2014-03-22, 16:59
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Och varför huserar de inte på just Det Okända?
Jag har fått den uppfattningen att det är ett seriöst program med ett mycket noggrant urval av medium.
Citera
2014-03-22, 17:03
Medlem
Muhamedssons avatar
Vecka efter vecka avslöjar medium i det okända detaljer som de inte har någon information om. Då kan skeptiker sitta i denna tråden och skriva tills fingrarna trillar av. Det fyller ingen som helst funktion. Fakta är fakta.
Citera
2014-03-22, 17:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Ännu en som blandar ihop mig med den stackars "amilofs", numera avstängd. Jag har aldrig använt uttrycket "öppet sinne".
Nej, men troende brukar ofta påstå sig ha ett "öppet sinne" och du beskyller ju gärna "oss andra" för att INTE ha öppna sinnen.....https://www.flashback.org/sp48048032

Citat:
Det är väl inget bevis för att hela programmet är bluff bara för att ett medium skulle bekänna att han bluffar?
Nej, det är inget bevis för att hela programmet är en bluff - det har jag inte heller påstått. Däremot är det märkligt att du är så låst i dina tankar att du påstår att du redan har din uppfattning klar. Du VET alltså att det är helt sant och absolut ingenting kan få dig att tro något annat?
Kom då för tusan inte och påstå att VI är "begränsade i vårt tankesätt med fyrkantigt sätt att se på världen". Städa framför egen port först!
Citera
2014-03-22, 17:13
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Några avslöjade medium's. http://gesusbloggen.wordpress.com/best-of-fake-medium/

Ja titta på den länken. Om detta hade rört sig om en seriös bransch så hade utövarna varit brännmärkta för alltid. Men när det rör sig om "tro" så gäller annan logik...
Citera
2014-03-22, 17:17
Medlem
Muertosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
Vecka efter vecka avslöjar medium i det okända detaljer som de inte har någon information om. Då kan skeptiker sitta i denna tråden och skriva tills fingrarna trillar av. Det fyller ingen som helst funktion. Fakta är fakta.

"detaljer" "fakta" You keep using those words...

Lite funktion har det ändå, vi får se hur de som verkligen tror på sånt här resonerar vilket är intressant. Att det tydligen är helt oväsentligt om en av deltagarna fuskar t.ex. var ju upplysande. Då kan man börja undra varför titta på "Det Okända" när man lika gärna kan kolla en tv-serie med ett riktigt manus och bra skådespelare och låtsas att det är på riktigt.
Citera
2014-03-22, 17:17
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:

Exempel på dessa "fakta" skulle vara intressant....
Citera
2014-03-22, 17:25
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muertosan
"detaljer" "fakta" You keep using those words...

Lite funktion har det ändå, vi får se hur de som verkligen tror på sånt här resonerar vilket är intressant. Att det tydligen är helt oväsentligt om en av deltagarna fuskar t.ex. var ju upplysande. Då kan man börja undra varför titta på "Det Okända" när man lika gärna kan kolla en tv-serie med ett riktigt manus och bra skådespelare och låtsas att det är på riktigt.

Det har ju visat sig att troende inte har kunnat låta bli att ryckas med även när det är uttalat "på låtsas". Derren Brown håller ibland seanser då han först intygar för publiken att det bara är en show - men lik förbannat börjar kvinnor bland publiken att grina....
Citera
2014-03-22, 17:37
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Det har ju visat sig att troende inte har kunnat låta bli att ryckas med även när det är uttalat "på låtsas". Derren Brown håller ibland seanser då han först intygar för publiken att det bara är en show - men lik förbannat börjar kvinnor bland publiken att grina....
I Derren Browns "The man who contacts the dead", (där mediumet för övrigt blir rejält avslöjat som en delusional skojjare), så testade Derren om han kunde låtsas vara medium för några minuter och kastade ut lite information om en tjej. När dom pratade med henne efteråt så sa hon "Jag tror att Derren är psychic.".

Så till och med när Derren, en uttalad skeptiker som livnär sig på illusionen av tankeläsning och försöker sätta dit medium och skojjare, så är det folk som tror att han har övernaturliga krafter på riktigt. Detta för att det ser så trovärdigt ut att människan drar den slutsatsen. Man vill få en förklaring på allt man ser.

Det är därför så många är religiösa. Man ser en komplex värld och tycker genast det låter troligt att en Gud skapade allting. Tittar man på Det Okända blir man också ganska lurad av de påstådda mediumsens förmågor.

Granskar man alla Det Okända-avsnitt nogare så är det nästan alltid som mediumen får kontakt med andar som är helt okända för de som bor där. Vilket betyder att de kan hitta på vad som helst om dessa.

Men det finns också väldigt många Det Okända avsnitt där mediumen spottar ut sig hård fakta som stämmer. Namn och händelser de inte borde kunnat veta. Detta tycker jag själv är mystiskt för det går inte alltid förklara alla gånger.
Citera
2014-03-22, 17:37
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Det är meningslöst att försöka få en skeptiker att ändra uppfattning, de har inte hunnit så långt på sin andliga resa ännu.
Senast redigerad av enfindam 2014-03-22 kl. 17:41.
Citera
2014-03-22, 17:41
Medlem
Citat:
Det är meningslöst att försöka få en skeptiker att ändra uppfattning, de har inte kommit så långt på sin andliga resa ännu.

Prova att svara på några av alla frågor i den här tråden, ditt agerande är kusligt lika svamilofs..
Citera
2014-03-22, 17:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det är meningslöst att försöka få en skeptiker att ändra uppfattning, de har inte hunnit så långt på sin andliga resa ännu.

Det är uppenbart meningslöst att försöka få dig att ändra uppfattning också - det påstår du ju t.o.m själv!
Jag skulle inte börja tvivla eftersom jag redan har min uppfattning klar, nämligen den att det är ett seriöst prpgram. https://www.flashback.org/sp48051961
Citera
2014-03-22, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är uppenbart meningslöst att försöka få dig att ändra uppfattning också - det påstår du ju t.o.m själv!
Jag skulle inte börja tvivla eftersom jag redan har min uppfattning klar, nämligen den att det är ett seriöst prpgram. https://www.flashback.org/sp48051961

Mmm & då är följdfrågan: vad gör enfindam på ett forum som FB?
En gratis blog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in