Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Du får ta det som svammel om det är vad du känner för. Det gör detsamma. Att diskutera rationellt, går till en viss gräns. Men det finns saker som är utom språkets räckvidd. Språket når bara så långt, men det kan knappast beskriva allt.
Jag tycker att du isf ska hålla dig till att diskutera saker som kan uttryckas i ord. Det blir rätt meningslöst annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Vad är det du undrar ifall jag inbillar mig?
Hela din världsuppfattning där allt är uppbyggt av medvetande och "jag är" är allt som finns. Dina upplevelser av att vara i allt du upplever, hur du upplever att världen slutar hela tiden och så vidare.
Du kan ju knappast vara så dum att du inte förstår vilken del av det du skriver som menas, speciellt när vi haft den här ordväxlingen fram och tillbaka tidigare i tråden.
Varför undviker du att svara på frågan?
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Ingen vet om dom inte inbillar sig. Men det säger ingenting. Man kan lika gärna ha inbillat sig att Gud inte finns.
Irrelevant, om du läser inläggen före så ser du att Athmos säger sig tvivla på det mesta, utom just gud (eller "jag är" som han uttrycker det).
Frågan i sig är såklart lika mycket ett argument mot gud som mot träd, men athmos har en asymmetrisk bevisbörda som låter honom tvivla på det mesta utom sina andliga upplevelser.
Tvivel som argument mot gud måste utvecklas bortom "kan du vara säker?", om det är en diskussion du vill ta så kan vi göra det.