2012-05-06, 00:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Och du tror tullen inte fattar att de är från företag när paket #30237 från lau passerar
2012-05-06, 03:46
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesum
Det skulle kunna vara en 3de skifts produkt alltså att de görs på natten och säljs svart av de som jobbar där.
Känns ju jävligt troligt att dom skulle sälja dom för 65$ om dom ändå skulle kunna halvera vanliga priset och få 300$

Men kör på
2012-05-06, 07:49
Medlem
symbicorts avatar
Äntligen svarade dom,och dom visste inte när dom får in några nya varor så jag avbröt beställningen.
Någon som vet hur länge det brukar ta innan man får tillbaka sina pengar?
2012-05-06, 21:48
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Och du tror tullen inte fattar att de är från företag när paket #30237 från lau passerar
lau har många vänner
2012-05-07, 05:05
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Äntligen svarade dom,och dom visste inte när dom får in några nya varor så jag avbröt beställningen.
Någon som vet hur länge det brukar ta innan man får tillbaka sina pengar?

tog cirka 2 dagar för mig efter jag fick mail från paypal att har en återbetalning, tillbaka till kortet, paypal konto bör gå snabbare?
2012-05-07, 13:16
Medlem
Tullen har tagit ett paket värt ungefär 33 dollar. Hur mycket kan jag räkna med att få betala för att kunna hämta ut det?
2012-05-07, 13:28
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passaten
Tullen har tagit ett paket värt ungefär 33 dollar. Hur mycket kan jag räkna med att få betala för att kunna hämta ut det?
Beror ju på vad det är för varor, men generellt kan man räkna med 25 % moms både på varuvärdet och på eventuell fraktkostnad, därutöver tillkommer klareringsavgift 100 kr. Någon tull utgår normalt inte på detta varuvärde, men det beror som sagt på vad det är för sorts varor.
2012-05-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Beror ju på vad det är för varor, men generellt kan man räkna med 25 % moms både på varuvärdet och på eventuell fraktkostnad, därutöver tillkommer klareringsavgift 100 kr. Någon tull utgår normalt inte på detta varuvärde, men det beror som sagt på vad det är för sorts varor.

Det är en kamera, alltså elektronik.
Så ungefär 160 kronor får jag räkna med då? Frakten är gratis från dealextreme. Kan man inte komma runt det på något sätt, med tanke på att det står "Gift" (Gåva) på paketet?

Det här står på Tullverkets hemsida:

"Gåva från ett land utanför EU
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:
det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor."

Min försändelse har ett värde på 33 dollar och överstiger alltså inte gränsen på 500 kronor. Dealextremes namn brukar heller inte stå på paketet.
Senast redigerad av Passaten 2012-05-07 kl. 13:37.
2012-05-07, 15:33
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passaten
Kan man inte komma runt det på något sätt
Om tullen inte har hört av sig och infordrat detaljuppgifter om varuvärdet etc., så är det mycket troligt att de bara tejpar ihop paketet igen och lämnar vidare till Posten för leverans.

Det här med "gåva från privatperson" krävs det mycket för att tullen ska svälja.
2012-05-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Om tullen inte har hört av sig och infordrat detaljuppgifter om varuvärdet etc., så är det mycket troligt att de bara tejpar ihop paketet igen och lämnar vidare till Posten för leverans.

Det här med "gåva från privatperson" krävs det mycket för att tullen ska svälja.

Har fått ett brev från tullen där står att jag ska skicka in faktura eller liknande. Då är det rätt kört alltså?

"Hej,

Du har fått en försändelse skickad till dig från ett land utanför EU.
Innan vi kan skicka den vidare till dig ska den tullbehandlas. Det innebär att du kan behöva
betala tull, skatt och andra avgifter. Eventuella avgifter betalas vid utlämning.

Vi saknar följande uppgifter:

Faktura/orderbekräftelse med varubeskrivning och varuvärde inkl. frakt."

Jag måste alltså betala 25% i moms och 100 kronor i speditionsavgift? På tullens hemsida står det också: "Frakt och försäkring: 50 kr". Måste jag betala det? Dealextreme har ju redan betalat min frakt från kina till min adress i sverige.

Tror ni det går igenom om man säger att det är en gåva och man inte vet värdet?
Senast redigerad av Passaten 2012-05-07 kl. 16:54.
2012-05-07, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vimar
tog cirka 2 dagar för mig efter jag fick mail från paypal att har en återbetalning, tillbaka till kortet, paypal konto bör gå snabbare?

Bra då får jag in mina 14 dollar snart till e-kortet..
(hur fan funkar det? kommer pengarna komma tillbaka till e-kortet och sen till mitt privatkonto?)

DVS jag betalade inte via paypal, utan direkt med ett ViSA e-kort från SwedBank.
Senast redigerad av Miodrag 2012-05-07 kl. 20:33.
2012-05-08, 01:07
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miodrag
Bra då får jag in mina 14 dollar snart till e-kortet..
(hur fan funkar det? kommer pengarna komma tillbaka till e-kortet och sen till mitt privatkonto?)

DVS jag betalade inte via paypal, utan direkt med ett ViSA e-kort från SwedBank.

Jaha direkt vet jag inte jag betala med kort via paypal har annat och göra än och sitta skriva kortuppgifter vid varje order

De får du ta med swedbank och deras konstiga kundservice, tror inte du får nåt svar av dem, men om det kortnummret du skapade och betalade med är aktivt ännu så borde de gå få tillbaka pengarna...?

nästa gång skriv lite mer detaljerat så har du större chans få vettigt svar snabbare..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in