2010-07-26, 14:16
Medlem
Ni som kör nu. Vad har ni för körning och vilka tider jobbar nu? Jag kör drickabil just nu. Riktigt neger jobb att lasta runt 70pall och alla pallar går inte att dubbelställa. Rasar negerlätt och är allmänt nervskakande.

Jobbar 02-10.00. Men tider räcker aldrig till och jag brukar börja 01 istället. Kör ungefär 60-65 mil om dagen. Ett stopp
Citera
2010-07-26, 14:25
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Ni som kör nu. Vad har ni för körning och vilka tider jobbar nu? Jag kör drickabil just nu. Riktigt neger jobb att lasta runt 70pall och alla pallar går inte att dubbelställa. Rasar negerlätt och är allmänt nervskakande.

Jobbar 02-10.00. Men tider räcker aldrig till och jag brukar börja 01 istället. Kör ungefär 60-65 mil om dagen. Ett stopp

Kör fortfarande samma grunttur som tidigare; partigods mellan Sjuhärad och Bohuslän.
Dock tack vara DHL-Overflow så tar vi mycket hämtningar i Småland och Göteborg också för att öka fyllnadsgraden på våra bilar.

Så det blir mindre Sjuhärad och mer småland för min del, men som sagt så är det fortfarande på Bohuslän/Dalsland jag kör.

Arbetstiderna beror på om jag är på "hemmaplan" eller i Bohuslän, men börjar sällan senare än 06.00 och slutar oftast runt 17.00.
30-60 mil/dag.
Citera
2010-07-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Kör fortfarande samma grunttur som tidigare; partigods mellan Sjuhärad och Bohuslän.
Dock tack vara DHL-Overflow så tar vi mycket hämtningar i Småland och Göteborg också för att öka fyllnadsgraden på våra bilar.

Så det blir mindre Sjuhärad och mer småland för min del, men som sagt så är det fortfarande på Bohuslän/Dalsland jag kör.

Arbetstiderna beror på om jag är på "hemmaplan" eller i Bohuslän, men börjar sällan senare än 06.00 och slutar oftast runt 17.00.
30-60 mil/dag.

Jag körde lite Ikea i Bohuslän i våras faktiskt. Fy fan. Alla mina fördomar om att Bohusläningar är efterblivna fiskarsöner besannades verkligen. Dock har det börjat flytta in grymt mycket Göteborgare och diverse Norskar. Men vägarna där är ju rena katastrofen.

Dalsland måste väll vara ganska fint att köra? Relativt stora vägar med relativt lite trafik och långt mellan stoppen antar jag?
Citera
2010-07-26, 14:38
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Jag körde lite Ikea i Bohuslän i våras faktiskt. Fy fan. Alla mina fördomar om att Bohusläningar är efterblivna fiskarsöner besannades verkligen. Dock har det börjat flytta in grymt mycket Göteborgare och diverse Norskar. Men vägarna där är ju rena katastrofen.

Dalsland måste väll vara ganska fint att köra? Relativt stora vägar med relativt lite trafik och långt mellan stoppen antar jag?
Ja bohuslän har sina sidor, mycket sommartrafik, dåliga vägar och skit men det är för jävla fint där

För att inte tala om alla jävla rika norrmän som köper dyra sommarmöbler i stora kvantiteter som jag måste leverera till sommmarstugeområden.
Senast hade jag 6 kubik korgmöbler och kunden lovade att det gick att ta sig hela vägen fram med trailer och även vända, det gick skitbra till sista kurvan, där var det bara att lämpa av skiten och sen backa ett par hundra meter krokig väg ut.
Tur i oturen fick jag hjälp av bofast med att visa var dikeskanten gick och stenar åg i varje kurva så jag behövde bara koncentrera mig på backningen

Jo Dalsland är bra, ocftast när jag har Dalsand-gods på så är det till Ed eller Mellerud och varken 45:an eller Rv164/166 går att klaga på.

Var emellan kör du drickat?
Citera
2010-07-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Ja bohuslän har sina sidor, mycket sommartrafik, dåliga vägar och skit men det är för jävla fint där

För att inte tala om alla jävla rika norrmän som köper dyra sommarmöbler i stora kvantiteter som jag måste leverera till sommmarstugeområden.
Senast hade jag 6 kubik korgmöbler och kunden lovade att det gick att ta sig hela vägen fram med trailer och även vända, det gick skitbra till sista kurvan, där var det bara att lämpa av skiten och sen backa ett par hundra meter krokig väg ut.
Tur i oturen fick jag hjälp av bofast med att visa var dikeskanten gick och stenar åg i varje kurva så jag behövde bara koncentrera mig på backningen

Jo Dalsland är bra, ocftast när jag har Dalsand-gods på så är det till Ed eller Mellerud och varken 45:an eller Rv164/166 går att klaga på.

Var emellan kör du drickat?

Vi är två chaufförer på samma bil och den går emellan Karlstad och Falkenberg. Vi byter halvägs och jag kör Falkenberg biten. Trivs inte direkt med den körningen faktiskt och tur är det att jag börjar skolan snart igen. Framförallt är det arbetstiderna jag inte trivs med.
Började sommaren med att köra expressbud för Solar med liten bil. Hade betydligt bättre lön för en enklare och roligare körning. Kändes lagom surt att bli förflyttad till denna turen.
Enda positiva är att jag får några gratis drickor på Carlsberg medans jag väntar på att godset skall bli klart
Citera
2010-07-26, 14:52
Medlem
timbahs avatar
Citat:
Ni som kör nu. Vad har ni för körning och vilka tider jobbar nu?
Kör tankbil. Bilen går i 2-skift men man är ensam på bilen då man jobbar. Jobbar 3 dagar i veckan, 13h skift. v1 mån tis ons, v2 tor fre lör. Så långledigt varannan vecka.

Börjar lite när jag vill, en trucker med flex kan jag säga. Men oftast mellan 04-06, så man hinner till gymmet i tid och kan nöta lite.
Senast redigerad av timbah 2010-07-26 kl. 15:28.
Citera
2010-07-28, 16:17
Medlem
Jag är lite smått intresserad av att försöka skaffa mig ett jobb som timmerbilschaufför. Någon som har jobbat/jobbar som detta? Jag har endast CE körkort, dock inga övriga licenser eller intyg. Krävs det licens för t.ex. kran osv? Hur är det att vara timmerbilschaufför i övrigt? Mycket stress?
Citera
2010-07-31, 11:58
Medlem
sephines avatar
Citat:

Har lotsat lite några veckor nu i sommar. Mest inom Storstockholm. Har kunnat välja om jag ska börja 7,30 eller tidigare. Arbetstiden har varit ~8h/dag.

Detta har jag gjort under ledigheten från mitt ordinarie jobb. Mitt ordinarie är ju också som chaufför -dock enbart med singelbil. Där ska arbetsdagen vara 8-17 men man blir ofta mer eller mindre påtvingad förskjutning alt. övertid.
Har börjat tröttna på det och skulle kunna tänka mig att frilansa ist.
Att köra genom ett bemanningsföretag känns inte aktuellt.

Flygfrakt, livsmedel, partigods är väl det jag är mest insatt i.

Ha en bra truckingsommar där ute
Citera
2010-07-31, 12:11
Medlem
njuttos avatar
Rätt jobbigt psykiskt vissa gånger, har kört 3år och 2 kollegor har omkommit i olyckor en har blivit svårt skadad samt att jag själv har vält ett ekipage och fått mindre skador.
För det mesta är det dock jävligt kul men när det blir tråkigt så blir det jävligt tråkigt.
En tanke man bör ställa sig själv är om man pallar med det psykiskt och om man pallar att reda ut känslorna efter en stor olycka man själv varit inblandad i, det är inte en fråga om man kommer vara med i en olycka utan när man är med i en.
För mig överväger dock det positiva iaf.
Citera
2010-07-31, 12:53
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njutto
Rätt jobbigt psykiskt vissa gånger, har kört 3år och 2 kollegor har omkommit i olyckor en har blivit svårt skadad samt att jag själv har vält ett ekipage och fått mindre skador.
För det mesta är det dock jävligt kul men när det blir tråkigt så blir det jävligt tråkigt.
En tanke man bör ställa sig själv är om man pallar med det psykiskt och om man pallar att reda ut känslorna efter en stor olycka man själv varit inblandad i, det är inte en fråga om man kommer vara med i en olycka utan när man är med i en.
För mig överväger dock det positiva iaf.

njutto, klart sorgligt inlägg

Det finns människor där ute som tror att det bara är glassigt att vara chaufför.
Lönen står ju inte alls i proportion till risker och uppoffringar.

Har man tänkt sig att vara länge i branschen om turen står en bi och suget finns måste man även se till att livet utanför hytten fungerar.
Hälsa och relationer kommer inte periodvis som brev på posten.

Det är mycket runt omkring innan man kan vrida på startnyckeln.
Citera
2010-07-31, 17:59
Bannlyst
Jag passar på att låna tråden lite.
Min lokale skräddare har en extra arbetare i sin butik. Han kommer från Turkiet och har alla lastbilskort som finns påstår skräddaren. Han har även truckkort samt nåt slags bevis som gör att han även behärskar grävskopa?

Har jag fattat det hela rätt så kan denne Turk inte använda sig av alla dessa kort eftersom Turkiet inte är med i EU påstår skräddaren?

Hur kan denne turk få sina intyg godkända för att användas inom det svenska näringslivet?
Citera
2010-07-31, 18:57
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buzz-Aldrin
Hur kan denne turk få sina intyg godkända för att användas inom det svenska näringslivet?

Förhoppningsvis inte på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in