2014-07-10, 22:24
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
De står sina anhöriga närmast.
Är du säker..?!

(Har du redan förträngt det faktum att du samtidigt tror att 'andevärlden' är ständigt närvarande. Vilken som helst ande kan ju då veta allt som 'den anhöriga' känner till.)
Citera
2014-07-11, 13:45
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Är du säker..?!

(Har du redan förträngt det faktum att du samtidigt tror att 'andevärlden' är ständigt närvarande. Vilken som helst ande kan ju då veta allt som 'den anhöriga' känner till.)
Den speciella relation och det band som du har till en när och kär som har gått bort kan ingen annan än din avlidne släkting och du själv känna till.
Citera
2014-07-11, 14:50
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Den speciella relation och det band som du har till en när och kär som har gått bort kan ingen annan än din avlidne släkting och du själv känna till.
Så, då tror du inte längre på att andar/andevärlden är ständigt närvarande (ser och hör allt som händer alla, inkl. uppfattar alla känslor)?

Det kan inte vara både/och.
Det är antingen/eller. Antingen ÄR andevärlden ständigt närvarande - eller INTE.
Citera
2014-07-11, 17:04
Medlem
Litenklens avatar
En fråga till er som tror på "medium" i tv4, åsikter om: http://skepticism.ifokus.se/discussi...?discussions-1
Citera
2014-07-11, 20:09
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Så, då tror du inte längre på att andar/andevärlden är ständigt närvarande (ser och hör allt som händer alla, inkl. uppfattar alla känslor)?

Det kan inte vara både/och.
Det är antingen/eller. Antingen ÄR andevärlden ständigt närvarande - eller INTE.
Jag förstår inte vad du menar? Jag talar om den speciella relation som vederbörande har med någon.
Citera
2014-07-11, 21:15
Medlem
Jag har lite svårt för detta program men kollar ibland. Såg ett avsnitt för ett par år sedan där en fin familj boendes i ett slott (tror jag) och det var det vanliga men just denna gång kändes det extra trovärdigt. Är det nån som vet vilket avsnitt jag menar? Tror det var mc-Jörgen som var medium.
Citera
2014-07-14, 09:06
Medlem
enfindams avatar
Del 6 av 15. Från 2013. Lotta Abrahamsson och hennes särbo Johan Westerholm var skeptiska till övernaturliga fenomen men efter det att Lotta köpt ett hus i Kopparberg ändrade de uppfattning. Ljusstakar har fallit i golvet och radion tycks leva sitt eget liv. Mediet Jörgen Gustafsson tar reda på vad som pågår i huset.
Citera
2014-07-15, 14:21
Medlem
Enfindam

Varför har antalet stereor och tv som spökena manipulerar ökat lavinartat i samma takt som de har blivit digitala?
Citera
2014-07-15, 17:09
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Enfindam

Varför har antalet stereor och tv som spökena manipulerar ökat lavinartat i samma takt som de har blivit digitala?
Hur vet du att det har gjort det? Om det är så som du säger så kanske det beror på att den förfinade tekniken är enklare att manipulera.
Citera
2014-07-15, 19:46
Medlem
Sweetiepies avatar
Något jag undrar är hur Terry Evans, som i Det Okända verkar kunna kläcka ur sig mycket fakta - på sina seanser bara kan kasta ut sig felaktigheter och uppenbar cold reading.

Har tidigare läst om när bloggaren Gesus besökt en storseans med Terry som gick hemskt, och läste nyligen detta inlägget som visar på samma usla resultat: http://garvarn.blogspot.se/2007/01/o...-personal.html

Svar jag kan komma på är:
* Det Okända är TV och de kan därför klippa och klistra lite så det ser bättre ut. 5 fel och 5 rätt blir 5 rätt, exempelvis.
* Mediet har chansen att spana runt i hemmet för ledtrådar, vilket man ibland kunnat se

En sista fråga, har en ande/ett spöke berättat sitt namn någon gång? De säger alltid all möjlig specifik info om gardiner och blomkrukor men kan inte förmedla sitt namn till mediumet för att bekräfta vem det är.
Senast redigerad av Sweetiepie 2014-07-15 kl. 19:48.
Citera
2014-07-17, 14:11
Medlem
baconyoghurts avatar
Det är ingen tillfällighet att familjen alltid är med under inspelningarna, även om de bara får svara ja och nej på frågor och "inte ge någon information". Det är ingen tillfällighet att medierna ger diffusa pusselbitar. Vi kommer aldrig att få se ett medium ensamt åka till ett spökhus utan att de boende är där, lyssna på vad de döda har att säga, skriva ner det och lämna över det till familjen när han är färdig. Hade någon kunnat göra det, hade de besökt James Randi i USA, bevisat att de besitter övernaturliga förmågar och cashat in 10 miljoner dollar.

Allt handlar förstås om att läsa familjens, och programledarens, reaktioner. Vi ger ifrån oss en mängd information även när vi tror oss vara helt neutrala. Medier är experter på att fånga upp dem, precis som professionella mentalister (d v s magiker som gör "mentala" trick) som Derren Brown eller Henrik Fexeus. Några exempel i mängden:
  • När du blir känslomässigt engagerad ökar pupillerna i storlek.
  • Även om man försöker vara helt neutral bildar ansiktet mikrouttryck - fullständiga känslominer som kan vara så korta som bråkdelen av en sekund.
  • De flesta människorna rör ögonen på ett visst sätt när de återskapar minnen - uppåt för minnesbilder, åt sidan för ljudminnen och neråt för fysiska och känslomässiga minnen.
  • Om du tänker på ett namn bildar ansiktsmusklerna den första bokstaven. Det gör att man kan se om det är en hård vokal som g eller k, eller en vokal som o eller å.

Om man är expert på att läsa människors reaktioner är det ganska enkelt att knacka på dörrar, stryka på väggar, slamra med porslin, slänga ur sig diffusa påståenden som "jag ser något med vatten", "jag får en känsla av ensamhet", "bokstaven k eller kanske g kommer till mig" och se om man är på rätt spår. Om man sedan klipper ner flera timmars material till en halvtimme (som är den tid som mediet besöker huset i programmet) kan resultatet bli väldigt övertygande.

Skillnaden mellan medier och mentalister är förstås att de senare erkänner att de sysslar med bluff och båg. Här är en intervju med Henrik Fexeus. Ha tålad till fem minuter in på intervjun.
http://youtu.be/yvkOVLy8b20
Senast redigerad av baconyoghurt 2014-07-17 kl. 14:15.
Citera
2014-07-17, 20:48
Medlem
Muertosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconyoghurt
Det är ingen tillfällighet att familjen alltid är med under inspelningarna, även om de bara får svara ja och nej på frågor och "inte ge någon information". Det är ingen tillfällighet att medierna ger diffusa pusselbitar. Vi kommer aldrig att få se ett medium ensamt åka till ett spökhus utan att de boende är där, lyssna på vad de döda har att säga, skriva ner det och lämna över det till familjen när han är färdig. Hade någon kunnat göra det, hade de besökt James Randi i USA, bevisat att de besitter övernaturliga förmågar och cashat in 10 miljoner dollar.

Allt handlar förstås om att läsa familjens, och programledarens, reaktioner. Vi ger ifrån oss en mängd information även när vi tror oss vara helt neutrala. Medier är experter på att fånga upp dem, precis som professionella mentalister (d v s magiker som gör "mentala" trick) som Derren Brown eller Henrik Fexeus. Några exempel i mängden:
  • När du blir känslomässigt engagerad ökar pupillerna i storlek.
  • Även om man försöker vara helt neutral bildar ansiktet mikrouttryck - fullständiga känslominer som kan vara så korta som bråkdelen av en sekund.
  • De flesta människorna rör ögonen på ett visst sätt när de återskapar minnen - uppåt för minnesbilder, åt sidan för ljudminnen och neråt för fysiska och känslomässiga minnen.
  • Om du tänker på ett namn bildar ansiktsmusklerna den första bokstaven. Det gör att man kan se om det är en hård vokal som g eller k, eller en vokal som o eller å.

Om man är expert på att läsa människors reaktioner är det ganska enkelt att knacka på dörrar, stryka på väggar, slamra med porslin, slänga ur sig diffusa påståenden som "jag ser något med vatten", "jag får en känsla av ensamhet", "bokstaven k eller kanske g kommer till mig" och se om man är på rätt spår. Om man sedan klipper ner flera timmars material till en halvtimme (som är den tid som mediet besöker huset i programmet) kan resultatet bli väldigt övertygande.

Skillnaden mellan medier och mentalister är förstås att de senare erkänner att de sysslar med bluff och båg. Här är en intervju med Henrik Fexeus. Ha tålad till fem minuter in på intervjun.
http://youtu.be/yvkOVLy8b20

Det här har nog tagits sisådär 100ggr innan i den här tråden och de (den) som redan bestämt att det är på riktigt hur värdelösa medierna än är lär inte ändra sig. Sorgligt att det ska vara så luddigt och halvrätt EFTER att de klippt bort allt som var käpprätt åt helvete. Klert det blir nåt som stämmer någorlunda om man gissar tillräckligt många gånger. Helt patetiskt att folk tror på sånt uppenbart lurendrejeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in