2008-04-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Jag ber om ursäkt om jag låter nedlåtande. Men jag hänvisade till ett exempel på en fråga som många ställer och som är kopplat till teodicéproblematiken. Hur kan gud tillåta att ett nyfött barn dör? Är han inte allsmäktig? Är han inte god? Etc.

"Det räcker med att titta ut genom fönstret för att se guds skapelse" håller helt enkelt inte som argument. Din personliga åsikt om den fina naturen styrker inte sannolikheten av guds existens.

En del kreationister/ID-förespråkare använder precis samma argument. "En atom är så perfekt uppbyggd att det bara måste finnas en intelligent skapare bakom".

Naturvetenskapen har under historien gång på gång fyllt igen de kunskapsluckor som religiösa inte har lyckats förklara.

Att vara religiös är att tro, och så kommer det alltid att vara. Att överhuvudtaget försöka höja upp en religion, vilken det än må vara, till sanning är att begå ett fundamentalt misstag och gör inget annat än ökar intoleransen.

Kritiskt tänkande, med utgångspunkt från logik och fakta, har sällan varit negativt.

Att vara religiös är absolut att tro.
Bibeln definierar själv tro som något man inte kan se.
Min tro är inte beroende av vetenskapliga s k bevis om det ena och det andra. Sådana bevis har många ggr genom åren ändrats till nya och bättre och andra bevis än vad man först trott osv, så det är föränderligt.
Och att det inte håller som ett vetenskapligt argument detta att titta ut genom fönstret fattar ju jag med. Men för mig är det ngt som räcker. Sen kan man ju fördjupa sina kunskaper i hur naturen, djuren, människan, universum fungerar och även därigenom se en Skapare.
Kritiskt tänkande är inte fel, tvivel är inte fel, ifrågasättande är inte fel.

För övrigt är (nu är jag ute och trampar på skitömma tår) även evolutionsteorin, för mig, enbart en tro på hur livet blivit som det blivit. Jag antog att det var med i den naturvetenskap du menade fyllt diverse luckor.
Senast redigerad av Leviticus 2008-04-22 kl. 11:11.
Citera
2008-04-22, 11:07
Medlem

Citat:
Trångsynt? Jag vill inte dra det så långt. Problemet i vår diskussion är våra olika utgångspunkter.

Jag menar att ett påstående som saknar objektivt stöd/bevis bör betraktas som osant tills det har bevisats = kritiskt tänkande. I det ligger att subjektiva värderingar är irrelevanta. Därmed menar jag inte att personliga möten med andevärlden är oviktiga för individen, men i vår diskussion är de det.

Som någon tidigare sa här så kan universum ha skapats av en blå bäver på Pluto. Det går faktiskt inte att motbevisa, men jag håller det för osant tills den blå bäverns existens och förmåga har bevisats. Trångsynt? Möjligen.

Men om man ska tro på allt som inte motbeisats blir tillvaron ganska stillastående. Jag menar att det är bättre att utgå från det man kan veta, och skapa en verklighetsbild efter det.

Hade jag själv haft en andlig upplevelse så hade jag inte begärt av andra att tro på den, eftersom det är en helt subjektiv erfarenhet. Den hade heller inte kunnat användas som argument, eftersom den inte kan skiljas från uppdiktad historia
.[/quote]

Jag får för mig att det måste vara så tråkigt att vara så stängd i möjligheten att resonera och lyssna på andras erfarenheter...man blir väldigt begränsad och tillknäppt när man avfärdar allt som inte har synliga bevis. Eller?
Senast redigerad av Leviticus 2008-04-22 kl. 11:09.
Citera
2008-04-22, 11:14
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
.

Jag får för mig att det måste vara så tråkigt att vara så stängd i möjligheten att resonera och lyssna på andras erfarenheter...man blir väldigt begränsad och tillknäppt när man avfärdar allt som inte har synliga bevis. Eller?[/quote]

Inte alls tråkigt. Att hela tiden söka och finna bevis för hur verkligheten faktiskt ser ut är otroligt stimulerande. Att forma sin värdsbild efter sin egen tro har däremot enorma begränsingar. Tyvärr inser alldeles för få dessa begränsningar och överskattar vikten av sin egen tro.
Citera
2008-04-22, 11:18
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Min tro är inte beroende av vetenskapliga s k bevis om det ena och det andra. Sådana bevis har många ggr genom åren ändrats till nya och bättre och andra bevis än vad man först trott osv, så det är föränderligt.
Och att det inte håller som ett vetenskapligt argument detta att titta ut genom fönstret fattar ju jag med. Men för mig är det ngt som räcker. Sen kan man ju fördjupa sina kunskaper i hur naturen, djuren, människan, universum fungerar och även därigenom se en Skapare.

För övrigt är (nu är jag ute och trampar på skitömma tår) även evolutionsteorin, för mig, enbart en tro på hur livet blivit som det blivit. Jag antog att det var med i den naturvetenskap du menade fyllt diverse luckor.

Det var inte evolutionsteorin jag syftade på, även om den inte alls ska betraktas som en tro utan som en vetenskaplig teori. Den har dessutom vetenskapligt stöd i de llra flesta avseenden, men som su säger tar det tid för naturvetenskapen att hitta förklaringar.

Det är just det jag menar, att evolutionen "enligt dig" är en tro, betyder inte att det är så. Men det finns massor av trådar om detta så den diskussionen lägger vi ner här.
Citera
2008-04-22, 11:20
Medlem
[
Citat:
QUOTE=Trentznor]

Inte alls tråkigt. Att hela tiden söka och finna bevis för hur verkligheten faktiskt ser ut är otroligt stimulerande. Att forma sin värdsbild efter sin egen tro har däremot enorma begränsingar. Tyvärr inser alldeles för få dessa begränsningar och överskattar vikten av sin egen tro.[/quote][/quote]

Vilka begränsningar menar du att tron ger en?
Citera
2008-04-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Det var inte evolutionsteorin jag syftade på, även om den inte alls ska betraktas som en tro utan som en vetenskaplig teori. Den har dessutom vetenskapligt stöd i de llra flesta avseenden, men som su säger tar det tid för naturvetenskapen att hitta förklaringar.

Det är just det jag menar, att evolutionen "enligt dig" är en tro, betyder inte att det är så. Men det finns massor av trådar om detta så den diskussionen lägger vi ner här.

Evolutionen kan faktiskt vara en tro...just för att jag och andra ser den som en sån.
Det är konstigt hur icketroende hela tiden tycks se sig själva som de enda som kan sätta normerna om vad man kan säga, tycka och uttrycka.
Och jag lägger gärna ner vidare evolutionssnack nu.
Citera
2008-04-22, 11:29
Medlem
Citat:
Evolutionen kan faktiskt vara en tro...just för att jag och andra ser den som en sån.
Det är konstigt hur icketroende hela tiden tycks se sig själva som de enda som kan sätta normerna om vad man kan säga, tycka och uttrycka.

kan alla teorier ses som en tro?
Citera
2008-04-22, 11:45
Medlem
Citat:

Många kristna säger att man kan hela folk (med helige ande eller whatever). Detta är fullt testbart och vore enligt mig en bra början att testa sanningshalten i den kristna tron.

Citat:

Evolution är ett bevisbart faktum. Det är en otrolig skillnad mellan att lite slentrialt filosofera över 'skapelsen' och att basera sin uppfattning på över 100 år av forskning som pekar åt samma håll, mot evolution.
Citera
2008-04-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
kan alla teorier ses som en tro?

Jag pratade om just evolutionen och det är den jag menar.
Antingen tror man på en Gud som källan till livet eller så tror man på Mr Slump (förfadern till utvecklingen), eller så kan man ju baka in att vi härstammar från några utomjordingar som var på besök och släppte av sig några frön.

Bara så jag menade. Varken mer eller mindre.
Citera
2008-04-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipadkniv
Många kristna säger att man kan hela folk (med helige ande eller whatever). Detta är fullt testbart och vore enligt mig en bra början att testa sanningshalten i den kristna tron.

Evolution är ett bevisbart faktum. Det är en otrolig skillnad mellan att lite slentrialt filosofera över 'skapelsen' och att basera sin uppfattning på över 100 år av forskning som pekar åt samma håll, mot evolution.

Jag är inte inne på linjen att helande är ngt från Gud.
Bevisbart faktum. Eller inte.
Citera
2008-04-22, 12:34
Medlem
Citat:
Jag pratade om just evolutionen och det är den jag menar.
Antingen tror man på en Gud som källan till livet eller så tror man på Mr Slump (förfadern till utvecklingen), eller så kan man ju baka in att vi härstammar från några utomjordingar som var på besök och släppte av sig några frön.

Bara så jag menade. Varken mer eller mindre.

Evolution behandlar inte livets uppkomst utan arternas utveckling, det är abiogenes du pratar om. Abiogenes till skilland mot evolution är svårt att bevisa och inte närheten lika självklart. Det finns flera hypoteser om hur det skulle kunnat gå till men inte mycket mer.

Att evolutionen skulle vara slump är missvisande. Muteringar kan man hänvisa till slumpen men det naturliga urvalet favoriserar muteringar som ger en högre chans att överleva och fortplanta sig. Dom flesta muterningar är neutrala, en del är ofördelaktiga och andra fördelaktiga. Så även om muteringarna är slumpmässiga är evolutionen det inte pga. det naturliga urvalet.
Citera
2008-04-22, 12:49
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Precis som gravitationsteorin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in