2012-05-03, 22:49
Medlem
Funderar på att köpa lite fotografi grejer från Dealextreme faktiskt. Borde nog dela upp paketen, annars blir det för stort!
2012-05-03, 23:39
Medlem
zonedisks avatar
Lade idag två ordrar från priceangels och en från DX, hoppas på att det går snabbt att få hem grejjerna nu. Av egna tidigare erfarenheter tar PA runt 2 veckor och DX 1-2 månader, men var väldigt länge sedan jag beställde från DX nu och det sägs att dom har förbättrats. Men vi får väl se!

Citat:
Ursprungligen postat av ashtrai
Funderar på att köpa lite fotografi grejer från Dealextreme faktiskt. Borde nog dela upp paketen, annars blir det för stort!
Vad funderar du på att köpa?
2012-05-04, 00:17
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Gift, är irrelevant för moms, tull och post-avgift. Det spelar ingen roll om det är en onkel på semester i Kina som skickat grejer, eller om det är ett bolag. Tullen skiter fullständigt i huruvida föremålet är en gåva eller inte.
Det är mycket gissningar nu, kanske det är tid för någon annan än mig att skriva en fråga till Tullverket och få svar på vad som gäller...
B!

det var iallafall ingen gissning om privatperson = gift fungerar som någon annan sa med under 500:- . står på tullens sida med.
2012-05-04, 00:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Gift, är irrelevant för moms, tull och post-avgift. Det spelar ingen roll om det är en onkel på semester i Kina som skickat grejer, eller om det är ett bolag. Tullen skiter fullständigt i huruvida föremålet är en gåva eller inte.
Det är mycket gissningar nu, kanske det är tid för någon annan än mig att skriva en fråga till Tullverket och få svar på vad som gäller...
B!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gåvor från privatpersoner i utlandet är både moms och tullbefriade om värdet är under 500kr, om det är grejer till flera personer får paketets värde överstiga 500kr sålänge det individuella värdet är under 500kr.
Mina två senaste sändningar från DX har kommit som rek och jag tror inte att tullen skulle få för sig att röra såna.
Varför de skickar det rekommenderat kan jag inte svara på men jag klagar inte, då kan man ju känna sig lite säkrare på att det dyker upp, även om det tog evinnerlig tid även den här gången.
2012-05-04, 01:19
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Vad funderar du på att köpa?

Han skrev ju det ju ett litet fotografi. Det är väl nån fin blid han hittat, kanske med ram också.
2012-05-04, 01:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Rekommenderat tror jag dx kör på för lite dyrare saker.
2012-05-04, 01:29
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Rekommenderat tror jag dx kör på för lite dyrare saker.
Inköpsbelopp >20 USD brukar vara standard för registrerade (=vad vi kallar rekommenderade härhemma) försändelser från de flesta Kinasajterna.

Tullen gör ingen skillnad på rekommenderade försändelser och vanliga sådana, det är ju enbart en säkerhet för köparen att paketet kan spåras hela vägen.
2012-05-04, 02:10
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
periodiska publikationer gäller FORTFARANDE inte dealextreme och liknande sajter då det avser typ tidningar, "gift" gäller överhuvudtaget inte köpesajter som dx.
därför finns det ett alternativ som heter "Drop Shipment and Gift Service (Removes DX logo from package)"
går inte att motbevisa att du inte fått skiten gratis då.
2012-05-04, 04:29
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainHero
Snabb läsning tag kontakt med kundtjänsten på PA o fråga.

Lite längre läsning följer nedan,

Den kommer dyka upp. Jag väntade i ca 6 veckor på ett paket , och precis som du fick jag paket som skickats efter det. Skickade iväg ettt mejl till kundtjänst på PA och dom svarade:

"Sorry to have kept you waiting. I am afraid it delayed on the way to you. The parcel should have arrived your local post. They will try to deliver it to you within 7 day. Could you please wait for one more week. If it still not arrived. Please feel free to contact us again."

och som ett brev på posten så dök paketet upp på den sjunde dagen.

ja det tog ett tag innan dem svarade men fick svar 2 veckor sen ska jag höra av mig men men postat den 18/04 och framme den 2/5 får väl ändå ses som helt ok leveranstid?
2012-05-04, 07:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
därför finns det ett alternativ som heter "Drop Shipment and Gift Service (Removes DX logo from package)"
går inte att motbevisa att du inte fått skiten gratis då.
det är fortfarande skickat från företag och inte privatperson.
2012-05-04, 10:23
Medlem
symbicorts avatar
Hur länge skall man vänta på ett svar från dom?
Skickade och frågade om dom kommer att få in varan igen,annars vill jag ha pengarna tillbaka.
2012-05-04, 10:55
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Hur länge skall man vänta på ett svar från dom?
Skickade och frågade om dom kommer att få in varan igen,annars vill jag ha pengarna tillbaka.

som sagt någon dag om du skickade inifrån kontot.

Annars scrolla ner längst ner på sidan där man väljer ärende och ta live support, gick ganska snabbt igår när jag pratade med dem

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in