2009-03-17, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Misstänker att psykologiska kriser ofta konfronteras med personens identitet (viktig del i religion). Individen tolkar den antagna tron som "tecken på vägledning" vid krisens upphörande.
Ju mer misstag vi gör destå närmare kommer vi sanningen. därför börjar folk ofta tro på en religion om de kommer i en kris. det står i bibeln att vi blir helade genom jesus' sår (dvs. genom våra egna sår). det är vetenskap. vetenskap handlar om att experimentera och göra misstag tills man har en fungerande modell om verkligheten.

Citat:
Tron kommer allt närmare ens personliga identitet och kritik mot den tolkas som angrepp mot en själv. Att inte falla tillbaka i krisen blir därför oerhört viktigt och förnekande av all utomstående kritik (även potentiell sådan) blir ett faktum. Kan det vara roten till religiös dogmatism? Vill höra kommentarer från er som kan psykologi!
Ja, det som vi tror på (även om man tror på ateism/materialism/skepticism) blir en del av våran identitet. jag kände aldrig att jag fick mycket hopp eller hjälp från religioner, jag tror på dom helt enkelt för att det känns mest rationellt och vetenskapligt. religionerna verkar ha den mest korrekta modellen av verkligheten. jag känner att jag har fått svar på de flesta filosofiska frågor från religionerna, däremot tror jag inte att dom har hjälpt mig att bli en lyckligare person.

Citat:
Förnekande av evolutionen leder t.ex. automatiskt till förnekande av den moderna medicinen (resistans, antibiotika), kriminalteknik (DNA) och en stor del av den organiska kemin.
Det är därför jag ofta säger att ateism inte endast betyder avsaknad av tro, för att om man förnekar gud så leder det automatiskt till förnekande av många andra saker också (andar och religioner till exempel).

Jag håller dock inte med om att jag behöver förneka dom där sakerna som du nämner bara för att jag förnekar evolution. dessutom förnekar jag egentligen inte själva "evolutionen", endast darwin's evolutionsteori. jag förnekar förstås inte heller processen som darwin's evolutionsteori baseras på (naturligt urval och mutationer). jag förnekar inte att organismer kan förändras (hundar till exempel), men det kunde lika gärna kallas variation istället för "evolution". jag tror inte att gud bara knäppte med sina fingrar och alla organismer utvecklades direkt. jag tror att evolutionen/skapelsen tog flera miljoner år.

Jag tror inte att alla organismer som vi ser utvecklades från några 'enkla' organismer i havet på det sättet som darwin beskriver. det finns inga bevis för det.

Citat:
Big Bang är kanske inte lika praktiskt, men ens astronomiska kunskaper lär degraderas rejält. Det blir svårt att förklara varför det sker fusion i solen samt hur den utsända energin från solen påverkar allt från växternas fotosyntes till solpanelers strömproduktion.
Fusioner sker ju i solen på grund av gravitation och rotation eller hur? att man förnekar big bang betyder inte att man förnekar gravitationen. jag förstår inte heller varför det skulle vara svårt att förklara "hur den utsända energin från solen påverkar allt från växternas fotosyntes till solpanelers strömproduktion." att jag inte tror på big bang betyder inte att jag inte tror på solen och allt vad den gör.

Citat:
Nej, men att tro utan bevis är fel i alla andra sammanhang. Varför inte här?
Jag anser att vi borde endast tro på vetenskap. jag tror på religioner för att de är en gammal vetenskap.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-03-17 kl. 15:06.
Citera
2009-03-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Ursäkta om jag är trög men jag har väldigt svårt att läsa dubbel negativa meningar.

I den fjärde meningen skrev jag "alltså den svaga ateismen" Eller är vi på samma våglängd nu? Hänger inte med..
Citera
2009-03-17, 15:44
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Jag tror fortfarande att det är tor som skapar åskan.
Ifall du mot förmodan är seriös: vad fan får dig att tro att "Tor" skapar åska? :S
Citera
2009-03-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ju mer misstag vi gör destå närmare kommer vi sanningen. därför börjar folk ofta tro på en religion om de kommer i en kris. det står i bibeln att vi blir helade genom jesus' sår (dvs. genom våra egna sår). det är vetenskap. vetenskap handlar om att experimentera och göra misstag tills man har en fungerande modell om verkligheten.
Subjektiva observationer är inte vetenskap. Bara för att en religion tillfredsställer en individ blir den inte sann. Det du talar om är inte vetenskap utan snarare känsla. Inget av det är en systematisk undersökning eller någon form av verifikation och falsifikation.

Citat:
Det är därför jag ofta säger att ateism inte endast betyder avsaknad av tro, för att om man förnekar gud så leder det automatiskt till förnekande av många andra saker också (andar och religioner till exempel).

Jag håller dock inte med om att jag behöver förneka dom där sakerna som du nämner bara för att jag förnekar evolution. dessutom förnekar jag egentligen inte själva "evolutionen", endast darwin's evolutionsteori. jag förnekar förstås inte heller processen som darwin's evolutionsteori baseras på (naturligt urval och mutationer). jag förnekar inte att organismer kan förändras (hundar till exempel), men det kunde lika gärna kallas variation istället för "evolution". jag tror inte att gud bara knäppte med sina fingrar och alla organismer utvecklades direkt. jag tror att evolutionen/skapelsen tog flera miljoner år.

Jag tror inte att alla organismer som vi ser utvecklades från några 'enkla' organismer i havet på det sättet som darwin beskriver. det finns inga bevis för det.
En ateist tror inte på en personlig gud. Det är inte samma sak som att veta att gud existerar/inte existerar. Det är naturligt att anta att heliga skrifterna är skrivna av människor. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis för att vi ska förmoda något annat.

I dina tidigare inlägg har du förnekat evolutionen som vetenskaplig teori. Du har skrivit att det inte existerar några bevis för evolutionen. Evolutionsteorin säger att allt liv har gemensamt ursprung, det stöds bland annat av att (taget ur "Biologi A med Naturkunskap A", en gymnasiebok):
  • Alla levande organismer består av celler.
  • Arvsanlagen består av DNA.
  • Cellandningen fungerar på i stort sett samma sätt hos alla.
  • Organismerna kan delas in i grupper.
  • I berggrunden finns fossil, dvs. förstenat biologiskt material, som är lämningar av arter som har dött ut.

Om du inte förnekar evolutionsteorin genom naturligt urval är diskussionen förstås värdelös. Frågan blir istället om du ens vet vad evolutionsteorin är?

Citat:
Fusioner sker ju i solen på grund av gravitation och rotation eller hur? att man förnekar big bang betyder inte att man förnekar gravitationen. jag förstår inte heller varför det skulle vara svårt att förklara "hur den utsända energin från solen påverkar allt från växternas fotosyntes till solpanelers strömproduktion." att jag inte tror på big bang betyder inte att jag inte tror på solen och allt vad den gör.
En förutsättning för fusion i stjärnor är att väte existerar. När universum expanderade och kyldes ner (Big Bang) skapades det många kärnreaktioner som byggde upp komplexa kärnor från ursprungliga protoner och elektroner. Men eftersom materians densitet var låg, skedde reaktionerna endast i sekvens. Först skapades tungt väte - deuterium, som exempelvis används i fusionsreaktorer. Sedan, efter vidare avkylning, genom kombinationer av deutroner (kärnan i tungt väte) med protoner och neutroner skapades det mer stabila väte. Detta är nödvändig förkunskap ifall man inte föredrar vara kosmologisk analfabet.

Citat:
Jag anser att vi borde endast tro på vetenskap. jag tror på religioner för att de är en gammal vetenskap
För att kunna svara måste jag ha kännedom om din religion. Om det råkar vara kristendomen är ditt påstående klart falskt.
Citera
2009-03-17, 18:41
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carro87
I den fjärde meningen skrev jag "alltså den svaga ateismen" Eller är vi på samma våglängd nu? Hänger inte med..
Hehe nej vi är nog inte på samma våglängd ...än

Menar du att man kan titulera sig ateist men ändå tro på gudar?

Jag hävdar att det är per definition en omöjlighet. En ateist tror inte på gudar, och har således ingen gudstro.
Citera
2009-03-17, 18:46
Medlem
qapmocs avatar
Citat:

Jag hävdar att det är per definition en omöjlighet. En ateist tror inte på gudar, och har således ingen gudstro.
Det har du rätt i.

Agnoster - "Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma"

Ateism- "Ateism (grekiska α, icke och θεος, gud) är ett mycket omdiskuterat begrepp som spänner ifrån begreppsbestämningen avsaknad av tro (på någon eller några gudar eller högre makter) till definitionen en tro (på att det inte finns någon eller några gudar eller högre makter). Många stora uppslagsverk i världen anger bägge definitionerna samt preciseringar som ligger mellan dessa."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateist
http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

Så jag antar att agnostiker är det ord han söker efter.
Citera
2009-03-17, 18:54
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Hehe nej vi är nog inte på samma våglängd ...än

"Svag ateism" fasthåller en tänkbar/möjlig existens av en gud. Vad man sedan gör är att titta på bevisen som finns för en guds existens. Tills det kan presenteras vetenskapligt sunda bevis för gudens existens förblir sagda gud fullständigt irrelevant för oss som lever i verkligheten.

Stark ateism kräver ett "leap of faith" där man proklamerar att existensen av en gud är fullständigt omöjlig. Det går dock aldrig att egentligen bevis en icke-existens av någonting och därför kräver stark ateism ett mått av tro. Richard Dawkins redogör, mer elegant än jag någonsin kan, för skillnaden mellan svag/stark ateism i sin bok "The god delusion"...
Citera
2009-03-17, 22:34
Medlem
starkopramens avatar
Citat:
Jag anser att vi borde endast tro på vetenskap. jag tror på religioner för att de är en gammal vetenskap.

Vänta nu. Är religion gammal vetenskap? Du tror alltså på de vetenskapliga framsteg som gjorts? Ja förstås, de som inte ifrågasätter din tolkning av bibeln om det nu är "din bok". Men annars så gör du det?

Mig veterligen så har inte många vetenskapliga framsteg gjorts tack vare religionen utan snarare av fritänkande vetenskapsmän som har förföljts, hånats och i många fall dödats av den de religiösa samfunden.

När mänskligheten har fått veta vad vetenskapsmännen har kommit fram till så har religionen gång på gång backat och ställt sig bakom de vetenskapliga upptäckterna. Hur kan du på något sätt få detta till att bli vetenskap? Om än gammal?

Jag skulle gärna se en lista på de vetenskapliga genombrott som religionen (inte enskilda vetenskapsmän hur troende de än må ha varit) har bidragit med.
Senast redigerad av starkopramen 2009-03-17 kl. 22:37.
Citera
2009-03-18, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Ifall du mot förmodan är seriös: vad fan får dig att tro att "Tor" skapar åska? :S
för att vetenskapen kan inte förklara orsaken till åskan

Citat:
Ursprungligen postat av Bloodsucker
För att kunna svara måste jag ha kännedom om din religion.
har ingen religion
Citera
2009-03-18, 21:49
Medlem
Citat:

har ingen religion

Det här blir bara värre och värre. Läs länken nedan så får du en vetenskaplig förklaring som dessutom har testats!

www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7916&l=sv
Citera
2009-03-18, 22:41
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Är du seriös? Min fysiklärare i åttan kunde visa oss åska i klassrummet.
Citera
2009-03-18, 22:52
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Är du seriös? Min fysiklärare i åttan kunde visa oss åska i klassrummet.
Nej han är inte seriös, han är ett troll som har uppmärksamhetsbehov. Och det spelar tydligen ingen roll för honom hur han fyller det. Hur idiotiskt det än låter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in