Citat:
Ursprungligen postat av Lupin
Indoktrinerad var väl fel ord då. Blev uppfostrad som alla andra religiösa fast jag anser att jag blev indoktrninerad nu i efterhand precis som jag anser att allla andra barn blir nu. Du kanske bara accepterar konvertiter eller de som hittat Gud "själv" då?
Det där är livsfarligt. Man måste ju själv välja att följa Gud av egen vilja.
Man kan ju bli uppofostrad i en religös anda utan att tvingas in en en tro. Jag uppfostrar min son med kristna värderingar, men han skall få gå sin egen väg och göra som han vill (inom rimliga gränser såklart)
Man måste gå sin egen väg i livet och självmant välja Gud. Jesus förespåkar inte religion som förs vidare via arv.
Du har blivit inrpäntad att Gud finns och att ett kristet liv är den rätta vägen, men du har inte valt den vägen självmant. Där är trons kärna, att självmant välja Jesus och följa hans bud.
Dina föräldrar kunde lika bra försökt få dig att börja med ballett, sen kommer du till en punkt då du kanske inser att detta är inget för dig och att dansa ballett var med en vilja från dina föräldras sida. Om dem tvingar på dig ballett kommer du säkerligen hata det