Det verkar ju inte vara någon större idé att åka över till Norge för att arbeta som chaufför.
Lönen ligger ju på omkring 160SeK här hemma om man orkar plöja lite E4 et.c. om nätterna.
Sitter just nu inne mest med byteskörningar. Antingen lastar man innan avfärd eller så blir det lossning vid ankomst.
Åkeriet håller dock på att se över uppläggen lite. Man har upptäckt att det kanske kommer att löna sig att gå över mer och mer till helsvängar med övernattning. Blir den ena bytesbilen sen av någon anledning så ska ju två chaufförer betalas med övertid.
Med en par tre timmar övertid per vecka blir lönen hyffsad. Kör 4 nätter i veckan.
Jag ansökte om lastbilschaufför utbildningen CE( har redan C ) hos AMS för ett tag sen.
Nu har ams planerat en valideringsinsats om en vecka. Nån som vet vad exakt menas med det och om de kommer göra teoriska samt praktiska prov på mina kunskaper?
Då fick du ju inte "sparken" för den där händelsen, utan snarare uppsagd pga brist på arbete
Antar att du heller inte var medlem i facket (seko)? Om man är det och jobbar på posten brukar man som regel aldrig få gå om inte terminalen/kontoret läggs ner eller du är olämplig på annat sätt (allvarliga företeelser). Men det kräver ju också att man fått en fast heltidstjänst, det kanske du inte hade? Var du timanställd eller?
Njaaaeäeä.. beror på hur man ser på saken.
Jag fick ju inte fortsätta jobba just pga den grejen, eftersom de hade fyllt upp platserna med fastanställda (gjorde sig av med vikarier). Sen har man ju såklart, som de flesta, fått klagomål från personer som anser att hytten ska vara ett rent jäkla kontor (ringa transportledaren för att man råkat glömma lite papper och mugg i bilen liksom).
Men alla vi känner väl minst en sån typ iaf
Jag tänker inte nämna Daineas JÄVLA SNUSDOSOR. Bara så det är sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av anoonym
Hej.
Jag ansökte om lastbilschaufför utbildningen CE( har redan C ) hos AMS för ett tag sen.
Nu har ams planerat en valideringsinsats om en vecka. Nån som vet vad exakt menas med det och om de kommer göra teoriska samt praktiska prov på mina kunskaper?
MVH
Jo, det kan mycket väl tänkas att du kan få göra en "uppkörning" med personbil. Det vet jag mina klasskamrater på bussförarutbildningen fått göra. (det är dock komvux).
En annan kom inklampandes utan att ha behövt göra något 1,5 vecka in i utbildningen.
Det verkar ju inte vara någon större idé att åka över till Norge för att arbeta som chaufför.
Lönen ligger ju på omkring 160SeK här hemma om man orkar plöja lite E4 et.c. om nätterna.
Pengar, pengar, pengar, ær det allt ni tænker på i Sverige? Hær får man ju køra stora och tunga ekipage i sådant skick att varje lyckad dag kænns som en lottovinst, på vægar ursprungligen byggda før hæst och vagn, bemæstra en av Europas tuffaste klimat vintertid med en adrenalinnivå som næstan inte ens krigsveteraner kommer i nærheten av, møta værldens underbaraste åkare och trafikledare, slippa bekymra sig øver vad man ska gøra på fritiden och navigera sig genom kontroller likt ubåten i Das Boot...
Det ær inget jobb, det ær ett ÆVENTYR! Och så ska ni ha betalt?!?!?
PS: det ær bra att du inte næmnde dom Jocke, jag tror de gør sig bæst i tystnad och glømska, annars ær væl risken att du sætter griller i huvudet på stackars Chuck...
Senast redigerad av Dainea 2012-04-25 kl. 09:08.
Kan få C/CE utbildning betald av ams, så idag är jag väldigt glad! jag tänkte mest fråga, är teorin lika simpel som B-körkort? och finns det mycke jobb inom sverige? vill mest röra mig inom sverige 7-16 jobb helst! och jag pillar hellre på radion än att ha massvis med kollegor på vanliga jobb man igentligen inte vill hälsa på så jag tror detta kan passa mig!
Kan få C/CE utbildning betald av ams, så idag är jag väldigt glad! jag tänkte mest fråga, är teorin lika simpel som B-körkort? och finns det mycke jobb inom sverige? vill mest röra mig inom sverige 7-16 jobb helst! och jag pillar hellre på radion än att ha massvis med kollegor på vanliga jobb man igentligen inte vill hälsa på så jag tror detta kan passa mig!
tips allmänt om lastbilschaffis uppskattas!
Köra lastbil mellan 7-16 utan att ha kontakt med kunder och kollegor kan du glömma! Radion lär du inte hinna lyssna så mycket på heller. Vill du lyssna på radio och vara själv får du välja nattarbete.
Köra lastbil mellan 7-16 utan att ha kontakt med kunder och kollegor kan du glömma! Radion lär du inte hinna lyssna så mycket på heller. Vill du lyssna på radio och vara själv får du välja nattarbete.
Nu syfta jag mer på att ha kollegor 24/7 runt sig kan va ganska jobbigt på det sättet, så det är inga problem.
Pengar, pengar, pengar, ær det allt ni tænker på i Sverige? Hær får man ju køra stora och tunga ekipage i sådant skick att varje lyckad dag kænns som en lottovinst, på vægar ursprungligen byggda før hæst och vagn, bemæstra en av Europas tuffaste klimat vintertid med en adrenalinnivå som næstan inte ens krigsveteraner kommer i nærheten av, møta værldens underbaraste åkare och trafikledare, slippa bekymra sig øver vad man ska gøra på fritiden och navigera sig genom kontroller likt ubåten i Das Boot...
Det ær inget jobb, det ær ett ÆVENTYR! Och så ska ni ha betalt?!?!?
Haha... men vi alla vet ju att du aldrig skulle överge lusekoftan
Mitt inlägg var mest inriktat till alla som blickar västerut.
Fast hur ska vi göra för att få pensionärerna att känna sig lockade av fritid?
Just nu kommer inte ungdomarna in för att alla 65+ :are inte kan släppa ratten.
Haha... men vi alla vet ju att du aldrig skulle överge lusekoftan
Mitt inlägg var mest inriktat till alla som blickar västerut.
Fast hur ska vi göra för att få pensionärerna att känna sig lockade av fritid?
Just nu kommer inte ungdomarna in för att alla 65+ :are inte kan släppa ratten.
Hehe, ja, skæmt åsido så ær det bra att det poængteras då många tycks leva i villfarelsen att alla jobb betalar sig bættre hær... Men det som ær mest kul ær nær man får chansen att sætta åkarna på plats nær de har mage att påstå att vi tjænar bra. Dom brukar bli rætt tysta nær man næmner att exempelvis terminalarna har samma løn som vi fast på ca 50 timmar mindre/månad, och internrangeringen samma løn fast på ca 70 timmar mindre/månad. Knappast akademikerjobb något av dom, och t.o.m. i samma fackområde...
Nær det gæller chauffører hær så faller de allra flesta CE-chauffører inom åldern 25-45, så æven dær tycks vi skilja oss åt. Det tycks som att folk faller ifrån ganska tidigt, antingen pga førsæmrad hælsa, dødsfall (hjærtproblematiken oftast) eller sadlar om till truckførare, trafikledare eller butiksassistent (førvånansvært ofta jag møter f.d. chauffører i de yrkena).
tips allmänt om lastbilschaffis uppskattas!
Teori C ca 80% b-teorifrågor
CE ca 60-70% B-teorifrågor
YKB, allt mellan himmel & jord =)