2014-03-05, 18:10
Medlem
Sweetiepies avatar
Såg precis Avsnitt 8 med det påstådda mediet Birkan Tore och om det inte var hotreading så var det isf fantastisk coldreading. Han kunde få fram andarnas namn som stämde på deras avlidna släktingar. Han kunde pinnpointa alla områden och upplevelser som familjen hade upplevt. Och sedan efteråt hade alla i familjen, inklusive yngsta dottern som inte var medveten om inspelningen och mediumet en enorm skillnad i huset.

Har Gesus sett programmet och har en bättre förklaring?
Citera
2014-03-05, 19:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Du tycker alltså att en gudstro, som det här i grund och botten handlar om, ska kunna bevisas och hålla för en vetenskaplig granskning?

Folk får gärna tro på gudar, andar, tomtar och troll bäst de vill. Men när tron påverkar samhället ska den hålla för en vetenskaplig granskning, ja. Då är det inte längre en personlig tro och ska kritiseras precis som allt annat.
Citera
2014-03-05, 19:03
Medlem
Muertosans avatar
Citat:
Du har fel. Man kan också vara öppet nyfiken utan att kalla sig vare sig för troende eller skeptisk.

Är det därför du klistrar "skeptiker" på alla som inte håller med dig?

Du klagar på folks debatteknik men du själv undviker ju att svara på var och varannan fråga och tillskriver dina motståndare åsikter de aldrig uttryckt hela tiden.

Ser inte alla de här hemska skeptikerna som bergsäkert vet att inte spöken finns. Bara folk som vill ha mer att gå på än att Maria och Torgny hörde ett ljud i källaren så det är klart det finns spöken.

Testar mina förmågor genom att förutspå att du väljer att svara på ett av styckena och eller förolämpa min intelligens...
Citera
2014-03-05, 19:22
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muertosan
Är det därför du klistrar "skeptiker" på alla som inte håller med dig?

Du klagar på folks debatteknik men du själv undviker ju att svara på var och varannan fråga och tillskriver dina motståndare åsikter de aldrig uttryckt hela tiden.

Ser inte alla de här hemska skeptikerna som bergsäkert vet att inte spöken finns. Bara folk som vill ha mer att gå på än att Maria och Torgny hörde ett ljud i källaren så det är klart det finns spöken.

Testar mina förmågor genom att förutspå att du väljer att svara på ett av styckena och eller förolämpa min intelligens...
Vad pratar du om? Jag har aldrig klistrat något epitet i pannan på någon och vill inte ha något på mig själv heller.
Det är väl ingen hemlighet att ni använder er av en tuff jargong som innefattar grova påhopp när ni debatterar? Det kan ju var och en som läser era inlägg här vittna om. Det hela påminner om gruppmobbing i vissa fall. Att ingen annan ställer sig upp och tar avstånd från det här är obegripligt.
Citera
2014-03-05, 19:38
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Vad pratar du om? Jag har aldrig klistrat något epitet i pannan på någon och vill inte ha något på mig själv heller.
Det är väl ingen hemlighet att ni använder er av en tuff jargong som innefattar grova påhopp när ni debatterar? Det kan ju var och en som läser era inlägg här vittna om. Det hela påminner om gruppmobbing i vissa fall. Att ingen annan ställer sig upp och tar avstånd från det här är obegripligt.

Du kan ju börja med att sluta säga att vi alla gör grova påhopp av olika slag.
Sedan kan vi hålla oss till Det Okända som tråden är skapad för.

Och när jag säger det så menar jag att vi har en debatt där kritiker agerar kritiker och troende får tåla att ställas till svars, och där temat är Det Okända med TV4.
Citera
2014-03-05, 20:02
Medlem
Muertosans avatar
Det blir ganska tråkigt om det enda som skrivs här är vad som syns i bild under avsnitten. Måste ju gå säga vad man tycker om programmets innehåll och ställa frågor utan att folk börjar gråta.

Hur lång tid spenderar de på att filma varje avsnitt? Borde de inte vara såpass intresserade att de stannar hos dem de ska hjälpa över natten för att se vad som kanske händer?
Citera
2014-03-05, 20:13
Medlem
TheHorrors avatar
Sant, men tyckte bara det hela började vandra från topic lite väl mycket.

Men vi har ju kavlat ut denna debatt så pass mycket nu att man vet ju inte riktigt vad man skall säga; kavla ut degen så blir den större, men du har fortfarande samma degmassa kvar...

Mycket som visas i Det Okända är bara godbitarna. Resten klipps bort och kastas.
Citera
2014-03-05, 20:55
Medlem
NormaJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror

Men vi har ju kavlat ut denna debatt så pass mycket nu att man vet ju inte riktigt vad man skall säga; kavla ut degen så blir den större, men du har fortfarande samma degmassa kvar...

Mycket som visas i Det Okända är bara godbitarna. Resten klipps bort och kastas.

Klipper dom bort godbitarna och skiten visas..? Låter troligt.

Ja, varför sover de inte över och ser vad som händer, programledaren verkar ju skeptisk och frågar om logiska förklaringar, eller om hon blir tillsagd att ställa sådana frågor.
Tror fortfarande att det är något hjärnan fantiserar, ledsen.

Men en fråga, varför filmar de bara i mörker på natten när de är på herrgårdar? "Ja, nu är det bara 2 minuter kvar till 12-slaget", för att spöken endast visar sig i mörkret, eller för att skrämma upp sig själv...
Citera
2014-03-05, 20:58
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
Klipper dom bort godbitarna och skiten visas..? Låter troligt.

Ja, varför sover de inte över och ser vad som händer, programledaren verkar ju skeptisk och frågar om logiska förklaring, eller om hon blir tillsagd...
Tror fortfarande att det är något hjärnan fantiserar, ledsen.

Men en fråga, varför filmar de bara i mörker på natten när de är på herrgårdar? "Ja, nu är det bara 2 minuter kvar till 12-slaget", för att spöken endast visar sig i mörkret, eller för att skrämma upp sig själv...

Ja du, där fick du till det

För människor är det subtila meddelandet att spöken visar sig vid 12 slaget. Undermedvetet blir det mer trovärdigt, eftersom alla vet att det vid 12 på natten så är det spöktimmen.
Citera
2014-03-05, 21:11
Medlem
Muertosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror

Ja, det blir mest samma gamla tjafs om vem som är dum mot vem osv. Måste sluta bita på det var gång.

Min gissning är att eftersom de vet att det bara är bullshit alltihop är det bortkastade pengar att betala ett filmteam som stannar över natten och inte kommer få nåt värt att visa i programmet. Om det är nåt "spökigt" ställe kan det vara värt att få lite stämningsbilder i mörkret kanske. (en billig variant är att använda ett klipp från ett gammalt program för de där nightvisiongrejerna ser ju alltid likadana ut så ingen lär märka nån skillnad.
Citera
2014-03-05, 23:07
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Du har fel. Man kan också vara öppet nyfiken utan att kalla sig vare sig för troende eller skeptisk.

Men ditt "öppna sinne" är ju egentligen inte öppet - för i så fall hade du även släppt in sådant som talar emot spöken, troll och annat hokuspokus. Det krävs ett väldigt selektivt filter för att kunna fortsätta tro på allt trams som för länge sedan har förkastats av alla utom foliehattar.

Du tillhör ju de som till och med försöker använda kvantfysiken som alibi för andar och spöken!!
Citera
2014-03-05, 23:21
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Men ditt "öppna sinne" är ju egentligen inte öppet - för i så fall hade du även släppt in sådant som talar emot spöken, troll och annat hokuspokus. Det krävs ett väldigt selektivt filter för att kunna fortsätta tro på allt trams som för länge sedan har förkastats av alla utom foliehattar.

Du tillhör ju de som till och med försöker använda kvantfysiken som alibi för andar och spöken!!
Ännu en monolog som inte alls ger en rättvis beskrivning av min person. Du menar att jag ska öppna mitt sinne ännu mera så att jag kan släppa in kvantfysiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in