har fulla öststatsluffare snott allt?
Citera
2013-05-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Kör du bröd, eller nåt?

JAha,, hur ser transportbranschen ut då? Har Elin fått jobb eller har fulla öststatsluffare snott allt?

Nej jag kör inte bröd. Man är ju en riktig chaufför som kör bil & vagn

Överlåter den sista frågan till Dainea.
Citera
2013-05-27, 21:51
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Nej jag kör inte bröd. Man är ju en riktig chaufför som kör bil & vagn

Överlåter den sista frågan till Dainea.

Tack tack.
Jag kan ju bara svara för godstransport i Norge, och här är det ingen som tjänar särskilt mycket av allt att döma. De senaste 2-3 månaderna har konkurserna haglat. Tre av de största konkursboen hade sammanlagt ca 130 bilar, de två största av dessa hade tillsammans varit i branschen ca 100 år. Men utlänningarna gör det inte särskilt mycket bättre: vintern har gått stenhårt fram mot bl.a. Kim Johansen som enligt uppgift vrakat över 30 bilar och över 40 släp/trallor, och även Andreasson och Girteka har haft många olyckor här uppe. Polska chaufförer börjar vända hemåt och de jag pratat med menar polsk inrikestransport lönar sig bättre än kabotageslaveriet i Norden, istället ser jag fler och fler rumäner och bulgarer, balterna behåller dock sin klara ledning här.

Summa summarum så finns det fortfarande jobb om man inte är kräsen och tål att jobba för en av de lägsta lönenivåerna i landet (restaurangpersonal tjänar fortfarande sämre).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in