Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 19:35
  #2137
Avstängd
sadiststeffes avatar
Behåll bilen. Dra utomlands. Skitbi resten. Kom tillbaka om 15 år o gör en ny tråd på flashback.....
Citera
2018-02-19, 20:15
  #2138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.

Det finns hjälp att få om du vill ha det men du måste själv vilja istället för att fly landet.. det är ingen lösning.
Citera
2018-02-19, 21:02
  #2139
Medlem
Realinvestings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.

1: Nej
2: Samma som ovan
3: Nej, dina fodringsägare kommer att sälja din skuld vidare till något inkassobolag som kommer hålla dig på efterbevakning. Dvs. dem kollar till ärendet med jämna mellanrum så att dem kan söka och genomföra fler avgifter till skulden. Den kommer bara att växa.
4: Fly inte dina problem. Lös dem.
5: Behöver mer info

In kommer det ca 14 efter skatt till dig och du har minst 15 000 kr varje månad i rena ränteavgifter. Sen har du även amortering på dina lån o krediter.

Hur stora är lånen?
Kan du rangordna dem efter belopp->ränta->löptid?

Börja med dem mindre lånen och även dem som har högst ränta

Skriv upp så mycket du bara kan så hjälper jag dig att peka dig åt rätt riktning. Folk har nollat större skulder utan problem.
Citera
2018-02-19, 21:48
  #2140
Medlem
Sök skuldsanering, du kommer att få det.
Citera
2018-02-19, 21:52
  #2141
Medlem
Pma mig Loveisgone.. Är i samma skit och kanske vi kan hjälpa varandra..
Citera
2018-02-19, 22:07
  #2142
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.
1. Undersök möjligheterna till skuldsanering är prio 1. Skadar inte att försöka. Fogden kan bara ta dina grejer, men det kan bli knepigt för dem att avgöra vad som är vems om du sover på föräldrarnas soffa. De kan behöva uppvisa kvitton på sina värdesaker eller annars riskera att få dem konfiskerade och sålda.

2. Ska du sticka kan du lika gärna registrera dig själv som utflyttat, det gör du hos Skatteverket. Vad ska du med en adress i Sverige till när du ändå bestämt dig för att bränna dina broar här?
Länk: https://www.skatteverket.se/privat/f...c80001591.html

3. Svaret är: beror på. https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

5. Kolla punkt ett en gång till.
Citera
2018-02-19, 22:13
  #2143
Medlem
Du kan alltid hålla dig borta och få skulden preskriberad. Men vi snackar 10 år för att vara säker. Du kan inte vara skriven i Sverige under tiden. Har 2st bekanta som gjort samma sak.
Citera
2018-02-19, 22:17
  #2144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeNybrunk
Du kan alltid hålla dig borta och få skulden preskriberad. Men vi snackar 10 år för att vara säker. Du kan inte vara skriven i Sverige under tiden. Har 2st bekanta som gjort samma sak.

10 år är som sagt garanti, men oftast räcker det med 3 år.
Citera
2018-02-19, 22:19
  #2145
Medlem
Realinvestings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
1. Undersök möjligheterna till skuldsanering är prio 1. Skadar inte att försöka. Fogden kan bara ta dina grejer, men det kan bli knepigt för dem att avgöra vad som är vems om du sover på föräldrarnas soffa. De kan behöva uppvisa kvitton på sina värdesaker eller annars riskera att få dem konfiskerade och sålda.

2. Ska du sticka kan du lika gärna registrera dig själv som utflyttat, det gör du hos Skatteverket. Vad ska du med en adress i Sverige till när du ändå bestämt dig för att bränna dina broar här?
Länk: https://www.skatteverket.se/privat/f...c80001591.html

3. Svaret är: beror på. https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

5. Kolla punkt ett en gång till.


Villkor för skuldsanering
5 § Skuldsanering får beviljas en gäldenär som är en fysisk person om villkoren i 6-10 §§ är uppfyllda.

6 § Skuldsanering får beviljas om gäldenären har sina huvudsakliga intressen i Sverige.

7 § Skuldsanering får beviljas om gäldenären inte rätteligen kan betala sina skulder och denna oförmåga med hänsyn till samtliga omständigheter kan antas bestå under överskådlig tid (kvalificerad insolvens).

8 § Om gäldenären är en näringsidkare, får skuldsanering beviljas endast om de ekonomiska förhållandena i näringsverksamheten är enkla att utreda.

En gäldenär som har näringsförbud enligt lagen (2014:836) om näringsförbud får inte beviljas skuldsanering.

9 § Skuldsanering får beviljas om det är skäligt med hänsyn till gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden.

Det är väldig få människor i landet som beviljas sanering. Känner personligen 1 person med över 1 miljon i skulder som ej beviljades skuldsanering.

TS kan fixa sin situation men han behöver tag i det medans det är gångbart. Skuldsanering är ingen idé då TS kan betala tillbaks.

Så åter igen vänligen rada upp vad du har TS så lägger vi upp en bra plan för dig framåt.
Citera
2018-02-19, 22:35
  #2146
Avstängd
qirteros avatar
DU kan dra till Malta och jobba för 25000 i månaden... alltså bättre lön än du får här? varför är du ens kvar i Sverige, stick förfan är ju knappt ens ett val.

Efter ett antal år preskiberas skulderna så kan du komma tillbaka till detta skitland om du vill men det hade inte jag gjort.
Citera
2018-02-19, 22:47
  #2147
Medlem
Kan tillägga att det där med preskriptionstid stämmer till stor del INTE! Om dina fordringsägare kan bevisa att de skickat dig ett brev under dessa 10 år(vi snackar inkasso) du behöver inte ens besvara brevet så förlängs det med ytterligare 10 år osv. Skatteskulder däremot presskriberas rätt av efter 5 år. Nej dra till Malta och lev livet Kron kalle och lyxfällan med sin utskämning har inget annat än ättika i påsen samt binda fast dig vid en påle i 5 år innan du är skuldfri. Passa på att leva livet istället för att kasta bort 5 år av ditt fina liv i ung ålder. Åk vatten scooter bada njut av 29 g värme och du och tjejen kan sitta på någon läcker restaurang på Malta istället. Är man ung så måste man chansa lite och ha kul.
Lycka till på Malta
Citera
2018-02-19, 22:55
  #2148
Medlem
JustZlatans avatar
Prova skuldsanering. Om inte det går skulle jag fly landet och bosätta mig i något billigt asiatiskt land.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback