2008-03-22, 15:27
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
...
Likväl undviker du kärnfrågan i det sagda!
Citera
2008-03-22, 15:30
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Så om min syn på ordet dimensioner skiljer sig från din så betyder det att du tycker att något jag har tänkt på i ett helt annat sammanhang skulle vara rappakalja? Nu tänker du riktigt logiskt ...

Nej, din syn på dimension verkar skilja sig från gängse uppfattning och definition. Det är det som är problemet. Du förstår så lite av vad en dimension är att du på något jävla sätt lyckas utläsa att jag anser att det finns 4*11...
Citera
2008-03-22, 15:36
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Nej, din syn på dimension verkar skilja sig från gängse uppfattning och definition. Det är det som är problemet. Du förstår så lite av vad en dimension är att du på något jävla sätt lyckas utläsa att jag anser att det finns 4*11...
Det jag menade här var att du blandar ihop mitt utkast till rekursionsteori med sannolikhetsparadoxen. Visst jag fattar säkert inte vad en dimension är men det gör nog inte du heller, faktiskt egentligen ingen, i alla fall inte över 4 dimensioner
Citera
2008-03-22, 15:45
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Likväl undviker du kärnfrågan i det sagda!
Är det denna du syftar på?
"Men ... det är är något konstigt med det där...för samtidigt som det poängteras vara så viktigt att en medveten skapare (Gud) måste ansvara för allt som skapas, kan det kravet slopas när det gäller skaparen själv. För våra barn måste vi då förklara att den logik vi kräver att de skall använda i livet bara gäller människor - annars går inte ekvationen ihop. När det gäller skaparen måste en gudomlig logik tillämpas som innebär att vi måste acceptera oändlig existens av denna översinnliga kraft. Förklaringen till det är att "för Gud är ingenting omöjligt!" Om han föredrar att inte behöva ha skapats så ser han till att det blir så. Om han föredrar att ha existerat i oändlig tid bakåt gör han det.

På det viset behöver de troende inte längre tveka på att den orimliga kombination händelser som skapade jorden och livet på jorden verkligen har hänt. Då behöver man inte längre med olika sofistikerade sannolikhetsberäkningar oroa sig för att det som egentligen inte kunde hända ändå redan har hänt. De otroliga i att det som hänt på jorden också skulle kunna hända på andra planeter i andra solsystem blir därför också lätt att acceptera. Som en positiv sidoeffekt kan många troende då hävda att religion och vetenskap mycket väl kan gå hand i hand!"

Faktum kvarstår, Om du exempelvis lever här i 3 dimensioner och det finns en värld av två dimensioner som du kan beskåda då blir du Gud för dem. Likaså om det finns 11 dimensioner. Vad som sker i 11:e dimensionen styr vad som händer här, till och med styr i parallella universum till vårt eget (inte 1 parallellt utan miljarders miljarder uppemot oändlighet rent av). När man stretchar ut tillvaron på det viset så ser man att det liksom inte räcker till att bara lalla med evolution och orsak-verkan i ett enda universum. Lite grand som att vi en gång i tiden trodde att jorden var världens centrum och att detta sen ändrades till att solen blev centrum, sen insåg man att vi sitter på en minimal mikroskopisk del av universum kallad vintergatan... ja och sen fanns det miljarders miljarder universum till i var det 6:e eller 7:e dimensionen hmm kolla filmerna jag länkade till igen.

http://www.youtube.com/watch?v=JkxieS-6WuA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ySBaYMESb8o&feature=related
Citera
2008-03-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Lägg ner den här skiten ditt miffo! Du vet ju inte ett dugg om strängteori vilket är uppenbart! Diskutera på vof/forum med folk som vet något istället för att sprida kvasifilosofisk dynga på detta forum!
Håller med. Strängteorin har missuppfattats av många religiösa som en anledning att tro på gud. De följer den enkla logiken att "i nästa dimension måste gud finnas", men i själva verket vet det inte ens vad en dimension är. De får de att framstå som en form av Hollywood sci-fi. Strängteorin utvecklades för att förklara gravitationen med hjälp av partikeln graviton. Detta förklaras med att, till skillnad från tidigare kvantmekaniska teorier, att alla partiklar är små vibrerande strängar som beroende på frekvens skapar olika ämnen.

Teorin har funnits sedan 1968 men sågades av fysikerna totalt för att den förespråkade partiklar som var snabbare än ljuset (tachyoner). Strängteorin har utvecklats oerhört sakta på grund av alla avancerade matematiska verktyg som används - man fick till och med uppfinna nya för att få det att gå ihop.

Sedan 1995 uppfattar jag det som att det är m-teorin som gäller, där m står för membran, även om många fysiker menar att m står för "mystery". Den menar att vi bor i ett tiodimensionellt universum (samt tiden). Hur som helst är mer än hälften av dimensionerna för "små" för att bli testade med en partikel accelerator. Den stora populariteten hos m-teorin är antagligen för att den blivit kallad "theory of everything". Dessvärre är finns det massvis med strängteorier ute idag. Få begriper den avancerade matematiken bakom dem och varje teori förespråkar eget synsätt i dessa frågor. Kritiken är hård mot strängteorierna eftersom empiriska bevis avsaknas i stor grad. Nobelpristagaren Burt Richter har sagt "Much of what currently passes as the most advanced theory looks to be more like theological speculation".
Citera
2008-03-22, 15:54
Medlem
Citat:
Poängen här var just att vända och vrida på den paradox jag påvisade. Inte att diskutera livets uppkomst egentligen utan att i stället peka på en självemotsägelse i det "bevis" som sannolikhetsmatematiken som bär upp hela kvantfysiken vilken big bang-teorin vilar på. Skulle denna paradox vara sann så faller alltihop som ett korthus, sen att livet har uppkommit ja det vet vi ju.

Du kan alltså inte svara på min fråga?

Citat:
Jag personligen tycker att det är paradoxalt att samma matematiska verktyg som producerar de sannolikhetskalkyler som verifierar och stödjer kvantfysikens resultat samtidigt ger resultatet att när man rent objektivt betraktar händelsen: big bang + uppkomst av liv så blir resultatet osannolikt.
Paradoxen är här att exakt samma verktyg som stödjer teorin kring kvantfysiken vilken bär upp big bang hävdar rent objektivt sett och utan siffror insatta att det är mer osannolikt att den inträffat som händelse.
Naturligtvis kan ju detta vara fel men det är vad jag får det till när jag bollar med det.

Citat:
Rent algebraiskt? Om du inte sätter in siffror utan bara ställer storheter mot varandra i fantasin? Precis som när man sysslar med ekvationer.

Jag hävdar fortfarande inte att du kan ha nån aning om sannolikheten. Vem vet, liv kanske uppstår spontant nånstans på jorden varje dag, varje år, t.o.m om det skulle vara var miljonte år skulle sannolikheten vara stor. Vem vet, det kanske uppstår nya universum hela tiden, vad vet vi? Hur kan du veta sannolikheten när du inte har premisserna?

Citat:
Det finns färdiga lösningar att köpa som gör det där. "Slumptalsgeneratorn" i en pc är dock inte äkta slump.

Jasså? Vardå? Hur fungerar dom? Jag har svårt att tro att man kan utan någon orsak få fram en verkan.

Citat:
Trodde du menade att orsak/verkan också implicerar att man kan gå baklänges och därmed om man har verkan så har man också orsaken? I så fall har man ju full pejl på läget i teorin? Men precis som du säger vi kan inte utesluta något alls.

Ja, rent teoretisk skulle man väl kunna det, men då måste man ju veta var och hur alla atomer och all övrig energi i hela universum befinner sig vid en viss tidpunkt.
Citera
2008-03-22, 16:12
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det jag menade här var att du blandar ihop mitt utkast till rekursionsteori med sannolikhetsparadoxen. Visst jag fattar säkert inte vad en dimension är men det gör nog inte du heller, faktiskt egentligen ingen, i alla fall inte över 4 dimensioner

Jodå, man vet vad en dimension är.
Vad/vilken sorts riktning som de övriga sju enligt strängteorin är det värre med, men du fallerade redan vid definitionen av just ordet dimension.

Sorry, men så är det.
Citera
2008-03-22, 16:54
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...
Naturligtvis kan plattmasken inte fatta att den aldrig lämnar klotet, utan tror sig ständigt komma framåt på sin färd i de två dimensioner den uppfattar. På liknande sätt är det för oss människor med att greppa mer än tre, fyra dimensioner - de vi någorlunda klarar. Vi kan spekulera i flera men aldrig i grupp greppa fler än de vi begåvats med sinnen för. Av det skälet gäller det att optimalt utnyttja den förmåga vi har.

Intressanta parametrar som den mänskliga hjärnan, i vår närmiljö, delvis behärskar är tid och rum - mest intressanta dock de ytterligheter av dessa som vi inte behärskar - oändligheten resp. ändligheten i tid och rum vad beträffar universum. De är lika omöjliga, var för sig, för hjärnan att föreställa sig.

Bland de till synes "omöjliga" sammanhangen finns en kombination som, genom alla tänkbara dimensioner, kan betraktas som "tvärvetenskaplig" - i sin omöjlighet ändå diskuterbar: Existensen av energi/massa/intelligens som under oändlig tid bakåt enligt bl.a. kreationisterna alltid skall har funnits. Den enklaste formen av logik motsäger detta. Någon rimlig motivering finns inte, varför universum som spelplan, oavsett antalet tänkbara dimensioner, skulle ändra på vårt sätt att uppfatta logiken från vår jordiska utgångspunkt.
Citera
2008-03-22, 17:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Är det denna du syftar på?
"Men ... det är är något konstigt med det där...för samtidigt som det poängteras vara så viktigt att en medveten skapare (Gud) måste ansvara för allt som skapas, kan det kravet slopas när det gäller skaparen själv. För våra barn måste vi då förklara att den logik vi kräver att de skall använda i livet bara gäller människor - annars går inte ekvationen ihop. När det gäller skaparen måste en gudomlig logik tillämpas som innebär att vi måste acceptera oändlig existens av denna översinnliga kraft. Förklaringen till det är att "för Gud är ingenting omöjligt!" Om han föredrar att inte behöva ha skapats så ser han till att det blir så. Om han föredrar att ha existerat i oändlig tid bakåt gör han det.

På det viset behöver de troende inte längre tveka på att den orimliga kombination händelser som skapade jorden och livet på jorden verkligen har hänt. Då behöver man inte längre med olika sofistikerade sannolikhetsberäkningar oroa sig för att det som egentligen inte kunde hända ändå redan har hänt. De otroliga i att det som hänt på jorden också skulle kunna hända på andra planeter i andra solsystem blir därför också lätt att acceptera. Som en positiv sidoeffekt kan många troende då hävda att religion och vetenskap mycket väl kan gå hand i hand!"

Faktum kvarstår, Om du exempelvis lever här i 3 dimensioner och det finns en värld av två dimensioner som du kan beskåda då blir du Gud för dem. Likaså om det finns 11 dimensioner. Vad som sker i 11:e dimensionen styr vad som händer här, till och med styr i parallella universum till vårt eget (inte 1 parallellt utan miljarders miljarder uppemot oändlighet rent av). När man stretchar ut tillvaron på det viset så ser man att det liksom inte räcker till att bara lalla med evolution och orsak-verkan i ett enda universum. Lite grand som att vi en gång i tiden trodde att jorden var världens centrum och att detta sen ändrades till att solen blev centrum, sen insåg man att vi sitter på en minimal mikroskopisk del av universum kallad vintergatan... ja och sen fanns det miljarders miljarder universum till i var det 6:e eller 7:e dimensionen hmm kolla filmerna jag länkade till igen.

http://www.youtube.com/watch?v=JkxieS-6WuA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ySBaYMESb8o&feature=related

Har det du skriver här någonting med fakta att göra.
Är det en säkrare beräkning än man lyckas med inom matematiken?
Eller är det personligt tyckande? Som vi kan ta för vad det är.

Om jag skulle argumentera emot det du påstår, blir det ett i raden av barnsliga argument från en ateist?

Jag liksom bara häpnar och vet inte riktigt var jag skall börja en argumentation, lever vi i samma värld.?
Citera
2008-03-22, 17:47
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Har det du skriver här någonting med fakta att göra.
Är det en säkrare beräkning än man lyckas med inom matematiken?
Eller är det personligt tyckande? Som vi kan ta för vad det är.

Om jag skulle argumentera emot det du påstår, blir det ett i raden av barnsliga argument från en ateist?

Jag liksom bara häpnar och vet inte riktigt var jag skall börja en argumentation, lever vi i samma värld.?
Observera att fufuburn citerat ett svar från mig på hans utläggning, i vilket jag med en tänkt "Tage Danielsson-utläggning":

http://www.flashback.org/showpost.php?p=10464718&postcount=727

försökte visa svårigheterna med sättet som fufuburn närmat sig ämnet.

P.S.
Du måste läsa igenom det refererade stycket för att förstå sammanhanget. Man ser här hur tokigt det kan bli när referenser/hänvisningar plockas in i ett sammanhang utan ordentlig källhänvisning!
Senast redigerad av Nickep 2008-03-22 kl. 17:54.
Citera
2008-03-22, 19:06
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Håller med. Strängteorin har missuppfattats av många religiösa som en anledning att tro på gud. De följer den enkla logiken att "i nästa dimension måste gud finnas", men i själva verket vet det inte ens vad en dimension är. De får de att framstå som en form av Hollywood sci-fi. Strängteorin utvecklades för att förklara gravitationen med hjälp av partikeln graviton. Detta förklaras med att, till skillnad från tidigare kvantmekaniska teorier, att alla partiklar är små vibrerande strängar som beroende på frekvens skapar olika ämnen.

Teorin har funnits sedan 1968 men sågades av fysikerna totalt för att den förespråkade partiklar som var snabbare än ljuset (tachyoner). Strängteorin har utvecklats oerhört sakta på grund av alla avancerade matematiska verktyg som används - man fick till och med uppfinna nya för att få det att gå ihop.

Sedan 1995 uppfattar jag det som att det är m-teorin som gäller, där m står för membran, även om många fysiker menar att m står för "mystery". Den menar att vi bor i ett tiodimensionellt universum (samt tiden). Hur som helst är mer än hälften av dimensionerna för "små" för att bli testade med en partikel accelerator. Den stora populariteten hos m-teorin är antagligen för att den blivit kallad "theory of everything". Dessvärre är finns det massvis med strängteorier ute idag. Få begriper den avancerade matematiken bakom dem och varje teori förespråkar eget synsätt i dessa frågor.

Det är denna som är Watts väl? och det är han som enade samtliga fem tidigare olika till en enda teori eftersom de alla rent matematiskt var olika synvinklar på exakt samma sak. De som kommer efter har väl samma teori till grund och utgör bara tillägg som t.ex de där kompaktade matriserna.
Så egentligen finns det bara en strängteori och har så varit hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Kritiken är hård mot strängteorierna eftersom empiriska bevis avsaknas i stor grad. Nobelpristagaren Burt Richter har sagt "Much of what currently passes as the most advanced theory looks to be more like theological speculation".

Ja det är klart att kritiken är hård mot något som inte kan bevisas. I synnerhet om detta något presenterar möjligheten att världen absolut inte ser ut som vi uppmätt, hoppats och tänkt oss att den gör.

I övrigt så tycker jag du kan dra till det där kennel-forumet eftersom du tydligen inte gillar att jag uttrycker min åsikt fritt i det sista kvarvarande forat som tillåter detta på det svenska språket.
Citera
2008-03-22, 19:17
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibanez_
Du kan alltså inte svara på min fråga?
Antar att det är denna du menar?:
"Men om vi skiter i universums födelse för en sekund och koncentrerar oss på livets uppkomst, anser du fortfarande att det inte kan vara en produkt av endast en process?"

Möjligtvis en produkt av en skapad process inte av en process som uppstått ur ingenting och utvecklats utan drivkraft och mening nej.

Citat:
Jag hävdar fortfarande inte att du kan ha nån aning om sannolikheten. Vem vet, liv kanske uppstår spontant nånstans på jorden varje dag, varje år, t.o.m om det skulle vara var miljonte år skulle sannolikheten vara stor. Vem vet, det kanske uppstår nya universum hela tiden, vad vet vi? Hur kan du veta sannolikheten när du inte har premisserna?

Jag utgår i paradoxen från de premisser som finns:
Universum har blivit till 1 (en) gång. Livet har blivit till 1 (en) gång. Det är allt vi vet om livet och universum hitintills.

Citat:
Jasså? Vardå? Hur fungerar dom? Jag har svårt att tro att man kan utan någon orsak få fram en verkan.

Har du aldrig sett en fristående slumptalsgenerator till en pc? De brukar skapa slumpvisa heltal genom att räkna/spara sanna slumpmässiga svängningar i något radioaktivt ämne. Finns att köpa fristående på nätet, googla. En billigare variant är att tejpa fast en fotoresistor i fönstret och polla variationerna i dagsljuset via någon port och sedan spara i en slumptalspool.

Citat:
Ja, rent teoretisk skulle man väl kunna det, men då måste man ju veta var och hur alla atomer och all övrig energi i hela universum befinner sig vid en viss tidpunkt.

Då faller ju teorin om orsak/verkan som en fura då. För om du inte kan gå bakvägen så kan den inte vara riktig framåt heller, utan slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in