2011-05-16, 23:22
Medlem
distanss avatar
Att prylarna hamnar i tullen är ju bara otur. Fast just nu är jag lite sur på SVENSKA posten. En leverans från DX drog ut lite på tiden och det var inte förrän helt nyligen kunde spåra paketen även i Sverige. Nu visar det sig att det att paketet bollades mellan ett postkontor och ett utlämningsställe för att sen skickas till baka efter en vecka. Men hade dom 1) dött av att höra av sig till mig 2) Kört ut pakethelvetet? Nä, ingen mer whiskey till den brevbäraren
2011-05-19, 01:46
Medlem
Mr.Nesss avatar
Hur mycket måste man komma upp i för att tullen ska ge en påslag?
2011-05-21, 02:41
Medlem
D0GG3.qLs avatar
Jag gjorde en hemsida med lite olika hemsidor som dealextreme

Kom gärna med fler bra som jag kan uppdatera den med och sedan kan ni ju sprida den vidare på bloggar och artiklar ni läser.
Skriv i PM så slipper det bli så kladdigt.

www.d0gg3.se
2011-05-21, 09:18
Medlem
Jag beställer ifrån DX 4-5 ggr månaden, för att slippa tull så skall paketet inte väga mer än 350-400g och du skall beställa med "gift". Om man har stora beställningar rekommenderar jag att dela upp dem i olika shipments, 2-4 items per kolli samt tänk på vikten. Visst kanske tar lite längre tid att få men man slipper ju onödig tull hit och dit.
2011-05-24, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Hur mycket måste man komma upp i för att tullen ska ge en påslag?

Försök att hålla dina ordrar på max 200-250kr. Då bryr sig oftast tullen inte om det.
2011-05-25, 10:54
Medlem
lanetknegares avatar
Beställde en låtsas iPhone 4 igår, för 400 krownor.

Återstår att se hur den fungerar
2011-05-29, 11:10
Medlem
Beställde ett batteri till kameran och några andra småsaker totalt 100:- kr den 27/5. Får se hur lång tid det tar och hur varorna är.

En polare köpte en sådan där iPhone 4. Lite skumma menyer men annars helt okey...
2011-05-30, 14:15
Medlem
frdns avatar
Tjena!
Fick ett brev på Posten där Tullverket vill veta följande:

"Saknade uppgifter:

FAKTURA MED PRODUKTNAMN
KONTOUTDRAG PÅ SJÄLVA PENGAÖVERFÖRINGEN VID KÖPET MÅSTE UPPVISAS"

Vad ska jag göra? Hur kommer jag i kontakt med dom? Vad är det dom vill se? Ska jag ljuga?
Jag har beställt en butterflykniv, fyra kockknivar och en cigarettladdare till iPhone. Ingenting av det är väl olagligt el. dyl om jag bara ska använda butterflyn som prydnad/samlarobjekt? Jag är 19 år så det borde väl inte vara några egentliga problem? Enda jag får göra är att betala tullavgift osv?
2011-05-30, 14:22
Medlem
Kniven KAN bli beslagtagen. Den är laglig hemma hos dig, men tullen tar gärna dem vid gränskontrollen. Riktigt hur de agerar när de hittar dem i posten vet jag inte, men jag tror inte de bryr sig. Eventuellt lutar de sig mot någon åldersgrej, och beslagtar kniven för att du inte är 21... Tull & moms, är nog att vänta, men för övrigt blir det inga efterföljder. (Trist nog kan du vänta dig att få betala tull och moms även på den beslagtagna kniven.)
B!
2011-05-30, 15:02
Medlem
frdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Kniven KAN bli beslagtagen. Den är laglig hemma hos dig, men tullen tar gärna dem vid gränskontrollen. Riktigt hur de agerar när de hittar dem i posten vet jag inte, men jag tror inte de bryr sig. Eventuellt lutar de sig mot någon åldersgrej, och beslagtar kniven för att du inte är 21... Tull & moms, är nog att vänta, men för övrigt blir det inga efterföljder. (Trist nog kan du vänta dig att få betala tull och moms även på den beslagtagna kniven.)
B!

Okej, det gör mig inte så mycket om jag får betala tull, frågan är bara om jag ska ringa upp och vara ärlig om vad det är jag har beställt, ta en print screen från min bank där det står den totala summan jag betalat till DX och ta en print på "FAKTURA MED PRODUKTNAMN" från DX eller om jag ska ljuga ihop något och fiffla med printarna?
Jag menar, det är ju trots allt fem knivar jag beställt.
2011-05-30, 15:11
Medlem
Kock-knivarna bryr de sig inte om mer än moms och tull. Det är som sagt bara den sista, "samlarkniven" som de har åsikter om. Blir det över 1400:- får du betala tull, annars är det "bara" moms.
B!
2011-05-30, 20:49
Medlem
Hmmm.

Vid nästa beställning kanske man skull överför 25:-kr till paypal och visa upp kontoutdraget från det kontot. Sen för jag över resten från annat konto.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in