Citat:
Ursprungligen postat av Ibanez_
Du kan alltså inte svara på min fråga?
Antar att det är denna du menar?:
"Men om vi skiter i universums födelse för en sekund och koncentrerar oss på livets uppkomst, anser du fortfarande att det inte kan vara en produkt av endast en process?"
Möjligtvis en produkt av en skapad process inte av en process som uppstått ur ingenting och utvecklats utan drivkraft och mening nej.
Citat:
Jag hävdar fortfarande inte att du kan ha nån aning om sannolikheten. Vem vet, liv kanske uppstår spontant nånstans på jorden varje dag, varje år, t.o.m om det skulle vara var miljonte år skulle sannolikheten vara stor. Vem vet, det kanske uppstår nya universum hela tiden, vad vet vi? Hur kan du veta sannolikheten när du inte har premisserna?
Jag utgår i paradoxen från de premisser som finns:
Universum har blivit till 1 (en) gång. Livet har blivit till 1 (en) gång. Det är allt vi vet om livet och universum hitintills.
Citat:
Jasså? Vardå? Hur fungerar dom? Jag har svårt att tro att man kan utan någon orsak få fram en verkan.
Har du aldrig sett en fristående slumptalsgenerator till en pc? De brukar skapa slumpvisa heltal genom att räkna/spara sanna slumpmässiga svängningar i något radioaktivt ämne. Finns att köpa fristående på nätet, googla. En billigare variant är att tejpa fast en fotoresistor i fönstret och polla variationerna i dagsljuset via någon port och sedan spara i en slumptalspool.
Citat:
Ja, rent teoretisk skulle man väl kunna det, men då måste man ju veta var och hur alla atomer och all övrig energi i hela universum befinner sig vid en viss tidpunkt.
Då faller ju teorin om orsak/verkan som en fura då. För om du inte kan gå bakvägen så kan den inte vara riktig framåt heller, utan slump.