Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
ag fick även betala en momsavgft á 207:- till Tullverket fastän jag bad dem att skicka det som gåva.
Nu är det ju så att dom flesta kina,hongkong butiker brukar,brukade märka ALLA paket som gift.
Detta uppmärksammades ju tillslut av tullen och det var väl för två år sen (nån gång under hösten har jag för mig) som det helt plötsligt slutade komma paket från tex DX.
Det var då tullen som helt enkelt beslutat att sända tillbaks ett par containrar av "felmärkta" paket (dvs 98% av allt var märkt som gift).
Detta kom till slut fram till DX (av kunderna) som då slutade upp (i alla fall ett tag) med att märka paket till sverige och norge med gift och då blec tullen mycket nöjadera och slutade skicka tillbaks allt utan att tita på det.
Sen efter detta så skiter tullen helt och hållet i om det står gift heller inte på paket från kina,hongkong utan tar för givet att ALLT är ifrån butiker som i alla fall och drmed lägger på tull,moms.
Nu blir ju långt ifrån alla paket (dvs utan heller med gift) pålagda tull,moms utan enbart dom som tullen hinner med att titta (och dom tycker att det ska läggas på).
Det är därför man har större chans att slippa tull,moms om man tar många små paket istället för ett stort dels för att paketen är mindre och ser då mindre värdefulla ut och dels för at värdet är mindre.
Och sen om man tar snabfrakt så är chansen att få tull,moms pålagt större än om man tar den vanliga MEN det är INTE alltid man får det genom dessa sätt (bara nästan!).