2017-08-24, 19:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Vi får helt enkelt tro på att hon talade sanning. Att anklaga ett seriöst arbetande medium för att bluffa är inte okej.
Men "vi" ska inte tro på jag talar sanning om mina upplevelser.
Jag anklagar ingen, jag frågar efter belägg för påstådda förmågor.
Hur vet man att ett medium är "seriöst arbetande", utöver anekdoter från troende?
Citera
2017-08-24, 20:09
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Men "vi" ska inte tro på jag talar sanning om mina upplevelser.
Jag anklagar ingen, jag frågar efter belägg för påstådda förmågor.
Hur vet man att ett medium är "seriöst arbetande", utöver anekdoter från troende?
Jag antar att du också såg programmet med Mariana? Hon gav intrycket av att vara mycket medialt begåvad. Hon kommunicerade med lätthet med bl. a en kvinna som skulle ha arbetat som lärarinna.
Citera
2017-08-24, 20:31
Medlem
Citat:
Jag antar att du också såg programmet med Mariana? Hon gav intrycket av att vara mycket medialt begåvad. Hon kommunicerade med lätthet med bl. a en kvinna som skulle ha arbetat som lärarinna.
Vad har du för källa till det?

Inte bara underhållningsprogrammet, hoppas jag.
Citera
2017-08-24, 20:51
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Vad har du för källa till det?

Inte bara underhållningsprogrammet, hoppas jag.
Jag har naturligtvis bara sett programmet men fick intrycket av attt Mariana både var erfaren och trovärdig.
Citera
2017-08-24, 21:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Verifierades det på något sätt, utöver påståenden från anställda av TV-produktionen eller anekdoter från "de troende", att hon verkligen kommunicerade med en ande/spöke?
Citera
2017-08-25, 07:24
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Verifierades det på något sätt, utöver påståenden från anställda av TV-produktionen eller anekdoter från "de troende", att hon verkligen kommunicerade med en ande/spöke?
Mediumet fick information om hur hon uppträdde, hur hon var klädd och hur håret såg ut. Det överensstämde med en lärarinna som hade verkat på orten. Att det verkligen var hon kan man ju inte vara säker på men att det var någon är väl ganska uppenbart?
Citera
2017-08-25, 08:18
Medlem
DrTerrors avatar
Citat:
Mediumet fick information om hur hon uppträdde, hur hon var klädd och hur håret såg ut. Det överensstämde med en lärarinna som hade verkat på orten. Att det verkligen var hon kan man ju inte vara säker på men att det var någon är väl ganska uppenbart?

Eller så är det ännu ett fall av Cold Reading?
Citera
2017-08-25, 08:38
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrTerror
Eller så är det ännu ett fall av Cold Reading?
Hur skulle det gå till, menar du?
Citera
2017-08-25, 09:44
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Hur skulle det gå till, menar du?

Derren Brown visar hur det går till här:

https://www.youtube.com/watch?v=DgdJ9-s3HEg

Här beskriver Derren mer ingående hur det går till för Richard Dawkins:

https://www.youtube.com/watch?v=UQ4uBqdLaXI

Nu vet du hur det går till!
Citera
2017-08-25, 13:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej det är verkligen inte uppenbart att hon omöjligen kunnat få informationen från annat håll.
Citera
2017-08-25, 13:14
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Nej det är verkligen inte uppenbart att hon omöjligen kunnat få informationen från annat håll.
Hon fick ju informationen i samma ögonblick som hon såg denna kvinna! Jag tror nog att du innerst inne inser att det finns människor med denna gåva.
Citera
2017-08-25, 15:02
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Hon fick ju informationen i samma ögonblick som hon såg denna kvinna! Jag tror nog att du innerst inne inser att det finns människor med denna gåva.

Och jag tror att du innerst inne inte tror på ditt eget trams, såvida du inte har någon mental sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in