2013-01-09, 17:09
Medlem
Chezzies avatar
Jag fick mina prylar från FocalPrice på en vecka! Helt otroligt, beställde på nyårsafton och de kom i går. eForChina har på sista tiden tagit lite mer än två veckor. Det var tänkt som en provbeställning, kanske slår jag till på ett par beats framöver!

På sista tiden har det droppat in paket titt som tätt, riktigt spännande att se vad det är för något som gömmer sin i! Lite som julafton (förutom att man själv har betalat)
2013-01-09, 19:38
Medlem
Chezzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckk
Mina hörlurar från eForChina skickades den 28:e december, de befinner sig just nu i utrikesterminalen i Stockholm. Trodde att jag skulle få vänta till februari, med tanke på så som det såg ut i höstas. Gulingarna verkar ha lärt sig lite

Hade varit riktigt nice att höra vad du tycker om dem när du har hunnit prova dem! Funderar starkt på att beställa dem för 24$. Det är lite olika bud dock på hemsidan, är b:t ingraverat eller är det en klisterlapp?
2013-01-09, 19:56
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chezzie
Hade varit riktigt nice att höra vad du tycker om dem när du har hunnit prova dem! Funderar starkt på att beställa dem för 24$. Det är lite olika bud dock på hemsidan, är b:t ingraverat eller är det en klisterlapp?
Återkommer med en liten recension imorgon, orkade inte hämta ut dem idag
2013-01-10, 03:35
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Det är ingraverat på de dyraste. Det är klistermärke på de billiga.
2013-01-10, 08:31
Medlem
La en fet beställning från eforchina med bland annat ett par SMS Street (svarta) hörlurar den 12 december och fick paketet på fredag den 21 december (DHL).

Det jag är lite missnöjd med var att de hade skrivit fel postnummer på mitt paket vilket ledde till att jag fick åka 4 mil för att kunna få paketet innan julafton. Jag fick även betala en momsavgft á 207:- till Tullverket fastän jag bad dem att skicka det som gåva.

När det kommer till varorna så är jag riktigt nöjd! Hörlurarna är helt fantastiska, låter och ser ut som original på pricken.

UPDATE:
Någon med erfarenhet från sunsky-online.com? Deras produkter är ju ännu billigare än eforchina's.
2013-01-10, 18:38
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
La en fet beställning från eforchina med bland annat ett par SMS Street (svarta) hörlurar den 12 december och fick paketet på fredag den 21 december (DHL).

Det jag är lite missnöjd med var att de hade skrivit fel postnummer på mitt paket vilket ledde till att jag fick åka 4 mil för att kunna få paketet innan julafton. Jag fick även betala en momsavgft á 207:- till Tullverket fastän jag bad dem att skicka det som gåva.

När det kommer till varorna så är jag riktigt nöjd! Hörlurarna är helt fantastiska, låter och ser ut som original på pricken.

UPDATE:
Någon med erfarenhet från sunsky-online.com? Deras produkter är ju ännu billigare än eforchina's.
Det verkar som man får betala moms och tull om man väljer snabbfrakt (DHL, EMS etc). Beställde tre klockor från PriceAngels med EMS för ca 300 kr exklusive frakt. Fick betala 103 kr i moms och tull dvs ca 30% av värdet på klockorna. Det som är irriterande är att man redan har betalat extra för snabbfrakt o så måste man betala moms och tull. Nääh, aldrig mer EMS för min del.
2013-01-10, 19:01
Medlem
Grizzlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
ag fick även betala en momsavgft á 207:- till Tullverket fastän jag bad dem att skicka det som gåva.
Nu är det ju så att dom flesta kina,hongkong butiker brukar,brukade märka ALLA paket som gift.
Detta uppmärksammades ju tillslut av tullen och det var väl för två år sen (nån gång under hösten har jag för mig) som det helt plötsligt slutade komma paket från tex DX.
Det var då tullen som helt enkelt beslutat att sända tillbaks ett par containrar av "felmärkta" paket (dvs 98% av allt var märkt som gift).

Detta kom till slut fram till DX (av kunderna) som då slutade upp (i alla fall ett tag) med att märka paket till sverige och norge med gift och då blec tullen mycket nöjadera och slutade skicka tillbaks allt utan att tita på det.

Sen efter detta så skiter tullen helt och hållet i om det står gift heller inte på paket från kina,hongkong utan tar för givet att ALLT är ifrån butiker som i alla fall och drmed lägger på tull,moms.

Nu blir ju långt ifrån alla paket (dvs utan heller med gift) pålagda tull,moms utan enbart dom som tullen hinner med att titta (och dom tycker att det ska läggas på).
Det är därför man har större chans att slippa tull,moms om man tar många små paket istället för ett stort dels för att paketen är mindre och ser då mindre värdefulla ut och dels för at värdet är mindre.

Och sen om man tar snabfrakt så är chansen att få tull,moms pålagt större än om man tar den vanliga MEN det är INTE alltid man får det genom dessa sätt (bara nästan!).
2013-01-10, 19:58
Medlem
Laxermedels avatar
Jag lallade runt på tullverkets hemsida för att försöka räkna ut vad tullen på mina varor från DX skulle vara, men kategorierna fanns inte och jag lyckades inte hitta momssatser osv någonstans. Hur som helst.

Jag beställde:
10 st 9V-batterier á 1.21 USD
3 st USB-kablar á 2.12 USD

Totalt blev detta 20.16 USD, ~138 kronor dagen jag beställde (valutorna går ju upp och ner).

I dag fick jag brev från tullen där det stod att jag skulle tulla 388 kronor för detta, vilket såklart är helt orimligt. I morgon kommer jag ringa och försöka reda ut detta, jag har fakturan på PDF som jag kan skicka, kommer jag klara mig från avgiften, alternativt få sänkt kostnad? Det finns inte en chans att jag betalar detta, kan det vara att de tror att jag kommer sälja sakerna vidare? Vi har 8 brandvarnare i hemmet, morfar ska få ett av batterierna och ett får agera reserv helt enkelt. Kablarna ska användas för att ladda mobiltelefoner hemma och på landet.

Det jag är rädd för är att jag kommer bli överkörd och tvingad att betala närmare 400 kronor för detta. Har någon annan blivit knullad på detta vis?
2013-01-10, 20:16
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Totalt blev detta 20.16 USD, ~138 kronor dagen jag beställde (valutorna går ju upp och ner).

I dag fick jag brev från tullen där det stod att jag skulle tulla 388 kronor för detta, vilket såklart är helt orimligt.
Jo, det är fullständigt orimligt.

Någon tull ska du av praxis normalt inte behöva betala på detta låga varuvärde, men om de ändå framhärdar så handlar det bara om några procent. Runt femman vid 4% tullpåslag, således.

Moms ska betalas från första öret, 44 kronor i ditt fall. Tillkommer 100 kr i klareringsavgift.

Alltså 144 kr i påslag. Samt eventuellt en extra femma i tull.
2013-01-10, 20:21
Medlem
Laxermedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Jo, det är fullständigt orimligt.

Någon tull ska du av praxis normalt inte behöva betala på detta låga varuvärde, men om de ändå framhärdar så handlar det bara om några procent. Runt femman vid 4% tullpåslag, således.

Moms ska betalas från första öret, 44 kronor i ditt fall. Tillkommer 100 kr i klareringsavgift.

Alltså 144 kr i påslag. Samt eventuellt en extra femma i tull.

Okej, ja det kan jag ju faktiskt gå med på, även om det är ganska drygt. Tack!
2013-01-10, 20:28
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Hämtade ut lurarna idag. Jag är riktigt nöjd faktiskt! Ljudet är helt klart bra och mikrofonen är även den bra. B-loggan är ingraverad, och kvalitén överlag känns riktigt bra.

Paketet kommer i ett annat paketet som ser ut att innehålla PC-högtalare. Fnissade lite under unboxningen över att allt såg så bra ut för att endast kosta 150 kr. Köp!
2013-01-10, 20:34
Medlem
Laxermedels avatar
Glömde fråga, har för mig att jag läst att paket värda under 200 kronor inte skulle kräva någon tull. Hur blir det om jag beställer något för 25 kronor från DX, får jag betala 0-20% tull på det och sedan 100 kronor i hanteringsavgift?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in