Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jag är inte ute efter att förlöjliga dig, jag är ute efter att illustrera ett exempel. Hur kan du veta att tron du har är den rätta, och inte något som är inplanterat av en annan gudomlighet för att dölja dennes existens?
Nu diskuterar jag inte teologi och religösa upplevelser.
Citat:
Jag ser liksom inga motsättningar att matematik funkar bra i samklang med naturen. Matematiken är SKAPAD av oss, med observationer av naturen som grund. Eftersom samma regler gäller för alla fenomen, stora som små, leder det till att de där "små symbolerna" är giltiga överallt. Är det verkligen så mysko.
Matematikens grund har sitt ursprung ur logiken, Och visst har vi skapat matematiken utifrån att våra erfarenheter tyder på att verkligheten är logisk till sin natur. Som tex ganska simpla räkningar med äpplen. Varför är matematiken logiskt alltifrån den simplaste räkning till avancerade elekotroner och deras banor?
Varför det är så har vi inget vetenskapligt svar på, annat än "att det råkade bli så när universum uppstod av en slump.
Varför kan naturlagarna uttryckas matematiskt? Finns det egentligen en logisk matematisk förklaring till det?

Matematiken talar om att samma fenomen, stora som små, leder det till att de där "små symbolerna" är giltiga överallt, varför?
Det finner jag rätt mystiskt.