2008-04-22, 13:02
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Jag menar att ett påstående som saknar objektivt stöd/bevis bör betraktas som osant tills det har bevisats = kritiskt tänkande. I det ligger att subjektiva värderingar är irrelevanta. Därmed menar jag inte att personliga möten med andevärlden är oviktiga för individen, men i vår diskussion är de det.
Här har vi helt olika uppfattningar. Kritiskt tänkande är att granska informationen och om möjligt utröna om den är sann eller falsk. Om inte det går förhålla sig skeptisk till informationen men inte automatiskt bedömma den som falsk om det inte finns klara belägg för att den är det.
Citat:
Som någon tidigare sa här så kan universum ha skapats av en blå bäver på Pluto. Det går faktiskt inte att motbevisa, men jag håller det för osant tills den blå bäverns existens och förmåga har bevisats. Trångsynt? Möjligen.
Om någon kommer med horribla påståenden så är det naturligtvis inte trångsynt eller fel att döma ut dessa. Det är en vesäntlig skillnad att påstå saker om blå bävrar på Pluto och att påstå att en andevärld existerar. Bevis eller ej har inget med saken att göra i sådana fall. Finns inga bevis så är nästa steg att tänka efter om det möjligen kan finnas sannolikheter, möjligheter osv och så länge man inte kan avfärda det så måste man ha en öppenhet för det hela även om man personligen tycker det verkar osannolikt.
Citat:
Men om man ska tro på allt som inte motbeisats blir tillvaron ganska stillastående. Jag menar att det är bättre att utgå från det man kan veta, och skapa en verklighetsbild efter det.
Naturligtvis ska man inte tro på allt som inte motbevisats. Man ska inte ens tro på det som bevisats alla gånger om man finner det hela orimligt. Klart att man ska utgå från det man bedömmer som sant i första hand. Med sådant som man inte kan bedöma rätt eller fel om, får man lämna det hela öppet tills man får får mer klarhet i saken. Om man stämplar allt man inte vet eller kan bevisa som osant så stänger man ju dörrarna och begränsar sin verklighetsbild och då blir tillvaron ganska stillastående enl mitt sätt att se på saken.
Citat:
Hade jag själv haft en andlig upplevelse så hade jag inte begärt av andra att tro på den, eftersom det är en helt subjektiv erfarenhet. Den hade heller inte kunnat användas som argument, eftersom den inte kan skiljas från uppdiktad historia.
Håller med om man aldrig ska begära att andra ska tro på det man säger i sådana fall. Likväl är det inte fel att argumentera om saken. Det är ju det enda man kan göra eftersom subjektiva uppfattningar är det som finns att tillgå och det enda man kan utgå ifrån. Sen är det upp till var och en om man vill och känner att en sådan diskussion kan ge något. Om man inte tycker det ger något så finns ingen mening med att diskutera i ämnen som rör religion och andlighet eftersom fysiska konkreta bevis inte finns. Så länge det finns en viss logik och rationellt tänkande och möjligheter för att det hela kan vara sant så är ingen diskussion meningslös. Bevis eller ej är ointressant i detta sammanhanget.

Jag har inte en specifik religös tro men en övertygelse att andevärlden existerar. Jag menar att religionerna har en ursprunglig kärna som är gemensam mellan de olika religionerna och är riktig och stämmer överens med min övertygelse.
Citera
2008-04-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipadkniv
Evolution behandlar inte livets uppkomst utan arternas utveckling, det är abiogenes du pratar om. Abiogenes till skilland mot evolution är svårt att bevisa och inte närheten lika självklart. Det finns flera hypoteser om hur det skulle kunnat gå till men inte mycket mer.

Att evolutionen skulle vara slump är missvisande. Muteringar kan man hänvisa till slumpen men det naturliga urvalet favoriserar muteringar som ger en högre chans att överleva och fortplanta sig. Dom flesta muterningar är neutrala, en del är ofördelaktiga och andra fördelaktiga. Så även om muteringarna är slumpmässiga är evolutionen det inte pga. det naturliga urvalet.

Jag vet att evolution inte handlar om livets uppkomst. Tycker bara att det är en fråga som hör till själva diskussionen i stort.
Jag kan gå med så långt att varelser kan förändras men de går aldrig från en art till en annan. Det finns plats för variation inom arter men inte så att arten ändras till en annan art.
Citera
2008-04-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Precis som gravitationsteorin

Nu pratade jag inte om själva ordet "teori".
Citera
2008-04-22, 13:20
Medlem
[

Ta bara som exempel de mänskliga ögonen, som har 110 miljoner pixlar vardera! Bara ett fullständigt geni som Gud skulle kunna skapa något så fantastiskt genialt!

Men skoja med mig -Är du helt jävla blåst??? Du måste ju tamefaaaan vara det. Asså ärligt jävla talat hur enormt satans jävla dum är du?? hur faan kan du tro på det där?? något så fruktansvärt blåst jävla människa tror jag aldrig att jag stött på. Orkar itne ens arguemntera med dig det finns ju ingen jävla rimlighet alls. Om jag skulle använda din metod skulle ju tamefaaan jag kunna bevisa att jag var George Washington i ett tidigare liv....snacka om icke logiskt, ungefär som att se en riktigt rolig komdi där någon gör bort sig totalt för det är va du gör nu, sitta o argumentera flera jävla sidor för nonsens du inte har en aning om och inte har några konkreta bevis för det du påstår - Är du full?????

__________________________________________________ _

VAD SÄGER NI, kära vänner?

Ska vi inte satsa på att TA OSS tillbaka HEM till Högste HERREN i den eviga andliga världen efter att vi har lämnat vår nuvarande stofthydda?

[/quote]

ska du kanske ta o vakna upp och tänka efter så kanske även du förstår att det inte finns någon andlig värld annat än den du uppnår på LCD och kanske börja tänka på positivt på den s.k stofthyddan där du kan njuta av livet - vem, vet då kanske du också skulle kunna bemötas med respekt, för just nu anser jag inte att du förtjänar det, sånna som du som gör världen till en sämre plats och den största anledningen till att det finns mentalsjukhus ....
Citera
2008-04-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Här har vi helt olika uppfattningar. Kritiskt tänkande är att granska informationen och om möjligt utröna om den är sann eller falsk. Om inte det går förhålla sig skeptisk till informationen men inte automatiskt bedömma den som falsk om det inte finns klara belägg för att den är det.

Om någon kommer med horribla påståenden så är det naturligtvis inte trångsynt eller fel att döma ut dessa. Det är en vesäntlig skillnad att påstå saker om blå bävrar på Pluto och att påstå att en andevärld existerar. Bevis eller ej har inget med saken att göra i sådana fall. Finns inga bevis så är nästa steg att tänka efter om det möjligen kan finnas sannolikheter, möjligheter osv och så länge man inte kan avfärda det så måste man ha en öppenhet för det hela även om man personligen tycker det verkar osannolikt.

Naturligtvis ska man inte tro på allt som inte motbevisats. Man ska inte ens tro på det som bevisats alla gånger om man finner det hela orimligt. Klart att man ska utgå från det man bedömmer som sant i första hand. Med sådant som man inte kan bedöma rätt eller fel om, får man lämna det hela öppet tills man får får mer klarhet i saken. Om man stämplar allt man inte vet eller kan bevisa som osant så stänger man ju dörrarna och begränsar sin verklighetsbild och då blir tillvaron ganska stillastående enl mitt sätt att se på saken.

Håller med om man aldrig ska begära att andra ska tro på det man säger i sådana fall. Likväl är det inte fel att argumentera om saken. Det är ju det enda man kan göra eftersom subjektiva uppfattningar är det som finns att tillgå och det enda man kan utgå ifrån. Sen är det upp till var och en om man vill och känner att en sådan diskussion kan ge något. Om man inte tycker det ger något så finns ingen mening med att diskutera i ämnen som rör religion och andlighet eftersom fysiska konkreta bevis inte finns. Så länge det finns en viss logik och rationellt tänkande och möjligheter för att det hela kan vara sant så är ingen diskussion meningslös. Bevis eller ej är ointressant i detta sammanhanget.

Jag har inte en specifik religös tro men en övertygelse att andevärlden existerar. Jag menar att religionerna har en ursprunglig kärna som är gemensam mellan de olika religionerna och är riktig och stämmer överens med min övertygelse.

Vem bestämmer om ett påstående är tillräckligt "horribelt" att dömas ut?? Ska man då inte längre lyssna på (och lära sig av) andras erfarenheter? Vem bestämmer vem som ska lyssnas på?
Citera
2008-04-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugMnGud
[

Ta bara som exempel de mänskliga ögonen, som har 110 miljoner pixlar vardera! Bara ett fullständigt geni som Gud skulle kunna skapa något så fantastiskt genialt!

Men skoja med mig -Är du helt jävla blåst??? Du måste ju tamefaaaan vara det. Asså ärligt jävla talat hur enormt satans jävla dum är du?? hur faan kan du tro på det där?? något så fruktansvärt blåst jävla människa tror jag aldrig att jag stött på. Orkar itne ens arguemntera med dig det finns ju ingen jävla rimlighet alls. Om jag skulle använda din metod skulle ju tamefaaan jag kunna bevisa att jag var George Washington i ett tidigare liv....snacka om icke logiskt, ungefär som att se en riktigt rolig komdi där någon gör bort sig totalt för det är va du gör nu, sitta o argumentera flera jävla sidor för nonsens du inte har en aning om och inte har några konkreta bevis för det du påstår - Är du full??

Ursäkta men vem menar du???
Citera
2008-04-22, 13:30
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vem bestämmer om ett påstående är tillräckligt "horribelt" att dömas ut?? Ska man då inte längre lyssna på (och lära sig av) andras erfarenheter? Vem bestämmer vem som ska lyssnas på?
Har man goda marginaler i sin antagande att något är horribelt pga dess "ologiskhet" så tycker jag nog att man kan döma ut det hela. Som när tvivlarna snackar om spagettimonster osv. Naturligtvis ska man lyssna och lära men uppenbara dumheter finns ingen anledning att lägga energi på. Det är alltid upp till en själv att bestämma vem man vill lyssna på och vad man vill tro på. Det kan ju ingen annan bestämma. Oavsett bevis, icke bevis, troligt eller otroligt osv så är det alltid en själv som gör den slutgiltiga bedömningen utifrån sitt eget logiska tänkande och de erfarenheter och kunskaper man har.
Citera
2008-04-22, 13:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
[b]Har man goda marginaler i sin antagande att något är horribelt pga dess "ologiskhet" så tycker jag nog att man kan döma ut det hela.

Som när folk pratar om gud och andevärldar t.ex.
Citera
2008-04-22, 14:04
Medlem
Citat:
Har man goda marginaler i sin antagande att något är horribelt pga dess "ologiskhet" så tycker jag nog att man kan döma ut det hela. Som när tvivlarna snackar om spagettimonster osv. Naturligtvis ska man lyssna och lära men uppenbara dumheter finns ingen anledning att lägga energi på. Det är alltid upp till en själv att bestämma vem man vill lyssna på och vad man vill tro på. Det kan ju ingen annan bestämma. Oavsett bevis, icke bevis, troligt eller otroligt osv så är det alltid en själv som gör den slutgiltiga bedömningen utifrån sitt eget logiska tänkande och de erfarenheter och kunskaper man har.

Spagettimonstret brukar inte tas upp i så seriösa diskussioner, så det säger väl sig självt om värdet i att lyssna på det.
Men jag vet en person som en gång berättade för mig att hon en gång levat som ett eskimåbarn och då vid ett tillfälle råkat bli lagd vid kanten på isen på ngt vatten av sina föräldrar och att hon då fick uppleva hur det är att bli uppäten av en Späckhuggare. Ngn kanske skulle tycka det var alldeles horribelt otroligt för att kunna tro på. Själv var hon övertygad. Jag tyckte det var intressant att höra hur en del kan tro.
Citera
2008-04-22, 14:09
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Som när folk pratar om gud och andevärldar t.ex.

Swish..!
Citera
2008-04-22, 14:11
Medlem
Trentznors avatar
Citat:

En högst relevant fråga som sätter fingret på en omedveten brist på självinsikt som finns hos väldigt många.

Många saker, som t ex häxeri, ter sig fullkomligt horribla idag, men högst sannolika (för somliga) tidigare i historien. Just därför ska man inte förlita sig på enbart sina egna erfarenheter - "Jo, men jag drömde faktiskt att grannfrun red på en kossa bakochfram, så i min värld är hon en häxa" - utan hela tiden söka objektiva fakta. Det är inte alltid lätt - tvärtom - men att utgå från sina egna upplevda erfarenheter riskerar att ge bränsle åt fördomar och intolerans.

Nu har vi halkat lite OT och är inne på vetenskapseori och andra intressanta ämnen, så för att knyta an till ämnet igen:

Att tro på andevärlden kan för somliga verka lika horribelt som för andra att tro på den blå bävern eller på spöken. Om personliga åsikter väger lika tungt som faktiska bevis är det ingen skillnad på påståendena.

Visst kan jag hålla med om att en andevärd låter lite mer sannolik än en blå bäver, men det är just bara en personlig åsikt.

Därför kommer diskussionen inte framåt förrän de som hävdar existensen av en andevärd har sakliga belägg för en sådan - belägg som kan verifieras av utomstående på ett kontrollerat sätt.
Citera
2008-04-22, 14:16
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Spagettimonstret brukar inte tas upp i så seriösa diskussioner, så det säger väl sig självt om värdet i att lyssna på det.
Men jag vet en person som en gång berättade för mig att hon en gång levat som ett eskimåbarn och då vid ett tillfälle råkat bli lagd vid kanten på isen på ngt vatten av sina föräldrar och att hon då fick uppleva hur det är att bli uppäten av en Späckhuggare. Ngn kanske skulle tycka det var alldeles horribelt otroligt för att kunna tro på. Själv var hon övertygad. Jag tyckte det var intressant att höra hur en del kan tro.
Jo du har ju liksom jag argumenterat mot ateister och andra tvivlare så du vet att det är många som snackar gojja om spagettimonster osv. Det tror jag både du och jag inser att diskussioner av den sorten inte är något att satsa på.
När det gäller den sortens berättelser (eskimåbarnet) så är det för mig en sådan sak som man kan registera i minnet och lägga till kategorin: obevisbart men inte omöjligt. Ingen kan veta varken det ena eller andra om sanningshalten. Eftersom det finns en mängd upplevelser om tidigare liv från en ansenlig mängd människor så måste man - hur konstigt och ologiskt det än verkar - se det som en möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in