2008-04-22, 20:47
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Hallå där... Du kan inte väga sannolikheten för att någonting inte existerar mot sannolikheten för att någonting kan existera.

Det blir ett logiskt fel i resonemanget. Det inser du väl?

Förresten är det väldigt märkligt att tala om sannolikhet i det här fallet. Det är ju omöjligt att räkna ut sannolikheten för att en andevärld finns eller inte. Antingen finns den eller så gör den inte det. Sannolikheten är 1 för något av alternativen, men vi vet inte vilket.
Nejdå. Inget logiskt fel. Men om om du hellre vill så byt ut ordet sannolikhet mot möjlighet om det känns bättre för dig. Ordmärkeri leder inte diskussionen frammåt.
Citera
2008-04-22, 20:52
Medlem
Trentznors avatar
Du Streethouse, har en fundering där jag är nyfiken på ditt svar.

Om alla människor på jorden fick rösta om de tror på förekomsten av en andevärld eller inte, skulle resultatet vara en gilitg sanning i din mening?

Om man inte kan leda en andevärlds existens i bevis i vetenskaplig mening, utan istället är beroende av personliga erfarenheter och värderingar, så skulle ju en sådan omröstning ge svaret på frågan.

Personligen gissar jag på att an överväldigande majoritet skulle hålla med om att det finns en andevärld. Jag är dock inte en av dem.
Citera
2008-04-22, 20:55
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Nejdå. Inget logiskt fel. Men om om du hellre vill så byt ut ordet sannolikhet mot möjlighet om det känns bättre för dig. Ordmärkeri leder inte diskussionen frammåt.

Det jag menade är att självklart är möjligheten att någonting kan finnas större än att någonting inte finns. Kan finnas är ju ett mycket vagare begrepp.

I så fall skulle jag vilja säga att möjligheten för att en andevärld förmodligen inte existerar är större än att en andevärld bortom allt rimligt tvivel existerar.

Hårdvinklat men samma logik.
Citera
2008-04-22, 20:57
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse

Spaghettimonsrteret kan finnas...
Citera
2008-04-22, 21:01
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Spaghettimonsrteret kan finnas...

Det är faktiskt större möjlighet att spagettimonstret kan finnas än att det inte finns.
Citera
2008-04-22, 21:12
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Det är faktiskt större möjlighet att spagettimonstret kan finnas än att det inte finns.

putslustigheter för alla diskussioner framåt, och kan vara riktigt trevliga.

Jag inser att flera olika diskussioner går i varandra här, men hursomhelst. Ser vi till enbart naturvetenskapliga bevis som är falsifierbara enligt popper/kuhn så är Gud inte det minsta bevisbar (i mina ögon inte en eventuell andevärld heller). sannolikheten för honom är något annat som nog kan vara meningslöst att diskutera här. ser man dock till enskillda personers upplevelser så är Gud bortom behov av bevis, den som "mött" Gud behöver inga som helst bevis.

Personligen har jag aldrig hört talas om någon som seriöst menar sig ha mött spagettimonstret, eller haft någon som helst upplevelse av honom.
Citera
2008-04-22, 21:20
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Om alla människor på jorden fick rösta om de tror på förekomsten av en andevärld eller inte, skulle resultatet vara en gilitg sanning i din mening?
Jag tror också att majoriteten skulle tro på förekomsten av en andevärld. Resultatet skulle, vad jag förstår, visa antalet troende och icke troende. Eftersom man kan anta att ytterst få har anledning att ljuga om sin tro i en sådan omröstning kan man nog betrakta antalet för och emot som en sanning. Däremot kan man naturligtvis inte dra slutsatsen att resultatet gör påståendet - att andevärldens existerar - sant.
Citera
2008-04-22, 21:22
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
putslustigheter för alla diskussioner framåt, och kan vara riktigt trevliga.

Jag inser att flera olika diskussioner går i varandra här, men hursomhelst. Ser vi till enbart naturvetenskapliga bevis som är falsifierbara enligt popper/kuhn så är Gud inte det minsta bevisbar (i mina ögon inte en eventuell andevärld heller). sannolikheten för honom är något annat som nog kan vara meningslöst att diskutera här. ser man dock till enskillda personers upplevelser så är Gud bortom behov av bevis, den som "mött" Gud behöver inga som helst bevis.

Personligen har jag aldrig hört talas om någon som seriöst menar sig ha mött spagettimonstret, eller haft någon som helst upplevelse av honom.

Men tänk så är den eventuella guden ett Spaghettimonster, det där med Adam kanske bara är en tolkningsgrej.
Citera
2008-04-22, 21:23
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Om alla människor på jorden fick rösta om de tror på förekomsten av en andevärld eller inte, skulle resultatet vara en gilitg sanning...?

Om man inte kan leda en andevärlds existens i bevis i vetenskaplig mening, utan istället är beroende av personliga erfarenheter och värderingar, så skulle ju en sådan omröstning ge svaret på frågan.

Personligen gissar jag på att an överväldigande majoritet skulle hålla med om att det finns en andevärld. Jag är dock inte en av dem.
Med tanke på de studier som hittills utförts inom området Neuroreligion lär svaret ligga i storleksordning 50 % inom i varje fall i västvärlden. I länder med kraftigare religiös indoktrinering kan man räkna med > 50 %.
Citera
2008-04-22, 21:31
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Men tänk så är den eventuella guden ett Spaghettimonster, det där med Adam kanske bara är en tolkningsgrej.

Ja, det är möjligt att Gud består av spagetti. Jag har inga som helst indikationer av vilket material Gud består av och helt seriöst har det noll betydelse för min tro.
Citera
2008-04-22, 21:41
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Med tanke på de studier som hittills utförts inom området Neuroreligion lär svaret ligga i storleksordning 50 % inom i varje fall i västvärlden. I länder med kraftigare religiös indoktrinering kan man räkna med > 50 %.

Long time no see
Citera
2008-04-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Ja, sett till vad som går att utmöta med naturvetenskapliga metoder är sannolikheten för Guds existens låg (varför kan ni utläsa i min tidigare post). Problemet med det är bara det faktum att jag och andra troende vet att sannolikheten för Guds existens oerhört mycket större.

Grundat på vaddå? Personliga upplevelser? Det finns många personer som t.ex. upplever smärta i en amputerad arm. Betyder det att armen finns bara för ett stort antal människor upplevt samma sak?

Citat:
Att du gör den korrekta bedömningen av fysiska fakta beror på att du saknar de avgörande upplevelser som utgör det avgörande beviset för Guds existens, nämligen förstahandsupplevelser.

Jag har varit troende förr i tiden och jag litade helt på den Gud jag hade fått indoktrinerad i mitt huvud. Jag var religiös och bad till Gud. Senare förstod jag bättre och avsade mig all religiositet. Du kanske anser att den religiositet jag hade var falsk? Döm inte mina upplevelser innan du vet bättre, döma är väl Guds uppdrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in