Citat:
Ursprungligen postat av
Eutychos
Käkar ni andra mediciner också? Hjälper dom lika bra som ikto? Ikto är den enda benson som jag inte får något direkt rus av (tycker 2+ mg så känner jag ingen skillnad alls), och andra bensos får jag existentiell ångest av även om de lindrar det kroppsliga med ångest. Med diazepam, alpra osv tenderar jag att ta mer än vad som behövs för min ångest, men med ikto så har jag inte känt av det behovet lika mycket. Men känner mig lugnare och mer "vanlig" på något sätt.
Hur började ni använda benso? Vilka indikationer hade ni? Hur är ert minne? Tycker den största nackdelen utöver beroenderisken med benso är att minnet blir så dåligt. Men det kanske stabiliseras när man ätit det en längre tid?
Äter Cipralex, men tycker inte den hjälper så mycket längre. Tycker SNRI verkar intressant men fått sån fruktansvärd insättningsångest av det tidigare (Venlafaxin). Lite över 2 veckor gick det sen orkade jag inte, och bytte tbx till SSRI. Har å andra sidan inga som helst biverkningar av Cipralexen, och den har ändå hjälpt en hel del genom åren (använt den 2-3 år). Har sån hjärtklappning och fysisk ångest, att jag ärligt talat kontemplerar självmord. Ikto/benso hjälper, men kan inte käka utan att få det utskrivet nu.
Vilka medicinkombinationer med ikto äter ni?
Ska åka strax så blir inget utförligare svar, började använda p.ga. ångest... lämpligt nog. Även svårt att säga om minnet men har nog blivit lite sämre, inte påtagligt dock. Stress är mkt värre för minnet än benso så ibland kan det ju bli bättre t.om. Stabiliseras gör det efter åratal ja, de vill ju inte skriva ut för långtidsbruk men enligt min dåvarande läkare var jag en av dem som "behövde bensodiazepiner" så sure...
Har Inderal också v.b som hjälper mot hjärtklappningar och lite fysiska symptom, äter det inte ofta men kan vara ett bra tillägg när man vet att det kommer extra pressande situationer, inte direkt potent dock. Eller ja, potent på att sänka pulsen men ångest gör det ju inget åt mer än då att man kan känna sig lite lugnare fysiskt.
Annars har jag Oxycontin mot kronisk smärta, tar mindre än utskrivna 20mg/dag då jag inte vill bli torsk på det också, tar hellre smärtan... men svårt är det. Stilnoct och Heminevrin att sova på, brukar växla lite när det behövs eller ta båda för att slockna vid svår insomni. That's it.
Just, Gabapentin också som tillägg mot neurologiska smärtan, tar inte mkt av det heller då jag knappt märker nåt av det, enda vettiga det gör är väl att boosta oxy och bensot lite... men käkar inga hästdoser såklart.