2016-02-22, 17:08
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherriluv
du kan trappa ner 0,25 om dagen om du har tillgång tilldet.. Annars den bästa behandlingen jag fått mot ikto at är: Fenemal.. fick det kanske i 3 veckor efteråt i små doser.. Fick ingen ångest eller kramper.. ifos aldrig fått kramper på benso eller ep på massa tram.. men det hjälpte enormt.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19731109000049

Så du tycker att det är en bra idé att byta ut en medium-tung medicin mot en tung? Fenobarbital är bra mycket tyngre än klonazepam.
Citera
2016-02-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Så du tycker att det är en bra idé att byta ut en medium-tung medicin mot en tung? Fenobarbital är bra mycket tyngre än klonazepam.

Det var bra för mig att trappa ner det på i alla fall, kanske itne fungerar för alla.
Citera
2016-02-23, 05:37
Medlem
Citat:
Som sagt det är mot ångest.. Har du itne ångest syndrom utan depression osv, fungerar inte benso på samma sätt, utan du får bara ut, muskelavslappandne och trötthet kanske.. Men om man har ångest och 200 i vilopuls kan det vara extremt bra.
Tycker inte du har helt rätt. Har ingen vardagsångest normalt men testade en 2 mg ikto igår innan jag åkte ner till stan för att handla skor. Kändes mest som en skön avslappnad känsla, sociala interkationer flöt på mycket mer problemfritt och jag kände mig väldigt "på", ungefär som hur man känner sig charmigare efter ett par öl. Flörtade och skämtade med butiksbiträde, något jag inte gör annars precis. Inte helt otrevligt att må så jämt, kan se varför folk fastnar - speciellt om de har ångest normalt sett.
Citera
2016-02-23, 11:05
Medlem
Redlinezs avatar
Går dessa lika fint att freebase'a som xanor? Nyfiken bara
Citera
2016-02-24, 12:14
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Det var bra för mig att trappa ner det på i alla fall, kanske itne fungerar för alla.

Det är ungefär som att trappa ner morfin med heroin, vilket förvisso var tanken med heroin från början, men som snart visade sig vara helt bakvänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Går dessa lika fint att freebase'a som xanor? Nyfiken bara
Om du med "freebase'a" menar att röka på folie så går det säkert, även om det är lite onödigt med tanke på den orala biotillgängligheten.

Vill påpeka att man inte fribasar något bara för att man röker det. T.ex. att röka crack, som är kokain i fribasform, är att fribasa. Men då har man alltså gjort om det till en fribasform först. Att röka kokain i pulverform, vilket går om det är någorlunda rent, är inte att röka fribas.
Senast redigerad av Doodi 2016-02-24 kl. 12:19.
Citera
2016-02-24, 12:25
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
du kan trappa ner 0,25 om dagen om du har tillgång tilldet.. Annars den bästa behandlingen jag fått mot ikto at är: Fenemal.. fick det kanske i 3 veckor efteråt i små doser.. Fick ingen ångest eller kramper.. ifos aldrig fått kramper på benso eller ep på massa tram.. men det hjälpte enormt.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19731109000049

Tack, fast det lär jag nog inte få tag på och har ingen kontakt med läkare längre eller intresse av det heller. Har bara 2mg och då blir det rätt knixigt att få till mindre än 0,5mg men skulle kanske kunna byta till mig 0,5'or... vanligaste verkar väl vara att trappa ner på Diazepam eftersom det ju har ännu längre halveringstid samt enklare att ta små doser.

Låter det vettigt att (om jag får tag på det) byta 0,5mg Ikto till 10mg Stess/dag? faktiskt ingen större koll på om det känns likvärdigt, var längesen jag käkade diazepam så. Borde väl kunna beta sig ner till 5mg/dag, sedan varannan dag ett tag och därefter klippa helt hoppas jag.

Är inte "rädd" för nån AT men är jäkligt känslig för ångest efter alla år av bensobruk antar jag och har ett rätt krävande jobb så därav att jag vill få så lite backlash som möjligt, vill inte riskera att missköta jobbet.
Citera
2016-02-24, 16:33
Medlem
Eutychoss avatar
Hur många här är det som dagligen ätit benso en längre tid dagligen med bibehållen effekt? Tänker mig minst ett halvår-år. Ikto verkar vara benson som har minst tolerans om man brukar den med respekt.
Citera
2016-02-24, 17:12
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Hur många här är det som dagligen ätit benso en längre tid dagligen med bibehållen effekt? Tänker mig minst ett halvår-år. Ikto verkar vara benson som har minst tolerans om man brukar den med respekt.

Har ätit Ikto dagligen sedan 2009 och får relativt bibehållen effekt. Självklart är det ju lite vanskligt att försöka komma ihåg exakt hur det kändes för många år sedan och dessutom blir det ju ens "normaltillstånd" så man känner ju av hur risigt det känns att vara utan snarare... jag känner iaf om jag hoppar över den en dag och så snabbt kommer ju inte ATn. Då ligger jag även så lågt som 0,5mg/ed nuförtiden. Majoriteten av åren tog jag 2mg/dag.

Kan inte jämföra då jag inte ätit någon annan benso regelbundet en längre tid, tog Xanor några månader i sträck som mest och där tyckte jag man blev betydligt mer tillvand vid effekten.
Citera
2016-02-24, 17:44
Avslutad
Citat:
Jag har ätit 4 mg Iktorivil så länge jag kan minnas sen mannaminne! Eller i.a.f. sen 2001. Har haft tur o inte behövt öka dosen, men beroende är jag. 2-3 dagar utan den o jag får fruktansvärd abstinens.
Citera
2016-02-24, 18:02
Medlem
Eutychoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Har ätit Ikto dagligen sedan 2009 och får relativt bibehållen effekt. Självklart är det ju lite vanskligt att försöka komma ihåg exakt hur det kändes för många år sedan och dessutom blir det ju ens "normaltillstånd" så man känner ju av hur risigt det känns att vara utan snarare... jag känner iaf om jag hoppar över den en dag och så snabbt kommer ju inte ATn. Då ligger jag även så lågt som 0,5mg/ed nuförtiden. Majoriteten av åren tog jag 2mg/dag.

Kan inte jämföra då jag inte ätit någon annan benso regelbundet en längre tid, tog Xanor några månader i sträck som mest och där tyckte jag man blev betydligt mer tillvand vid effekten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har ätit 4 mg Iktorivil så länge jag kan minnas sen mannaminne! Eller i.a.f. sen 2001. Har haft tur o inte behövt öka dosen, men beroende är jag. 2-3 dagar utan den o jag får fruktansvärd abstinens.
Käkar ni andra mediciner också? Hjälper dom lika bra som ikto? Ikto är den enda benson som jag inte får något direkt rus av (tycker 2+ mg så känner jag ingen skillnad alls), och andra bensos får jag existentiell ångest av även om de lindrar det kroppsliga med ångest. Med diazepam, alpra osv tenderar jag att ta mer än vad som behövs för min ångest, men med ikto så har jag inte känt av det behovet lika mycket. Men känner mig lugnare och mer "vanlig" på något sätt.

Hur började ni använda benso? Vilka indikationer hade ni? Hur är ert minne? Tycker den största nackdelen utöver beroenderisken med benso är att minnet blir så dåligt. Men det kanske stabiliseras när man ätit det en längre tid?

Äter Cipralex, men tycker inte den hjälper så mycket längre. Tycker SNRI verkar intressant men fått sån fruktansvärd insättningsångest av det tidigare (Venlafaxin). Lite över 2 veckor gick det sen orkade jag inte, och bytte tbx till SSRI. Har å andra sidan inga som helst biverkningar av Cipralexen, och den har ändå hjälpt en hel del genom åren (använt den 2-3 år). Har sån hjärtklappning och fysisk ångest, att jag ärligt talat kontemplerar självmord. Ikto/benso hjälper, men kan inte käka utan att få det utskrivet nu.

Vilka medicinkombinationer med ikto äter ni?
Citera
2016-02-24, 18:16
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Käkar ni andra mediciner också? Hjälper dom lika bra som ikto? Ikto är den enda benson som jag inte får något direkt rus av (tycker 2+ mg så känner jag ingen skillnad alls), och andra bensos får jag existentiell ångest av även om de lindrar det kroppsliga med ångest. Med diazepam, alpra osv tenderar jag att ta mer än vad som behövs för min ångest, men med ikto så har jag inte känt av det behovet lika mycket. Men känner mig lugnare och mer "vanlig" på något sätt.

Hur började ni använda benso? Vilka indikationer hade ni? Hur är ert minne? Tycker den största nackdelen utöver beroenderisken med benso är att minnet blir så dåligt. Men det kanske stabiliseras när man ätit det en längre tid?

Äter Cipralex, men tycker inte den hjälper så mycket längre. Tycker SNRI verkar intressant men fått sån fruktansvärd insättningsångest av det tidigare (Venlafaxin). Lite över 2 veckor gick det sen orkade jag inte, och bytte tbx till SSRI. Har å andra sidan inga som helst biverkningar av Cipralexen, och den har ändå hjälpt en hel del genom åren (använt den 2-3 år). Har sån hjärtklappning och fysisk ångest, att jag ärligt talat kontemplerar självmord. Ikto/benso hjälper, men kan inte käka utan att få det utskrivet nu.

Vilka medicinkombinationer med ikto äter ni?

Ska åka strax så blir inget utförligare svar, började använda p.ga. ångest... lämpligt nog. Även svårt att säga om minnet men har nog blivit lite sämre, inte påtagligt dock. Stress är mkt värre för minnet än benso så ibland kan det ju bli bättre t.om. Stabiliseras gör det efter åratal ja, de vill ju inte skriva ut för långtidsbruk men enligt min dåvarande läkare var jag en av dem som "behövde bensodiazepiner" så sure...

Har Inderal också v.b som hjälper mot hjärtklappningar och lite fysiska symptom, äter det inte ofta men kan vara ett bra tillägg när man vet att det kommer extra pressande situationer, inte direkt potent dock. Eller ja, potent på att sänka pulsen men ångest gör det ju inget åt mer än då att man kan känna sig lite lugnare fysiskt.

Annars har jag Oxycontin mot kronisk smärta, tar mindre än utskrivna 20mg/dag då jag inte vill bli torsk på det också, tar hellre smärtan... men svårt är det. Stilnoct och Heminevrin att sova på, brukar växla lite när det behövs eller ta båda för att slockna vid svår insomni. That's it.

Just, Gabapentin också som tillägg mot neurologiska smärtan, tar inte mkt av det heller då jag knappt märker nåt av det, enda vettiga det gör är väl att boosta oxy och bensot lite... men käkar inga hästdoser såklart.
Citera
2016-02-24, 18:18
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Ska åka strax så blir inget utförligare svar, började använda p.ga. ångest... lämpligt nog. Även svårt att säga om minnet men har nog blivit lite sämre, inte påtagligt dock. Stress är mkt värre för minnet än benso så ibland kan det ju bli bättre t.om. Stabiliseras gör det efter åratal ja, de vill ju inte skriva ut för långtidsbruk men enligt min dåvarande läkare var jag en av dem som "behövde bensodiazepiner" så sure...

Har Inderal också v.b som hjälper mot hjärtklappningar och lite fysiska symptom, äter det inte ofta men kan vara ett bra tillägg när man vet att det kommer extra pressande situationer, inte direkt potent dock. Eller ja, potent på att sänka pulsen men ångest gör det ju inget åt mer än då att man kan känna sig lite lugnare fysiskt.

Annars har jag Oxycontin mot kronisk smärta, tar mindre än utskrivna 20mg/dag då jag inte vill bli torsk på det också, tar hellre smärtan... men svårt är det. Stilnoct och Heminevrin att sova på, brukar växla lite när det behövs eller ta båda för att slockna vid svår insomni. That's it.

Just, Gabapentin också som tillägg mot neurologiska smärtan, tar inte mkt av det heller då jag knappt märker nåt av det, enda vettiga det gör är väl att boosta oxy och bensot lite... men käkar inga hästdoser såklart.

edit: Oxycontin är ju absolut bäst mot allt, ångest, smärta, u name it. Det är som benso plus att man blir i princip smärtfri med ett tillägg av "livsglädje" också vilket benso inte ger mer än lättnaden att slippa ångest. Skulle vara lilla muskelavslappningen man kan få av Ikto då som saknas. Tillsammans verkar de också synergistiskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in