Det är ingen tillfällighet att familjen alltid är med under inspelningarna, även om de bara får svara ja och nej på frågor och "inte ge någon information". Det är ingen tillfällighet att medierna ger diffusa pusselbitar. Vi kommer aldrig att få se ett medium ensamt åka till ett spökhus utan att de boende är där, lyssna på vad de döda har att säga, skriva ner det och lämna över det till familjen när han är färdig. Hade någon kunnat göra det, hade de besökt James Randi i USA, bevisat att de besitter övernaturliga förmågar och cashat in 10 miljoner dollar.
Allt handlar förstås om att läsa familjens, och programledarens, reaktioner. Vi ger ifrån oss en mängd information även när vi tror oss vara helt neutrala. Medier är experter på att fånga upp dem, precis som professionella mentalister (d v s magiker som gör "mentala" trick) som Derren Brown eller Henrik Fexeus. Några exempel i mängden:
- När du blir känslomässigt engagerad ökar pupillerna i storlek.
- Även om man försöker vara helt neutral bildar ansiktet mikrouttryck - fullständiga känslominer som kan vara så korta som bråkdelen av en sekund.
- De flesta människorna rör ögonen på ett visst sätt när de återskapar minnen - uppåt för minnesbilder, åt sidan för ljudminnen och neråt för fysiska och känslomässiga minnen.
- Om du tänker på ett namn bildar ansiktsmusklerna den första bokstaven. Det gör att man kan se om det är en hård vokal som g eller k, eller en vokal som o eller å.
Om man är expert på att läsa människors reaktioner är det ganska enkelt att knacka på dörrar, stryka på väggar, slamra med porslin, slänga ur sig diffusa påståenden som "jag ser något med vatten", "jag får en känsla av ensamhet", "bokstaven k eller kanske g kommer till mig" och se om man är på rätt spår. Om man sedan klipper ner flera timmars material till en halvtimme (som är den tid som mediet besöker huset i programmet) kan resultatet bli väldigt övertygande.
Skillnaden mellan medier och mentalister är förstås att de senare erkänner att de sysslar med bluff och båg. Här är en intervju med Henrik Fexeus. Ha tålad till fem minuter in på intervjun.
http://youtu.be/yvkOVLy8b20