Del 2
Nu är det dags för barnum av Lets dance-domaren igen!
Citat:
Jag får någon som vill prata med dig.
Han pekar på mannen.
Citat:
Någon sorts besvär med rygg.. Eller, rygg eller höft eller lederna.
Hahahaha. Man märker ju verkligen vem hans mentor är.

Inte ens ni som är riktigt övertygade om att riktiga medium verkligen finns, kan väl gå på det här?
Citat:
Kvinna. Medellång.
En medellång kvinna som haft ont i rygg eller höft eller leder, eller säger att mannen har haft ont i rygg, höft eller leder, alltså.. Vilken nolla.
Dermot är ju vid det här laget inte en särskilt erfaren barnum-spottare, så det verkar ha kört fast, varpå Lena går in och "räddar" situationen:
Citat:
Under tiden du stod där och pratade Dermot, så kunde jag nästan se hur det rörde sig i sängen här. Alltså överkastet, det var precis som att nån satte sig där.
Varför i helvete filmar de inte sängen för!?
Jag har aldrig ens brytt mig om att spekulera kring huruvida "mediumen" faktiskt får information innan de kommer in i huset eller inte - eftersom det de gör och säger är sånt som vem som helst kan göra helt utan info och helt utan övernaturliga krafter - , men den här händelsen gör det inte helt otroligt faktiskt.
Detta eftersom de som bor i huset tidigare ju i princip ordgrant pratade om det Lena här nämnde kombinerat med det faktum att ingen som är med och gör programmet fått idén om att en gång för alla filma denna aktivitet. Inte de som bor i huset heller tydligen.
Ska det vara så himla svårt att bara sätta dit en kamera liksom..
Sen är det ju som sagt redan bevisat att Lena
citerat felaktig information från tidningar, när hon skulle hjälpa till med ett mord.
---------------------------
Nu går de in i ett flickrum. Lena säger att det känns som om hon sitter på en Finlandsfärja. Det guppar.
Citat:
En känsla av en man som har varit på sjön mycket.
Jag tror han har familjeband.
Just "varit på sjön mycket" är en rätt vanlig medium-gissning, som såklart oftast träffar.
Hon har tre personer i rummet, som tillsammans rimligtvis måste känna till en jävla massa släktingar som gått bort. Och troligtvis kommer ett par av dem ha haft båt, jobbat på båt, fiskat mycket eller haft någon annan koppling till sjön.
Jag antar att Lena lyckades se någon bekräftelse från mannen i familjen och riktade därför sedan in sig på honom.
Citat:
Det känns som att han var en tuffing. Orädd.
Vag information. Är väl sällan någon vill beskriva en död anhörig som motsatsen..
Citat:
Han jobbade på sjön. Inte som fiskare *paus*, utan på annat sätt.
Här kan ni som ser programmet och är intresserade av vilka tekniker "medium" använder sig av, lägga märke till ett par saker:
Hon formar frågan som ett negativt påstående. Dvs, man säger något i stil med "Han var
inte x" och sedan kort väntar på ett jakande eller nekande. Om man får ett nekande så är det en "träff", eftersom man ju faktiskt sagt att han INTE gjorde x. Men om man får ett jakande, så är det också en "träff", eftersom det man säger kan tolkas både som en fråga och som ett påstående.
Derren Brown pratade kort om detta
här. Kolla 4:45 - 5:15.
Lena fick ett nekande på påståendet/frågan och går därför vidare med:
Citat:
Han reste mycket, det är nog mer så. Han reste mycket och åkte kanske en hel del båt.
Här filmar de mannen kort, samtidigt som Lena pratar. Han ger en ganska tydlig reaktion. Så denna vaga gissning, verkar ha slagit rätt.
Citat:
Det känns som han stack iväg. Till ett annat land. Är det något du förstår?
Mannen:
Citat:
Nej, inte som jag känner till.
Ytterligare en gissning som slog fel.
Lena kan såklart inte ge sig, utan går vidare till kvinnorna:
Citat:
Är det någon av er som känner igen detta?
Nix. Det gjorde de icke.
Där ser man. Även supervaga påståenden som kan tolkas lite hur som helst, kan faktiskt i sällsynta fall slå fel.
Citat:
Han dras ju till dig. Vad är det du heter?
-Timo.
Varför kan människan inte bara inse att gissningar inte alltid fungerar. Move on..
Citat:
Det känns som att han lämnade varje fall Sverige. Eller ja han flyttade till ett annat land.
Ytterligare två meningar som betyder exakt samma sak och som hon dessutom redan tidigare nämnt och fått nekande på.
Citat:
Han dog ju för tidigt varje fall.
Också? Jag börjar ana en luddig bortförklaring.
Och mycket riktigt:
Citat:
Det är ju så många här så det är inte sant.
Självklart Lena. Det är ju DET som är problemet!
Citat:
Jag tror att han var lite vårdslös med sig själv, om du förstår vad jag menar.
Han säger till dig att du (Timo) ska ta hand om dig och inte göra som han gjorde.
Men ingen känner ju till denna fiktiva människa. Varför fortsätter hon svamla om honom?
Hittapå-energierna är lite besvärliga idag märker jag..
Citat:
Då förstår du?
- Ja, då förstår jag.
Hahahaha!
Citat:
Han känns ungefär som en pappa va, förstår du?
Fast det behöver han ju kanske inte va, fast det känns så.
Bla bla bla... Intetsägande trams.
Ellinor frågar Lena hur han såg ut.
Citat:
Han är stor, som dig ungefär.
Vilken komplimang.
Citat:
Väldigt maskulin på nåt sätt. Lite tuff på något sätt.
En man som är manlig ja. Den klassiska specifika informationen.
Mycket mer än så blir det inte och Lena föreslår själv att de ska gå vidare ur rummet.
Detta kan vara en av de sämsta "läsningarna" jag sett Lena göra. Och det säger verkligen något, med tanke på hur kass hon är i vanliga fall.
----------------------------
Nu går de ner till nedervåningen igen.
Lena öppnar med:
Citat:
De springer omkring här allihopa. Nu är jag på dig igen Irene, hehe.
Då får vi se vad de springande spökena har att erbjuda denna gången.
Citat:
Mannen från köket, han känns väldigt familjär. Alltså din familj. Det känns som att han verkligen bryr sig. Du har känt dig ensam på nåt sätt också
Jaha, ska vi börja tjata om denne mannen igen.. Allt detta är ju redan sagt..
Citat:
Han visar mig ett gult hus som ni har bott i.
Denna gissningen stämde.
Inte särskilt imponerande att lyckas gissa en färg. Särskilt inte i relation till övriga felgissningar.
Dessutom har en person i Irenes ålder säkerligen haft flera hem, varav något naturligtvis är gult, som är en vanlig färg på hus.
Så näe, Lena får nog lyckas gissa personnummer om man någon gång ska kunna ta henne på allvar.
Citat:
Han blir jätteglad. Han vill att du ska åka dit också och titta. Så du tänker mycket på hemma tror jag, på det gamla. bla bla bla bla bla bla bla bla..... samma nonsens bla bla..
-----------------------
Nu är det dags att låtsas prata med döda i källaren.
De går in i ett rum och börjar i vanlig ordning spela teater...
Citat:
Jag ser en man med lite gropigt ansikte. Mörkt hår. Insjunkna kinder, stora ögon. Smal. Uppkavlade ärmar. Han ser nästan lite sydländsk ut, men det kanske han inte är, men han har ett sånt utseende.
Citat:
Jag upplever att han har jobbat här. Han vill inte ha någon förändring här. Han vill ha bort er.
Jaja. Är väl i princip omöjligt att bevisa eller falsifiera denne mans existens med sådan dålig information.
Men de ska såklart "hjälpa över den arge mannen till andra sidan"..
-------------------
Nu är det äntligen färdigtramsat och vi ska få reda på vilka "andar" bedragarna har fått kontakt med och vad deltagarna tyckte om att medverka.
Timo inleder med att han tyckte att Dermot sa saker som han "absolut inte kunde veta".
Det är ju tyvärr så många människor som inte känner till mediums tekniker, tolkar det de säger. Naturligtvis har Dermot inte sagt ett enda ord som det krävs övernaturliga krafter för. Vem som helst hade kunnat "veta" och säga samma saker.
Man fick inte fram någon info alls om någon ola eller ove, som Dermot nämnde. Men programledaren nämner ändå att det "ändå kanske inte är helt otroligt att någon som jobbade där då, är kvar och beskyddar stället"..
Jo, det är faktiskt fullkomligt otroligt att så är fallet.
Det visade sig att det rummet som Lena trodde var ett sjukhus, något annat, något annat (hör ej vad hon säger där) eller "förvaring av människor", på 80-talet fram till 97 varit ett behandlingshem.
Ingen vidare träff skulle jag säga. En träff hade varit om hon sagt just "behandlingshem" samt årtal.
Inte heller mannen i källaren med det gropiga ansiktet fanns det någon info om.
Timo berättar att han operade ryggen för 14 år sen. Detta är tydligen en träff påståendet som Dermot slängde ur sig: "lite problem med rygg, eller höft, eller leder."
Sedan har vi då Lenas hittapå-karaktär, som rest ut ur Sverige med båt och aldrig kommit tillbaka.
Timos pappa kom tydligen med båt TILL Sverige.
WOW, vilken solklart träff!!!!!
Mannen med "fall på håret" tolkar Irene som att det är hennes pappa.
Då kan man ju fråga sig varför ingen nämnde att det var det.
Att hon skulle haft problem med och opererat magen, stämde inte heller.
Alltså, inte enda enda specifik träff och massvis av felaktigheter. Är det inte dags att lägga ner det här programmet nu?