2008-03-29, 19:58
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Det är sant, precis som att agnosticism och ateism glider in i varandra. Men frågan är ju inte om Einstein tog till sig en religös tro eller inte, utan om han trodde på gud. Jag anser inte så vara fallet, utan han sade sig själv vara agnostiker på basis av att han inte ansåg den mänskliga intellektet vara potent nog att avgöra frågan.
Likväl "agnostisk teism" som också kan vara en hårfin gräns till "renodlad" agnosticism ibland
Citera
2008-03-29, 20:05
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Likväl "agnostisk teism" som också kan vara en hårfin gräns till "renodlad" agnosticism ibland

Exakt, jag menade inte att Einstein skulle ligga närmre ateism för att jag skrev att ateism och agnosticism glider in i varandra. Jag är ju själv inte 100%ateist, utan det finns lite stänk av agnosticism där.

Det blir som att säga att agnosticismen motsvarar rött på bilden nedan...

http://cache.lifehacker.com/assets/resources/2007/03/colorjack%20sphere.png
Citera
2008-03-29, 20:16
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Du bortförklarar dig, och använder metoden att förlöjliga mig. När tex Einstein hade tankar om en ev skapare bakom allt, tror du han åsyftade ett spaggetimonster?

Så jag säger det återigen. Om matematiken bara är en produkt av människans eget förnuft, kommer svaren på våra frågor att för alltid förbli ett mysterium för oss. Varför kan matematiska symboler som vi själva kommit på finna en harmoni i naturens lagar? Och detta är ju inte tanke banor som bara en nykristen sleepaz har för att berättiga sin tro. Detta är tankar som fått stora fysiker att iaf inte självklart dissa tanken på en skapare.

"Det verkar som om matematikens strukturer på något sätt korresponderar med den fysikaliska verklighetens strukturer. Eftersom matematikens grund ges av logiken, tyder våra erfarenheter på att verkligheten är logisk till sin natur. Varför så är fallet finns inget vetenskapligt svar på, annat än "att det råkade bli så när universum uppstod av en slump". Alla våra vetenskapliga strävanden förutsätter emellertid en inneboende ordning och logik i naturen. "

http://www.gluefox.com/trov/matanv.shtm

Jag är inte ute efter att förlöjliga dig, jag är ute efter att illustrera ett exempel. Hur kan du veta att tron du har är den rätta, och inte något som är inplanterat av en annan gudomlighet för att dölja dennes existens?

Jag ser liksom inga motsättningar att matematik funkar bra i samklang med naturen. Matematiken är SKAPAD av oss, med observationer av naturen som grund. Eftersom samma regler gäller för alla fenomen, stora som små, leder det till att de där "små symbolerna" är giltiga överallt. Är det verkligen så mysko.

För att göra ett grovt förenklat exempel: Vi såg två äpplen, la dit två till, och räknade fram att det blev fyra. På samma sätt kan vi lägga ihop två och två subatomiska partiklar och få fyra.

Matematik behöver absolut inte vara gudomligt inspirerad, hur mycket du än vill lita på farbror gluefox (som för övrigt har en urusel förståelse för både evolution och big bang-teorin enligt vad jag läst i andra länkar i andra diskussioner med bl.a. Xcore).
Citera
2008-03-29, 20:18
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ändå fick han nobelpris för den "Fotoelektrisk effekten" hur går det ihop?
Hade kvantfysiken varit det den är idag utan Einstein?

Det var inte det Einstein vägrade acceptera, det har med ljusvågor att göra, inget annat. På subatomisk nivå är det rörigt och slumpen är en stor faktor. Einstein vägrade acceptera att allt skulle vara så slumpartat som det är. Han ville att allt skulle fungera i ordning och systematiskt som gravitationen gjorde, det var problemet.
Citera
2008-03-29, 20:40
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det var inte det Einstein vägrade acceptera, det har med ljusvågor att göra, inget annat. På subatomisk nivå är det rörigt och slumpen är en stor faktor. Einstein vägrade acceptera att allt skulle vara så slumpartat som det är. Han ville att allt skulle fungera i ordning och systematiskt som gravitationen gjorde, det var problemet.

Fungerar inte naturen i ordning?
Ja. Frånsett när vi låter partiklar kollidera i hög hastighet eller att vi på andra sätt manipulerar Guds ordnade natur.
Citera
2008-03-29, 20:55
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Ja. Frånsett när vi låter partiklar kollidera i hög hastighet eller att vi på andra sätt manipulerar Guds ordnade natur.

På kvant-nivå är det allting annat än ordning. Lär dig lite innan du uttalar dig.

Är universum i ordning? Sådär... Planeter orbiterar runt stjärnor, visst. Men man bortser från allt annat då.. Supernåvor, Svarta hål, Galaxer som kolliderar, Meteoriter, Asteroidregn och Mörk materia/energi, ordning? ok..
Citera
2008-03-29, 21:00
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jag är inte ute efter att förlöjliga dig, jag är ute efter att illustrera ett exempel. Hur kan du veta att tron du har är den rätta, och inte något som är inplanterat av en annan gudomlighet för att dölja dennes existens?
Nu diskuterar jag inte teologi och religösa upplevelser.

Citat:
Jag ser liksom inga motsättningar att matematik funkar bra i samklang med naturen. Matematiken är SKAPAD av oss, med observationer av naturen som grund. Eftersom samma regler gäller för alla fenomen, stora som små, leder det till att de där "små symbolerna" är giltiga överallt. Är det verkligen så mysko.
Matematikens grund har sitt ursprung ur logiken, Och visst har vi skapat matematiken utifrån att våra erfarenheter tyder på att verkligheten är logisk till sin natur. Som tex ganska simpla räkningar med äpplen. Varför är matematiken logiskt alltifrån den simplaste räkning till avancerade elekotroner och deras banor?

Varför det är så har vi inget vetenskapligt svar på, annat än "att det råkade bli så när universum uppstod av en slump.
Varför kan naturlagarna uttryckas matematiskt? Finns det egentligen en logisk matematisk förklaring till det?
Matematiken talar om att samma fenomen, stora som små, leder det till att de där "små symbolerna" är giltiga överallt, varför?
Det finner jag rätt mystiskt.
Citera
2008-03-29, 21:07
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Matematikens grund har sitt ursprung ur logiken, Och visst har vi skapat matematiken utifrån att våra erfarenheter tyder på att verkligheten är logisk till sin natur. Som tex ganska simpla räkningar med äpplen. Varför är matematiken logiskt alltifrån den simplaste räkning till avancerade elekotroner och deras banor?

Varför det är så har vi inget vetenskapligt svar på, annat än "att det råkade bli så när universum uppstod av en slump.
Varför kan naturlagarna uttryckas matematiskt? Finns det egentligen en logisk matematisk förklaring till det?
Matematiken talar om att samma fenomen, stora som små, leder det till att de där "små symbolerna" är giltiga överallt, varför?

Det är just det man inte kan, de där "små symbolerna" etc sönderfaller helt och hållet när man försöker räkna på Big Bang om man använder något annat än Sträng-teori dvs
Citera
2008-03-29, 21:07
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
...Det intressanta är att debattera likheterna mellan vetenskap och andlighet, var vi kan mötas, om öppenheten hos forskarna och tvivlarna, om sannolikheter och logik osv. Kritiskt tänkande i kombination med öppenhet för möjligheter (även de som kan verka ologiska) är oerhört viktigt för forskning och den egna personliga utvecklingen!...
Du slår in öppna dörrar, när du talar om öppenhet från den vetenskapliga sidan - öppenheten från den sidan är inte den springande punkten. Det är ju frågan om att visa existensen av en andevärld. För att närma sig den, är väl knappast talet om "det intressanta" med:
Citat:
...likheterna mellan vetenskap och andlighet
en särskilt framkomlig värld, särskilt som andevärldens "tillskyndare" ständigt säger sig ha bevis för dess existens men aldrig kan uppvisa objektivt acceptabla belägg. Du t.ex. har ju inte ens bemödat dig att förklara åtminstone ytligt hur din övertygelse uppkommit. Det hade inte spelat någon roll, om bevisen inte varit vetenskapligt vattentäta. Åtminstone riktlinjerna för hur de uppstått hade varit värdefulla i diskussionen.
Citera
2008-03-29, 21:18
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Är inte att hävda att matematik är av gudomligt ursprung teologi?

Vet du vad jag tror? Även om universum följt helt andra, för oss fullständigt ologiska naturlagar så kan du lita på att någon hade frågat sig samma saker som du gör.

Matematik bygger på våra observationer av omvärlden. Hade universum varit ordnad enligt en annan logik hade "de små krumelurerna" varit ordnade efter dem. Och vi hade haft en annan uppfattning om logik vi med.

Logik (eller universums lagar) är inkorporerade i vårt DNA. Livet på jorden har funnits här i fyra miljarder år. Vi har haft gott om tid att baka in vissa grunder i vårt genom. Saker som vi sen kan hävda har placerats i oss av en kristen gud. Eller som placerats i oss av FSM, som också placerat falska tankar om den kristna guden för att dölja sina spår.

Där du ser gudomlighet, där ser jag natur. Det är väl den fundamentala skillnaden mellan oss. Du har slutsatsen och letar efter saker som stöder den. Jag har frågorna och söker en rimlig slutsats.
Citera
2008-03-29, 21:21
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är just det man inte kan, de där "små symbolerna" etc sönderfaller helt och hållet när man försöker räkna på Big Bang om man använder något annat än Sträng-teori dvs

Jo, det är lite intressant. Så fort man ger sig på singulariteter med matematik så bryter matematiken ner. Varför? Singulariteter är ju lika naturliga som allt annat i universum; en naturlig följd av en supermassiv stjärnas död. Man tycker ju att om matten är gudomlig borde den klara av att ta även singulariteter i beaktande.

Snarare kan man ju undra om det är så att eftersom universums naturlagar slutar verka i en singularitet gör också matematiken - som ju är människors sätt att lära känna naturen - det.
Citera
2008-03-29, 21:25
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin

Och just här har vi anledningen till att kristna ofta känner sig dumförklarade i sådana här diskussioner. Känner man inget till om ämnet är det bättre att hålla tyst och lyssna (så kanske man lär sig) än att öppna munnen och visa på sin okunnighet.

Manipulera? Kallar du observationer för manipulation också? Tittar vi på en elektron så kan vi aldrig vara säkra på både dess exakta position och dess exakta hastighet. Ju mer vi vet om den ena, desto mindre vet vi om den andra.

Läs på om Heisenbergs osäkerhetsprincip, Dolphin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in