2017-04-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Din sanning behöver ju inte överensstämma med min sanning. Min sanning är den att det går att kommunicera med andevärlden.

Vår sanning fixar så att internet funkar, din sanning fixar försörjning för lurendrejare.
Citera
2017-04-09, 14:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ni skeptiker driver allting till sin spets. Det är Aschberg och co som har gjort fel när de dessutom söker upp honom i hans bostad med kamera! Jag skulle ha anmält honom för hemfridsbrott.

Det är inte hemfridsbrott eftersom de aldrig ens var inne i Jörgens hem....

Tycker du det ska vara fritt fram för alla med god fantasi att kalla sig medium och dikta fritt?
Vet du att Jörgen inte alltid hittar på eller ljuger? Hur vet du det i sånt fall?

Varför tror du Jörgen sa att han trodde flickan var död - trodde han det eller chansade han bara vilt?
Varför var han inte bara ärlig och sa att han inte visste - du säger ju att han vill hjälpa människor men hur kan det vara till någon hjälp att påstå en massa man inte har en susning om?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-04-09 kl. 14:06.
Citera
2017-04-09, 15:26
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är inte hemfridsbrott eftersom de aldrig ens var inne i Jörgens hem....

Tycker du det ska vara fritt fram för alla med god fantasi att kalla sig medium och dikta fritt?
Vet du att Jörgen inte alltid hittar på eller ljuger? Hur vet du det i sånt fall?

Varför tror du Jörgen sa att han trodde flickan var död - trodde han det eller chansade han bara vilt?
Varför var han inte bara ärlig och sa att han inte visste - du säger ju att han vill hjälpa människor men hur kan det vara till någon hjälp att påstå en massa man inte har en susning om?
Det kanske var just hans vilja att hjälpa som gjorde att han sa på det viset. Han fick en massa falsk information via telefonen och de gav sig inte förrän de hade fått ett svar.
Citera
2017-04-09, 15:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det kanske var just hans vilja att hjälpa som gjorde att han sa på det viset. Han fick en massa falsk information via telefonen och de gav sig inte förrän de hade fått ett svar.

Och då valde han en morbid lögn framför att helt enkelt säga att han inte visste?
Hur vet du att det inte alltid är så han gör? Det verkar ju onekligen väldigt sannolikt...
Citera
2017-04-09, 20:51
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Och då valde han en morbid lögn framför att helt enkelt säga att han inte visste?
Hur vet du att det inte alltid är så han gör? Det verkar ju onekligen väldigt sannolikt...
Han ger ett trovärdigt intryck i "Det Okända" som jag gärna följer.
Senast redigerad av enfindam 2017-04-09 kl. 20:57.
Citera
2017-04-09, 20:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Han ger ett trovärdigt intryck i "Det Okända" som jag gärna följer.

Det frågade jag ju inte om, men det är förstås hans viktigaste uppgift i det yrket att framstå som trovärdig då inga riktiga bevis för hans påstådda förmåga existerar.

Har du lust att försöka svara på frågorna också?
Citera
2017-04-09, 21:16
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Det frågade jag ju inte om, men det är förstås hans viktigaste uppgift i det yrket att framstå som trovärdig då inga riktiga bevis för hans påstådda förmåga existerar.

Har du lust att försöka svara på frågorna också?
Jag har sett en mängd avsnitt med Jörgen Gustafsson i "Det Okända" och jag tycker att han gör bra ifrån sig. Om han vore en lögnare som du påstår så skulle han naturligtvis inte få medverka.
Senast redigerad av enfindam 2017-04-09 kl. 21:30.
Citera
2017-04-09, 21:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har sett en mängd avsnitt med Jörgen Gustafsson i "Det Okända" och jag tycker att han gör bra ifrån sig. Om han vore en lögnare som du påstår så skulle han naturligtvis inte få medverka.

Nä så är det förstås - skönt att äntligen ha fått bevis för att det finns spöken...
Citera
2017-04-10, 11:40
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Samma här. Han är inte lika kristallklar som t ex Terry eller Anu dock. Jag tror att dessa medium kan ha olika stark förmåga, och där ligger han i lä mot en del andra. Kanske därför han ger ett aningen diffust intryck i många avsnitt. Om han går över gränsen och ger svar han inte fått via andarna gör han fel. Då måste han tydligt förklara att det rör sig om personliga åsikter eller tankar.
Citera
2017-04-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Vår sanning fixar så att internet funkar, din sanning fixar försörjning för lurendrejare.

Fast att internet funkar och att man kan ta kontakt med andra sidan är ju bara olika delar av ett kunnande och ingen motsatts. Båda kunskaperna kräver ofta en hel del talang och övning för att kunna åstadkomma något. Du ser ju själv på programmet att folk blir hjälpta och är nöjda så knappast lurendrejare.
Citera
2017-04-11, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast att internet funkar och att man kan ta kontakt med andra sidan är ju bara olika delar av ett kunnande och ingen motsatts.
Nej, kunnandet om internet går att verifiera.
Förklara hur du vet, utöver att åberopa anekdoter, att kontakt med andra sidan är ett kunnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
FBåda kunskaperna kräver ofta en hel del talang och övning för att kunna åstadkomma något. Du ser ju själv på programmet att folk blir hjälpta och är nöjda så knappast lurendrejare.
Nej, man ser bara vad som påstås i programmet.
Citera
2017-04-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, kunnandet om internet går att verifiera.
Förklara hur du vet, utöver att åberopa anekdoter, att kontakt med andra sidan är ett kunnande.

Nej, man ser bara vad som påstås i programmet.

För att det både går att verifiera och återupprepa kontakt med spöken, även om träffsäkerheten inte är lika hög som för t ex internet är den ändå tillräckligt träffsäker. Du har vittnesmål från personer, det brukar fungera bra inom rättsväsendet och andra typer av undersökningar i samhället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in