2008-03-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
Antar att det är denna du menar?:
"Men om vi skiter i universums födelse för en sekund och koncentrerar oss på livets uppkomst, anser du fortfarande att det inte kan vara en produkt av endast en process?"

Möjligtvis en produkt av en skapad process inte av en process som uppstått ur ingenting och utvecklats utan drivkraft och mening nej.

Okej, tack. Alltså, den enda gången det behövts intelligens är vid universums skapelse?

Citat:
Jag utgår i paradoxen från de premisser som finns:
Universum har blivit till 1 (en) gång. Livet har blivit till 1 (en) gång. Det är allt vi vet om livet och universum hitintills.

Man kan omöjligt veta hur många universum som finns, helt enkelt eftersom vi inte kan se utanför vårt eget. Om du bodde i en bubbla, och inte kunde se om omvärlden, menar du att du skulle kunna anta att det inte finns fler bubblor? Där säger du nästan emot dig själv i så fall, du menade väl att man ska spekulera i hur allt startade och då tycker jag det är rimligt att man lika gärna kan spekulera i vad som finns utanför. Det betyder ju att man antar att nåt kan finnas utanför.

Och att livet uppstått en gång kan man inte heller veta. Vi vet att det uppstått, men vi kan inte ha nån aning om hur många gånger.

Citat:
Har du aldrig sett en fristående slumptalsgenerator till en pc? De brukar skapa slumpvisa heltal genom att räkna/spara sanna slumpmässiga svängningar i något radioaktivt ämne. Finns att köpa fristående på nätet, googla. En billigare variant är att tejpa fast en fotoresistor i fönstret och polla variationerna i dagsljuset via någon port och sedan spara i en slumptalspool.

Då beror det ju på nåt, svängingarna kommer ju pga en orsak.

Citat:
Då faller ju teorin om orsak/verkan som en fura då. För om du inte kan gå bakvägen så kan den inte vara riktig framåt heller, utan slump.

Va? Man kan ju teoretiskt gå bakvägen, likväl framvägen, dock inte i praktiken. Hur får du det till att teorin faller? Det förstår jag verkligen inte.
Citera
2008-03-24, 20:02
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibanez_
Okej, tack. Alltså, den enda gången det behövts intelligens är vid universums skapelse?

Nej det är inte säkert. Kan ju vara så att intelligens hela tiden driver det här och alla andra tänkbara universum från minsta möjliga partiklarna?

Citat:
Man kan omöjligt veta hur många universum som finns, helt enkelt eftersom vi inte kan se utanför vårt eget. Om du bodde i en bubbla, och inte kunde se om omvärlden, menar du att du skulle kunna anta att det inte finns fler bubblor? Där säger du nästan emot dig själv i så fall, du menade väl att man ska spekulera i hur allt startade och då tycker jag det är rimligt att man lika gärna kan spekulera i vad som finns utanför. Det betyder ju att man antar att nåt kan finnas utanför.

Ja helt riktigt men, när jag ställer upp paradoxen så utgår jag ifrån det vi vet hittills. Något annat vore ologiskt. Däremot om något dyker upp så är det dags för en ny teori. Hittills så vet ingen säkert något, inte ens vad tid eller gravitation är, än mindre om dessa har varit likadana hela tiden.

Citat:
Och att livet uppstått en gång kan man inte heller veta. Vi vet att det uppstått, men vi kan inte ha nån aning om hur många gånger.

Fram tills att man sett livet uppstå som en fristående process kan vi hävda att det bara uppstått en gång hittills. Precis som att vi kan hävda att mängden materia i vårat universum är konstant eftersom ingen hittills sett materia skapas och bli till.

Citat:
Då beror det ju på nåt, svängingarna kommer ju pga en orsak.

Ja och de är inte mindre sanna för det vilket var vad du efterfrågade.

Citat:
Va? Man kan ju teoretiskt gå bakvägen, likväl framvägen, dock inte i praktiken. Hur får du det till att teorin faller? Det förstår jag verkligen inte.

Det enda som gör att du inte kan spalta upp och bena ut allt det där är slumpen som medspelare. Fanns det inte slump (vilken jag tror är styrd av Gud men det är en annan historia) så skulle vi lätt och ledigt kunna beskriva det mesta med nuvarande inkompletta matematiska verktyg. Eftersom det inte går så kan inte orsak/verkan vara en fungerande fullständig teori eller modell för att beskriva verkligheten, men väl en del av en sådan modell.
Citera
2008-03-24, 22:27
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibanez_, fufuburn
...
Intressant kan ibland vara att följa resonemang mellan två parter med helt väsensskilda utgångspunkter. Medan Ibanez_ t.ex. hävdar att man omöjligt kan "...veta hur många universum som finns, helt enkelt eftersom vi inte kan se utanför vårt eget"

resp.:

"...att livet uppstått en gång kan man inte heller veta. Vi vet att det uppstått, men vi kan inte ha nån aning om hur många gånger"

utgår t.ex. fufuburn enträget från trons värld. Det kan innbära åsikten att allt skapats av en alltid existerande intelligent skaparkraft, som valt ut jorden som den enda planet i universum som grund för olika livsformer och att den energi/massa som vi kan observera i universum alltid funnits dvs. är konstant.

Från logisk synpunkt kan jag bara se poäng i resonemangen från Ibanez_. Inget finns som med övertygande belägg visar att det kända universum skulle vara unikt. Det finns en del som talar för existensen av stora massor tillhörande andra universum utanför vårt. Dessa kan mycket väl ligga bakom fenomenet att de yttre delarna av "vårt" kända universum accelererar. Man har visserligen tänkt sig detta ske via speciella repellerande massor i "vårt" universum men de tankegångarna är i högsta grad spekulativa, eftersom de tillkommit för att få allt att stämma.

Enkelt, logiskt vet vi inte mer än vad som kan observeras med de hjälpmedel vi förfogar över. Det innebär att vi inget kan säga om innehållet i de delar av universum som vi saknar möjlighet att studerea. Det kan mycket väl vara så att det bubblar av organiskt liv runt omkring vårt universum med lika stor eller större sannolikhet (eftersom det kan röra sig om mångubbelt stora världar än vårt universum).
Citera
2008-03-24, 23:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
På samma sätt som Hitlers rasforskning inte har motbevisats?

Så vad var det för fynd Hitler fann?
Citera
2008-03-25, 00:02
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Om enligt dig ingenting kan skapa sig självt, hur skapades då Gud? ”Ingen produkt utan tillverkare, ingen skapare utan skapare…”

Gud är EVIG (precis som vi själar, minigudar) och har därmed ALLTID existerat!

Det eviga skapas aldrig! Något som ALLTID existerat har ju givetvis ingen början och därmed inget slut heller! Det EVIGA berörs inte av tiden!

Gud är nämligen inte underkastad tiden, står inte under tidens inverkan!

Varför?

Just det, eftersom Gud verkar i den andliga dimensionen, bortom vår relativa rumtid!

Både Gud och Hans energier (materiella och andliga) är EVIGA!

Termodynamikens 1:a Lag (Energiprincipen) bevisar att ENERGIN är EVIG; den har alltså aldrig skapats och kommer aldrig att förintas, så den FINNS trots att den inte är skapad!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

På samma sätt är det med GUD, som är själva källan till alla energier och den evigt Energiske!

Gud är alltså EVIG och FINNS, trots att Han inte är skapad...

Citat:
Organ har utvecklats av gradvis i flera miljarder år.

Darwinismens ovetenskapliga, helflummiga formel kring livets uppkomst:

http://www.harunyahya.com/articles/unscientific_formula.php

Hur vore det om du kom med lite belägg för dina flummiga påståenden!

Saga: Groda + Prinsessans kyss = Prins
Lögn: Amöba + Miljarder av år = Människa

Om du nu tror på evolutionsflummet, så borde du ju kunna berätta för oss från vilket djur APDJUREN skulle ha flummat fram ifrån???

Citat:
Inte heller finns det några tecken på design. Exempelvis har ögat (IDs ”superargument”) ljusreceptorer som pekar baklänges. Vilken designer/gud skulle placera överflödiga komponenter i ögat?

Människans inverterade näthinna och blinda fläcken icke alls något tecken på dålig design:

http://www.trueorigin.org/retina.asp

http://www.answersingenesis.org/home/area/re2/chapter7.asp

Citat:
Moderna biologer föreslår självreplikerande molekyler som fungerande som en sort självkatalyt som påskyndade sin egen process.

Föreslår...var har du några bevis för dessa helflummiga spekulationer?
Senast redigerad av Död o återfödd 2008-03-25 kl. 00:07.
Citera
2008-03-25, 00:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Jaså? Är schäfer och pudel två olika djur?

Schäfer och pudel är båda hunddjur...
Citera
2008-03-25, 00:11
Medlem
Plastpåses avatar
Nu har jag inte orkat läsa tråden, men kan du kanske ge mej ett argument för att gud finns som inte är löjligt? Klarar du det ska jag fan bli präst
Citera
2008-03-25, 00:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Du förstår inte hur processen fungerar så ingen idé att jag ska försöka förklara. Om en fink med större näbb har bättre förutsättning för att föröka sig och leva ett bättre liv än en fink med liten näbb kommer de stornäbbade finkarna att ersätta populationen tillslut. Detta är en liten del i evolution och bara detta tar ju många många generationer. För att det ska bli en ny art måste tillräckligt många mutationer som är gynnsamma för finksläktet ske.
Börjar du förstå?

Blir aldrig nåt annat än finkar av dem...förresten...du skulle ju svara på varifrån APDJUREN skulle ha muterat fram från?

Vad kom du fram till?
Citera
2008-03-25, 00:14
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Sen så har evolutionen många lösa trådar om sitt eget ursrpung.

Vad motiverar att det första cellerna till att dela sig tex?
Vad motiverade de första encelliga organismerna, cyanobakterier att vidareutvecklas till mer avancerade livsformer?
Finns det en selektiv fördel med att vara flercellig jämfört med encellig? Är det godtagbart att utföra den typen av gissningar?

Detta är grunden i den evolution som skolorna lär ut..

PRECIS!

Och om nu evolutionen ständigt var stadd i utveckling, så borde man även i DENNA DAG se tusentals exempel på övergångsformer mellan amöbor och fiskar, myten som evolutionsteorin baserar sig på...
Citera
2008-03-25, 00:16
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpåse
Nu har jag inte orkat läsa tråden, men kan du kanske ge mej ett argument för att Gud finns som inte är löjligt? Klarar du det ska jag fan bli präst

Vem annan än Gud skulle ha varit kapabel att skapa vårt superkomplexa, finkalibrerade, lagbundna universum, med alla dess galaxer och himlakroppar?
Citera
2008-03-25, 00:17
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akon
Klart det har en selektiv fördel att vara flercellig, precis som det är en selektiv fördel med två kön.

Hur skapades könen?

Hur skapades Mannen och Kvinnan?
Citera
2008-03-25, 00:19
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vem annan än Gud skulle ha varit kapabel att skapa vårt superkomplexa, finkalibrerade, lagbundna universum, med alla dess galaxer och himlakroppar?

... Alltså, det där tycker jag inte duger. Jag kan ju hur lätt som helst säga emot dig genom evolutionsteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in