2011-02-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radialus
Tänkte beställa lite saker såsom några laserpekare, några dockstations till iphone och sådant. Hur stor är risken att man får tulla? Vad går tullen på isf? Och är det bättre om man splittar upp paketen och beställer laserpekarna för sig?
beror på värdet. har säkert beställt från sida för 3k+ har fått tulla EN gång.. dock var värdet i brevet 65$ brukar lägga ALLA mina ordrar under 30$ helst under 20 så slipper man tulla. tror de har en gräns vid 50 eller 40$
2011-02-21, 18:49
Medlem
Då det verkar som om många har lite olika erfarenhet när det kommer till leveranstider, kan jag skjuta in att det verkar som om DX lutar sig mot tillverkarna, i stället för att lagerföra grejerna själva. Det gör att saker som tillverkas på fabriker som inte producerar den enheten hela tiden kan dröja innan den blir levererad. Jag har väntat 5 dagar till flera veckor på att grejerna ska skickas, och sen 3 till 14 dagar på att det ska fraktas.

Tull. Tullverket är klart jobbigt att fråga, så jag har gjort det åt er. Faktum är att jag ställde frågan i ett annat sammanhang, men svaret är detsamma, så här får ni det i sin helhet.

Citat:
Citat:
När du köper varor från ett land utanför EU måste du normalt betala tull och moms när varorna kommer hit. Detta gäller oavsett om du köper från ett företag, en privatperson, eller via till exempel eBay.

Tullsatsen varierar för olika varor. Tullen beräknas på tullvärdet som är din totala kostnad för varan inklusive frakt och försäkring.

Momsen är 25% på de flesta varor och beräknas på summan av tullvärdet och framräknat tullbelopp.

Om värdet i en försändelse inte överstiger 1400 kronor och inte innehåller alkoholhaltiga drycker, parfym eller tobaksvaror, behöver du inte betala någon tull.

Däremot måste du alltid betala moms när du handlar på postorder eftersom postorderförsäljning inte omfattas av skattefrihet. Som postorder räknas all försäljning utan besökskontakt mellan säljare och köpare. Att handla på Internet jämställs med postorder och därför måste du betala moms på det du köper där.

Du har också fått betala en avgift till det företag som gjorde din tulldeklaration t ex Posten.

************************************************** ************************************************

Omprövning;
Du kan begära att vi omprövar ditt ärende. Som privatperson räcker det att du skriver ett brev till oss och uppger det tull-id som din sändning fick vid importen. Förklara varför du anser att du betalt för mycket och skicka med handlingar som styrker dina uppgifter.

Skicka ditt brev till:

Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Uppge ditt kontonr. så vi vid eventuell återbetalning kan sätta in pengarna där.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar
Svaret är daterat den 10 januari, 2011, så sannolikheten för att det ska ha ändrat sig sedan dess är ganska liten. Det här betyder att Tullavgift utgår inte alls under 1400:- och moms utgår från första kronan... Många små paket kan vara lösningen, för att slippa momsen med. I det läget kan det vara bra att veta att om man beställer flera gånger innan den första skickats, så kombinerar de gärna dina varor, utan att fråga dig. Lösningen där borde vara (otestat) att välja gift, samt ändra mottagaradressen till "någon annan". Eventuellt räcker det med en Co adress.
Anledningen till att de automatiskt kombinerar frakt är ju så klart att de, och inte du, betalar frakten. De vill ju slippa så billigt undan som möjligt.
B!
2011-02-21, 19:22
Medlem
swebarbs avatar
Jävla skitsida, lockar med billiga priser men snart 2 veckor gått och inte ett skit har hänt.. beställde lite ficklampor och en tändare och nu är ordern tillbaka på recieved och waiting for supplier men enligt deras status så finns ju alla produkter i lager. Men det var väl nåt kines nyår så skyller dom på att det kom in en miljon ordrar.. ja eller hur.
2011-02-22, 17:22
Medlem
Ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jävla skitsida, lockar med billiga priser men snart 2 veckor gått och inte ett skit har hänt.. beställde lite ficklampor och en tändare och nu är ordern tillbaka på recieved och waiting for supplier men enligt deras status så finns ju alla produkter i lager. Men det var väl nåt kines nyår så skyller dom på att det kom in en miljon ordrar.. ja eller hur.
Dom är luriga på dealextreme.

Jag beställde 7 prylar från DX 2010-12-21 dom paketerade och skickade 6 av sakerna 2010-12-26. Det tog ungefär 3-4 veckor innan dom kom i brevlådan.
Den sista prylen som kostar 0.99$ står fortfarande som "pending".
Den har funnits i lager varje gång jag har varit in och kollat på sidan under tiden...
För ca en månad sedan stod status som "packing" i ca 1-2 dagar sedan vart den "pending" igen..
Jag skickade ett mail för en vecka sedan och frågade när dom skulle skicka den artikeln, inget svar ännu.

Jag lade en ny beställning på 8 saker 2011-01-24 dom sakerna vart shipped 2011-02-21 och som första gången så är det en artikel dom inte skickade..

Jag väntar alltså fortfarande 3 månader senare på en sak från min första beställning och snart en månad på en sak dom ej skickat från min andra beställning.
Så räkna med att det tar ett bra jävla tag innan kineserna får fingrarna ur arslet och skickar era paket.

Ett tips är att alltid beställa SKU.01888 (http://www.dealextreme.com/p/drop-shipment-and-gift-service-removes-dx-logo-from-package-1888) Då bör inte översittarna på tullverket lägga sig i vad ni har i eran post.

Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Hämtade ut ett paket från dx idag. Jag beställde det den 14:e oktober, så det tog ett tag. Dock var det någon produkt som inte fanns i lager, och sen fastnade paketet i tullen också...
De hade varit snälla och skrivit helt andra priser på varorna i paketet än vad det faktiskt hade kostat. Min beställning kostade 38$ när jag köpte den och på paketet stod det att värdet var 8.42$. Det hjälpte dock inte eftersom jag fick brev från tullen där det stod att jag skulle maila en kopia på kvittot. Men men... Om någon funderar på att beställa en bra fällkniv så kan jag varmt rekommendera denna: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33987 grymt nöjd med min, bra byggkvalitet, väldigt solid och en kraftig fjäder till öppningen.
Haha roligt att tullen stoppar din kniv och sedan släpper igenom den med tanke på att fjäderladdade knivar är olagliga att importera utan tillstånd. Eller var det en annan försändelse?
Senast redigerad av Il 2011-02-22 kl. 17:37.
2011-02-23, 11:59
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il

Haha roligt att tullen stoppar din kniv och sedan släpper igenom den med tanke på att fjäderladdade knivar är olagliga att importera utan tillstånd. Eller var det en annan försändelse?
Inte helt sant det där. Denna kniv är inte helt fjäderbelastad, utan "fjäderassisterad" som det så fint heter. De knivar som är olagliga är de där man helt enkelt trycker på en knapp så fälls bladet ut. På kniven i fråga behövs bladet skjutas ut 10-15° innan fjädern "kickar in". Finns mängder med olika fjäderassisterade knivar på marknaden i Sverige.
2011-02-26, 19:38
Medlem
BorisBlanks avatar
Beställde lite småprylar från DX och Priceangels samtidigt den 15/2
De från priceangels kom i torsdags 24/2 och från DX väntar vi fortfarande
2011-03-01, 18:05
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBlank
Beställde lite småprylar från DX och Priceangels samtidigt den 15/2
De från priceangels kom i torsdags 24/2 och från DX väntar vi fortfarande
Lite ot kanske.
Men vad beställde du från priceangels om man får fråga? Har inte hört om den innan och är den så bra som den verkar så ska jag lätt beställa därifrån nästa gång.
Som den klocknörd man är kollade man ju direkt utbudet på armbandsur och det var ju mycket bättre än DXs. Lite kul att de har Patek Philippe kopior
Och om jag ser rätt en tourbillon för 23$! Fan värt att prova isf. http://www.priceangels.com/Leather_Band_Self-Winding_Mechanical_Wrist_Watch_with_Weekday_Displa y_p6609.html
Ser ut på bilden som den faktiskt rör sig.
Har du beställt från Priceangels många gånger? Blev riktigt sugen på att lägga en beställning nu

EDIT: Kollade precis lite hörlurar, en del från sennheiser pioneer mm. tex http://www.priceangels.com/Leather_Band_Self-Winding_Mechanical_Wrist_Watch_with_Weekday_Displa y_p6609.html
Men det är bara att anta att detta är fejkade väl? Eftersom de kostar 1500 i sverige.
Senast redigerad av Knastomte 2011-03-01 kl. 18:31.
2011-03-01, 19:35
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
EDIT: Kollade precis lite hörlurar, en del från sennheiser pioneer mm. tex http://www.priceangels.com/Leather_Band_Self-Winding_Mechanical_Wrist_Watch_with_Weekday_Displa y_p6609.html
Men det är bara att anta att detta är fejkade väl? Eftersom de kostar 1500 i sverige.

Anta att allt är kopior, eftersom det kommer från Kina.
2011-03-01, 19:45
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Anta att allt är kopior, eftersom det kommer från Kina.
Jo det är sant, men mycket elektronikprylar görs ju där, så det borde ju vara billigare att köpa det där. Men när det är så här mycket billigare så blir man ju misstänksam.

EDIT: märkte att jag hade fel länk i inlägget ovan. Den understa länken ska vara http://www.priceangels.com/HDJ-1000_Professional_DJ_Dynamic_Stereo_Headphone_with _50mm_Driver_Units_3.5mm_Jack__p8594.html
Senast redigerad av Knastomte 2011-03-01 kl. 19:50.
2011-03-01, 19:50
Bannlyst
Har beställt fårn dealextreme 3 gånger, under 50 dollar per beställning. Har fått hem alla tre paket utan några problem. Räkna dock med att varje leverans tar ungefär en månad att få hem, kanske ± en vecka om man har otur/tur.

Det enda som jag är missnöjd med, är min första beställning. Beställde tre likadana kikare, men bara en utav dom tre var av modellen som jag faktiskt beställde. Dom två andra var ungefär likadana, fast av sämre kvalitet. Den korrekta kikaren hade oranga linser och det gick att skruva på det som fanns på kikaren, en utmärkt liten kikare (ett riktigt kap)! Dom två andra hade i jämförelse mot den korrekta modellen blåa/genomskinliga linser istället för oranga (märkte dock ingen skillnad på bildkvaliteten), samt att det inte gick att skruva på den där manicken (vid ögat) man vrider på vid eventuella synfel (problem för dom som ser dåligt). Annars såg kikarna exakt likadana ut.

Det var julklappar, lite pinsamt att en av dom tre fick en bättre kikare.

Vill faktiskt ha en sån kikare själv, skulle vilja beställa. Men fett segt om jag får den varianten med blåa linser, vars vridmanick för eventuella synfel inte funkar. Byggkvaliteten hos dom med blå linser verkade mer budget också, mer plastig än mjukt gummi känsla.

Edit:
Här är kikaren: http://www.dealextreme.com/p/handy-8x21-black-binoculars-rubber-fold-down-eyecups-383ft-1000yds-1908

Jag märkte nu i efterhand att bilderna som annat folk har lagt upp när dom köpt denna kikare, antingen hade oranga linser eller blåa/genomskinliga linser. Antar att det är rätt random vad man får, när det gäller denna kikare.
Senast redigerad av Minuten 2011-03-01 kl. 20:03.
2011-03-01, 19:59
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekoppar
http://gbatemp.net/index.php?showtopic=54878
några folk som skriver att dom är att lita på.
och free shipment betyder gratis frakt, hur fan kan dom gå plus?

Du tror väll ändå inte att man köper inte saker för samma pris som man säljer?
2011-03-01, 20:02
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Jag märkte nu i efterhand att bilderna som annat folk har lagt upp när dom köpt denna kikare, antingen hade oranga linser eller blåa/genomskinliga linser. Antar att det är rätt random vad man får, när det gäller denna kikare.
Ett ständigt problem med dx. Brukar vara så med det mesta, knivar, solglasögon mm. Har sett på en del produktbilder på solglasögon att de är helt "blanka" ingen text eller sånt på bågar/glas. Sen på produktbilderna ser man att det står "ray ban" på glasen eller liknande. Även färger på produkter brukar kunna variera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in