2008-02-08, 08:24
Medlem
SleepaZs avatar
Upprörda känlsor med detta med bananen. Med det bjuder jag på och detta säger jag samtidigt som jag njuter av en banan och förundras över guds egendomliga skapelse..

http://www.youtube.com/watch?v=M1iu2uGtlBw&feature=related
Senast redigerad av SleepaZ 2008-02-08 kl. 08:41.
Citera
2008-02-08, 09:20
Medlem
labbe3001s avatar
Tjena mannen

Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Så lätt är det inte att avfärda en eventuell gud..
Frågan kvarstår ändå hur gigantiskt univerums där extrema temperaturer,orkaner, helt vansinninga kollisioner. Ett tomt univerum där liv har mycket svårt att leva pga syrebrist osv..
Hur kan detta bilda liv, och ett liv som vet om att det finns och kan forska om om dess egen uppkomst?
Tvärtom så finns det väl teorier om att det finns en hel massa li i universum.
Klipper in ett inlääg som jag gjort i ett amerikanskt forum...
Citat:
1) The number of galaxies. An estimated 50 billion galaxies are visible with modern telescopes and the total number in the universe must surely exceed this number by a huge factor, but we will be conservative and simply double it. That's 100,000,000,000 galaxies in the universe.

2) The number of stars in an average galaxy. As many as hundreds of billions in each galaxy.

Lets call it just 100 billion.

That's 100,000,000,000 stars per galaxy.

3)The number of stars in the universe.

So the total number of stars in the universe is roughly 100 billion x 100 billion.

That's 10,000,000,000,000,000,000,000 stars, 10 thousand, billion, billion. Properly known as 10 sextillion. And that's a very conservative estimate.

4) The number of stars that have planetary systems. The original extra-solar system planet hunting technology dictated that a star needed to be to close to us for a planet to be detected, usually by the stars 'wobble'. Better technology that allows us to measure the dimming of a stars brightness when a planet crosses its disk has now revolutionised planet hunting and new planets are being discovered at an ever increasing rate. So far (August 2003) around 100 have been discovered so we have very little data to work on for this estimate. Even so, most cosmologists believe that planetary formation around a star is quite common place. For the sake of argument let us say it's not and rate it at only one in a million and only one planet in each system, as we want a conservative estimate, not an exaggerated one. That calculation results in:

10,000,000,000,000,000 planets in the universe. Ten million, billion, as a conservative estimate.

5) The number planets capable of supporting life. Let's assume that this is very rare among planets and rate it at only one in a million. Simple division results in:

10,000,000,000 planets in the universe capable of producing life. Ten billion!
Alltså, extremt lågt räknat så "borde" det finnas 10 Miljarder planeter som är fullt kapabla till att hysa liv
Citat:
Update: August 2003

Astronomers have published a new estimate of the total number of stars in the universe. The international group of astronomers presented their findings at the General Assembly of the International Astronomical Union in Sydney, Australia. The figure they have arrived at is 70 sextillion, seven times higher than my estimate (hey, at least I got the right number of zeros!). This figure does not represent the actual total number of stars in the universe, just those that are in range of our telescopes. The actual number could be very much larger.
Uups, det var visst "några" fler....

Citat:
Hur kan detta tomma universum skapa något så fint som kärlek?
Kontsig frågeställning?

Citat:
Små barn som leker frudfullt

Hahah du är välkommen o se när mina barn leker, jag kan lova dig det är INTE fridfullt

Citat:
, hästar som springer galant över en äng,
Lejonflocken som äter buffeln medans den ännu lever...

Citat:
fjärilens lekande en skön sommar dag på en äng fullt med vackra blommor ialla dess färger.
...Fjärilens letande efter nektar
...Blommorna utvecklar i prakt/smak för att bli pollinerade....

Citat:
Hur kan universum skapa känslan som infinner sig när man får se sitt nyfödda spädbarn för första gången?
Den glömmer man aldrig
Men den tackar jag evolutionen för
Citat:
Ibland har jag även svårt att tänka mig att universum kan skapa frukter som smakar så gott och är så vackra.
Ibland slår mig tanken när jag äter en banan, den smakar gudomligt och tänker jag tanken att denna har uppkommit av en slump och rätt förutsättningar. Det verkar orimmligt.

Igen denna konstiga frågeställning, Universum har väl inte "skapat" ett smack?!
Och bananen som du håller i handen idag är mycket riktig skapad...av människan.

Men visst ta du en saftig tugga av guds version av bananen
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/Inside_a_wild-type_banana.jpg/796px-Inside_a_wild-type_banana.jpg
http://cairnarvon.rotahall.org/pics/wildbanana2.jpg

Citat:
Varför all denna skönhet?
Varför inte?

Citat:
Inte för det är några direkt kraftfulla argument till guds existens, men ändå värt en lite eftertanke.
Vet inte det ja...
Citera
2008-02-08, 09:39
Medlem
NumeroUnos avatar
Hur kommer det sig att folk efter 23 sidor fortfarande inte förstår att det naturliga urvalet inte har något med slumpen att göra?
Citera
2008-02-08, 09:51
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Hur kommer det sig att folk efter 23 sidor fortfarande inte förstår att det naturliga urvalet inte har något med slumpen att göra?
Syftar du på mig? Utveckla gärna i så fall och citera det som skrivits fel. Du får iof sig gärna göra det även då någon annan missuppfattat det naturliga urvalet.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9911239&postcount=252
Senast redigerad av l00zekk 2008-02-08 kl. 10:26.
Citera
2008-02-08, 10:03
Medlem
JemyMs avatar
Naturligt urval har inte så mycket med slump att göra utan snarare en kombination av miljö och naturliga förutsättningar. Människans anpassningsförmåga har gjort att hon kan leva i alla miljöer, även dem "gud glömde", så som de iskalla landskapen i norr och den brännheta öknen.
Citera
2008-02-08, 10:20
Medlem
Streethouses avatar
Märkligt fenomen att såväl sekter, Jehovas och ateister mfl inte vill eller har förmågan att se längre än näsan räcker. I sekter vet vi att hjärntvätt begränsar förmågan att se klart. Inom Jehovas har vi den starka manipulationen som begränsar. Hos ateisterna en rädsla och oförståelse för andevärlden och en övertro på fysiken.
Det jag finner så märkligt är att de inom dessa grupper inte vill söka sig mot sanningen utan på något sätt njuter av att begränsa sig och vill leva i sin egen villfarelse. När sanningen är så lätt att se varför inte göra det? Läs böcker av seriösa medium! Prata med folk och deras andeuppleverlser och framförallt: Ta själv kontakt med din guide eller någon avliden släkting så du får kunskapen och sanningen och slipper yra omkring och snacka massa skit.
Citera
2008-02-08, 10:32
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Märkligt fenomen att såväl sekter, Jehovas och ateister mfl inte vill eller har förmågan att se längre än näsan räcker. I sekter vet vi att hjärntvätt begränsar förmågan att se klart. Inom Jehovas har vi den starka manipulationen som begränsar. Hos ateisterna en rädsla och oförståelse för andevärlden och en övertro på fysiken.
Det finns ingen rädsla inför andevärlden för ateister vad jag vet. Jag skulle gärna se att saker som nu anses vara paranormala skulle visa sig vara sant. Då skulle världen bli ännu mer intressant att leva i imho.

Citat:
Det jag finner så märkligt är att de inom dessa grupper inte vill söka sig mot sanningen utan på något sätt njuter av att begränsa sig och vill leva i sin egen villfarelse. När sanningen är så lätt att se varför inte göra det? Läs böcker av seriösa medium! Prata med folk och deras andeuppleverlser och framförallt:
Kan du ge exempel på texter av seriösa medium. Du får även gärna ge exempel på
Citat:
Ta själv kontakt med din guide eller någon avliden släkting så du får kunskapen och sanningen och slipper yra omkring och snacka massa skit.
Vad är det folk säger enligt dig då de "snackar massa skit".
Senast redigerad av l00zekk 2008-02-08 kl. 10:56.
Citera
2008-02-08, 11:07
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Det finns ingen rädsla inför andevärlden för ateister vad jag vet. Jag skulle gärna se att saker som nu anses vara paranormala skulle visa sig vara sant. Då skulle världen bli ännu mer intressant att leva i imho.

Kan du ge exempel på texter av seriösa medium. Du får även gärna ge exempel på

Vad är det folk säger enligt dig då de "snackar massa skit".

Det finns en rädsla hos många för andevärlden. Både ateister och andra. Paranormala fenomen ramlar inte över oss vanligtvis så där gäller att forska och själv dra sina egna slutsatser.
Jag har inte massa namn på seriösa medium tyvärr men de mer kända som rekomenderas: James van Praagh, Betty Shine och Terry Evans. I de flestas bekantskapskrets brukar finnas någon som säger sig ha någon form av medial kontakt. Det kan vara värt att prata mer med den personen. Själv har jag några som på olika sätt har kontakt med andevärlden + mina egna erfarenheter. På så sätt kan jag göra en "bedömning" och själv se.

Med att snacka skit menar jag allt prat om att det inget finns. Inget liv efter detta. Inga andar osv. Alltså någon slags total förnekelse. "Det jag inte kan se eller ta på, tror jag inte på, finns inte" ungeför. Att resonera så och begränsa sig på det viset kan jag inte tolka på annat sätt än rädsla och dumhet.
Senast redigerad av Streethouse 2008-02-08 kl. 11:11.
Citera
2008-02-08, 11:09
Medlem
SleepaZs avatar
labbe3001:
Jag motsäger inte evoultionen. Den är ett led i skapelsen. Ända skillnande är väl att jag tror gud har skapat detta universum och satt igång en process där evolutionen ingår.

Om en banan smakar som den gör idag även om det är våran påverkan. Vad är det som gör att vi kan påverka bananen? Jo evolutionen.
Vad är en föreutsättning för en evolution? Att det finns liv
Vad kommer livet ifrån? Där blir svaret ett antagande och man tror att det kan ha gått till så.

Dina teorier är en tro likt mina.

Ps: Att se min son leka är det bästa jag vet
Senast redigerad av SleepaZ 2008-02-08 kl. 11:25.
Citera
2008-02-08, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
labbe3001:
Jag motsäger inte evoultionen. Den är ett led i skapelsen. Ända skillnande är väl att jag tror gud har skapat detta universum och satt igång en process där evolutionen ingår.

Hur evolutioneras någonting från ett perfekt stadium?
Citera
2008-02-08, 11:44
Medlem
labbe3001s avatar
Jo, jag vet att du är en anhängare av evolutionsteorin

Nu flummade du iväg lite väl här hehe.
Jag svarade bara på din post om att allt var så vackert o perfekt här på vårat lilla obetydliga dammkorn i universum.
Tror du dom svältande barnen går i samma fina tankar

Citat:
Dina teorier är en tro likt mina.
Fakta kan väl inte vara en tro?
Universums/Livets uppkomst VET vi ju just inte, det finns väldigt troliga teorier, men om dom blir bevisade sanna kvarstår o se.

Så jag vill kalla mig lyckligt ovetande tills dess

För övrigt så kräver nästan logiken att den samlade vetenskapens ord i nutid väger aningen mer än en 1600 år gammal bok. Men det är ju min snedvridna logik...
Citera
2008-02-08, 11:48
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Hur evolutioneras någonting från ett perfekt stadium?
vad är perfekt?
Universum?
bananen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in