Citat:
Ju mer misstag vi gör destå närmare kommer vi sanningen. därför börjar folk ofta tro på en religion om de kommer i en kris. det står i bibeln att vi blir helade genom jesus' sår (dvs. genom våra egna sår). det är vetenskap. vetenskap handlar om att experimentera och göra misstag tills man har en fungerande modell om verkligheten.
Ursprungligen postat av bloodsucker
Misstänker att psykologiska kriser ofta konfronteras med personens identitet (viktig del i religion). Individen tolkar den antagna tron som "tecken på vägledning" vid krisens upphörande.
Citat:
Ja, det som vi tror på (även om man tror på ateism/materialism/skepticism) blir en del av våran identitet. jag kände aldrig att jag fick mycket hopp eller hjälp från religioner, jag tror på dom helt enkelt för att det känns mest rationellt och vetenskapligt. religionerna verkar ha den mest korrekta modellen av verkligheten. jag känner att jag har fått svar på de flesta filosofiska frågor från religionerna, däremot tror jag inte att dom har hjälpt mig att bli en lyckligare person.
Tron kommer allt närmare ens personliga identitet och kritik mot den tolkas som angrepp mot en själv. Att inte falla tillbaka i krisen blir därför oerhört viktigt och förnekande av all utomstående kritik (även potentiell sådan) blir ett faktum. Kan det vara roten till religiös dogmatism? Vill höra kommentarer från er som kan psykologi!
Citat:
Det är därför jag ofta säger att ateism inte endast betyder avsaknad av tro, för att om man förnekar gud så leder det automatiskt till förnekande av många andra saker också (andar och religioner till exempel).
Förnekande av evolutionen leder t.ex. automatiskt till förnekande av den moderna medicinen (resistans, antibiotika), kriminalteknik (DNA) och en stor del av den organiska kemin.
Jag håller dock inte med om att jag behöver förneka dom där sakerna som du nämner bara för att jag förnekar evolution. dessutom förnekar jag egentligen inte själva "evolutionen", endast darwin's evolutionsteori. jag förnekar förstås inte heller processen som darwin's evolutionsteori baseras på (naturligt urval och mutationer). jag förnekar inte att organismer kan förändras (hundar till exempel), men det kunde lika gärna kallas variation istället för "evolution". jag tror inte att gud bara knäppte med sina fingrar och alla organismer utvecklades direkt. jag tror att evolutionen/skapelsen tog flera miljoner år.
Jag tror inte att alla organismer som vi ser utvecklades från några 'enkla' organismer i havet på det sättet som darwin beskriver. det finns inga bevis för det.
Citat:
Fusioner sker ju i solen på grund av gravitation och rotation eller hur? att man förnekar big bang betyder inte att man förnekar gravitationen. jag förstår inte heller varför det skulle vara svårt att förklara "hur den utsända energin från solen påverkar allt från växternas fotosyntes till solpanelers strömproduktion." att jag inte tror på big bang betyder inte att jag inte tror på solen och allt vad den gör.
Big Bang är kanske inte lika praktiskt, men ens astronomiska kunskaper lär degraderas rejält. Det blir svårt att förklara varför det sker fusion i solen samt hur den utsända energin från solen påverkar allt från växternas fotosyntes till solpanelers strömproduktion.
Citat:
Jag anser att vi borde endast tro på vetenskap. jag tror på religioner för att de är en gammal vetenskap.
Nej, men att tro utan bevis är fel i alla andra sammanhang. Varför inte här?
Senast redigerad av ikosaedri 2009-03-17 kl. 15:06.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-03-17 kl. 15:06.
Läs länken nedan så får du en vetenskaplig förklaring som dessutom har testats!