Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Skämt åsido; är det konstigt att jag är en gnällig fan som fullständigt pissar på "kollegor" som kan tänka sig att köra för glansbilder och äran att köra ny R730 och bidragit till att frysa vår löneutveckling i snart åtta år medans industrilönerna har gått i skyarna och inflationen hållt nästan jämn fart? Jag är ett nervvrak som jobbar över 160% om man räknar betalt arbete och närmre 200% om man lägger till obetalt arbete och har gjort detta i fyra år utan sammanhängande semester på mer än ett par dagar åt gången. Samtidigt som jag hatar skiten mer än något annat i denna ruttna världen, ibland känns livet helt outhärdligt, så är jag duktig på det jag gör vilket är min största förbannelse; hela branschen känns som att springa i kvicksand om ditt jobb uppskattas, de som har ens en halv hjärna ser till att inte göra ett alltför bra jobb utan bara precis tillräckligt för att behålla jobbet tills de hittar något annat.
Håller med fullständigt, en överväldigande majoritet av kollegorna i branschen är stolpskott som på bidrar till att hela branschen sjunker ner i sanden. Varför köra över 80? Varför bryta mot kör och vilotider? Varför acceptera lägre löner för att tex köra senaste Scanian osv. Det är ett jävla jobb, om folk tycker det är så kul att köra lastbil att dem är beredda på att betala ur det från sin egen plånbok får dom fan hyra/köpa en egen lastbil och nöjesköra.
Det är få yrken där arbetstagarna utan att tveka riskerar dra på sig tusentals kronor i böter för småsaker som enbart gynnar arbetsgivaren. Och varje gång dom gör det sätter dem en standard för övriga i branschen. Tar körtiden slut 30 minuter från hemorten? Synd, för arbetsgivaren, ställ lastbilen och ta en taxi hem på företagets kostnad, självklart ska både övertid, ob osv tas för den tiden du lägger ner på att komma hem. Fan heller ska du bryta mot kör och vilotiden för att komma hem med lastbilen, gör du det pissar du på alla dina kollegor.
Tex om alla prompt vägrade köra snabbare än skyltad fart och gav fan i att köra en km/h över 80 hade åkerierna som lägger ut omöjliga turer blivit tvungna att ändra på sig. Enskilda åkare är inte ett dugg bättre, dom stressar, kör skiten ur både bilar och sig själv för att hinna ett lass till och håva in pengar. Det är alla andra som får betala priset för detta, speciellt när dessa enskilda åkare gör att större åkerier försöker ställa samma krav på sina egna chaufförer, fast utan att ge dem någon del av vinsten. Sen har dessa enskilda åkare mage att klaga på dieselpriser, inte konstigt när dem förbrukar typ 20% mer än vad som är nödvändigt för att tjäna in minuter.