2018-02-17, 18:14
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Man har europeiskt samarbete så utanför EU/ess måste man iaf.

Känns rätt bökigt för så pass lite stålar, var det 100 000. Det går ju faktiskt att städa av på 1-2 år utan att leva i misär.

Okej, precis som jag skriver i trådstarten så handlar det inte om at jag inte kan betala, jag tänker inte betala. Jag har aldrig gått med på dessa regler. Varför ska jag behöva betala skadestånd för att jag har en sjukdom? Inte fan behöver personer med ett ben betala skadestånd om de syns med en protes ute mitt på ljusa dan.

Citat:
Ursprungligen postat av findus2017
Nej fogden har 0 mandat i utlandet. Du får skaffa ny bank däremot.

Kanon! Gäller detta även i närliggande länder såsom Finland? Jag kommer dessutom, med min utbildning som jag tacksamt tar emot gratis av svenska staten innan jag sticker, vara väldigt attraktiv på arbetsmarknaden. Jag studerar till civilingenjör och har toppbetyg, är detta något som tas med i beräkningarna hos andra länders migrationsverk (?). Alltså, om de ser att jag som civilingenjör vill flytta in till deras land måste det väl vara positivt för dem? Eftersom marknaden skriker efter folk med matematik och datakunskaper menar jag.

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte alls så. En dom för utmätning kan verkställas i alla EU-länder. Omfattande samarbete bland annat för att driva in CSN, skadestånd ohh böter.

Usch då, alltså, jag tänker inte betala. Kan låta hur fjantigt som helst, men jag är väldigt principfast. Hur skall jag gå tillväga? Helst av allt vill jag flytta till Finland. (Har dessutom mina rötter i Finland)
Citera
2018-02-17, 18:16
Medlem
Skulder skrivs av när fodringsägarna väl går med på det. Vanligen brukar man tala om preskription efter en några år beroende på vilken typ av brott, men det är som sagt ifall man nu inte finner det lönt att driva det vidare år efter år. I annat fall om man inte väljer att släppa skulden så är du faktiskt skyldig i värsta fall resten av livet inklusive ränta på skulden, så du kan ju själva tänka dig vad den där skulden på 100 000 kr har växt till efter säg 20 år.
Hur fogden jagar dig utomlands beror lite på om vi talar om ett Eu land eller inte, samt hur väl du lyckas gömma dig.
Senast redigerad av torkel2 2018-02-17 kl. 18:21.
Citera
2018-02-17, 18:25
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Skulder skrivs av när fodringsägarna väl går med på det. Vanligen brukar man tala om preskription efter en några år beroende på vilken typ av brott, men det är som sagt ifall man nu inte finner det lönt att driva det vidare år efter år. I annat fall om man inte väljer att släppa skulden så är du faktiskt skyldig i värsta fall resten av livet inklusive ränta på skulden, så du kan ju själva tänka dig vad den där skulden på 100 000 kr har växt till efter säg 20 år.
Hur fogden jagar dig utomlands beror lite på om vi talar om ett Eu land eller inte, samt hur väl du lyckas gömma dig.

Låter som att det ser mörkt ut med andra ord. Eller så får jag börja skrika högt och få folk att förstå hur kontraproduktivt det är att se missbruk som ett brott och bestraffa ett sjukdomssymptom.

Problemet är att jag tänker inte betala skatt sen när jag är färdigutbildad för att andra människor ska kunna leva som kungar genom bidragsfusk etc, köra BMW fast de går på socialbidrag etc. Bara sitta hemma och röka vattenpipa... Nej, där slår mina principer in igen. De får skaffa sig ett arbete helt enkelt!
Citera
2018-02-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Låter som att det ser mörkt ut med andra ord. Eller så får jag börja skrika högt och få folk att förstå hur kontraproduktivt det är att se missbruk som ett brott och bestraffa ett sjukdomssymptom.

Problemet är att jag tänker inte betala skatt sen när jag är färdigutbildad för att andra människor ska kunna leva som kungar genom bidragsfusk etc, köra BMW fast de går på socialbidrag etc. Bara sitta hemma och röka vattenpipa... Nej, där slår mina principer in igen. De får skaffa sig ett arbete helt enkelt!

Jag förstår dina princip. Min far var också en gång i tiden också skyldig en större summa på ett ganska så orättfärdigt sätt, där han också pga sin princip tvärvägrade att betala. Han var av uppfattningen att det skulle preskripteras, vilket det alltså inte gjorde, samt att försöka säkra upp så att kronofogden inte kunde komma åt tillgångar. Han hade ett jättejobb med detta och i slutändan brukade det alltid komma en och annan gång som han inte var tillräckligt vaken, samt sedan gjorde han också en större affär varvid de dök upp och tog allt som han var skyldig och det hela var sedan ur världen. Men om man räknar med hur mycket de drog, samt räntan som byggdes upp mellan varven, så betalade han egentligen 2-3 gånger det ursprungliga beloppet.
Med detta sagt, så säger jag att ibland är det bättre att bita i det sura äpplet och skita i principerna.
Hör med kronofogden på en avbetalningsplan på så långt som möjligt, sedan slipper du tänka mer på detta. Hela det här att du ska gömma dig och hur de ska göra är en stress i sig och inte heller det är värt den egentliga fortfarande låga summan på 100 000 kr.
Senast redigerad av torkel2 2018-02-17 kl. 19:06.
Citera
2018-02-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Okej, precis som jag skriver i trådstarten så handlar det inte om at jag inte kan betala, jag tänker inte betala. Jag har aldrig gått med på dessa regler. Varför ska jag behöva betala skadestånd för att jag har en sjukdom? Inte fan behöver personer med ett ben betala skadestånd om de syns med en protes ute mitt på ljusa dan.

Kanon! Gäller detta även i närliggande länder såsom Finland? Jag kommer dessutom, med min utbildning som jag tacksamt tar emot gratis av svenska staten innan jag sticker, vara väldigt attraktiv på arbetsmarknaden. Jag studerar till civilingenjör och har toppbetyg, är detta något som tas med i beräkningarna hos andra länders migrationsverk (?). Alltså, om de ser att jag som civilingenjör vill flytta in till deras land måste det väl vara positivt för dem? Eftersom marknaden skriker efter folk med matematik och datakunskaper menar jag.

EDIT:

Usch då, alltså, jag tänker inte betala. Kan låta hur fjantigt som helst, men jag är väldigt principfast. Hur skall jag gå tillväga? Helst av allt vill jag flytta till Finland. (Har dessutom mina rötter i Finland)

Det stämmer inte att fogden inte samarbetar med andra länder. Inom norden har man dessutom ett långt samarbete. Både utmätning inom EU/ess och norden har särskilda koder, sk medelslag, som säger vad det är för skuld.

Jag hajar att du inte vill. Men denna form av civil olydnad är jobbig i längden.
Citera
2018-02-17, 21:08
Medlem
cosmic_dancers avatar
Vet inte om detta egentligen är rätt tråd men jag chansar. Vad ska existensminimum räcka till egentligen? Sitter och kolla på kronolles hemsida och hittar lite info att det ska täcka mat, försäkring och dylikt. Ser att beloppet för en ensamstående med två barn på kanske 5 och 8 är ca 10 000. Är det bara jag men låter inte det rätt mycket om man enbart ska betala mat och ens räkningar. Mat för kanske 3000 och totala räkningar, skulder och dylikt på 3000 och sen kläder 500. Är ju 3800 kvar när allt sådant är betalt. är ju rätt mycket och mer än vad jag tror många har när allt är betalt.

Ska det räcka till något mer och jag har fattat fel.
Citera
2018-02-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Vet inte om detta egentligen är rätt tråd men jag chansar. Vad ska existensminimum räcka till egentligen? Sitter och kolla på kronolles hemsida och hittar lite info att det ska täcka mat, försäkring och dylikt. Ser att beloppet för en ensamstående med två barn på kanske 5 och 8 är ca 10 000. Är det bara jag men låter inte det rätt mycket om man enbart ska betala mat och ens räkningar. Mat för kanske 3000 och totala räkningar, skulder och dylikt på 3000 och sen kläder 500. Är ju 3800 kvar när allt sådant är betalt. är ju rätt mycket och mer än vad jag tror många har när allt är betalt.

Ska det räcka till något mer och jag har fattat fel.

Nej du har fattat det rätt. Visste dock inte att normalbeloppet var så pass med två ungar. Jag har 4800 att leva på per månad, men har däremot ca 2000kr kvar efter allt är betalt. Och även det är mer än vad många andra har kvar som lever på existensminimum. Vet många som inte kan lägga undan mer än kanske max 100kr/mån, så jag lever ju "bra" ändå...

Fast om man har barn så drar nog matkostnaderna iväg mer än 3000kr inkl en själv / månad.
Annars så ska normalbeloppet räcka till mat, räkningar, el, kläder, hygien och allt annat skit.
Låter ganska rimligt ändå med 10k
Citera
2018-02-19, 13:28
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Nej du har fattat det rätt. Visste dock inte att normalbeloppet var så pass med två ungar. Jag har 4800 att leva på per månad, men har däremot ca 2000kr kvar efter allt är betalt. Och även det är mer än vad många andra har kvar som lever på existensminimum. Vet många som inte kan lägga undan mer än kanske max 100kr/mån, så jag lever ju "bra" ändå...

Fast om man har barn så drar nog matkostnaderna iväg mer än 3000kr inkl en själv / månad.
Annars så ska normalbeloppet räcka till mat, räkningar, el, kläder, hygien och allt annat skit.
Låter ganska rimligt ändå med 10k

Tack. Ja 3000 var kanske låg räknat men tänkte om de lever på existensminimum måste de väl dra ner på kostnader. Sen tillkommer det säkerligen extra utgifter när man har barn som jag inte tänker på eftersom jag inte har barn.
Citera
2018-02-19, 16:55
Medlem
Loveisgones avatar
Kronofogden om 1 vecka, vill fly landet.

Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.
Citera
2018-02-19, 17:05
Medlem
Kan du inte försöka skaffa ny identitet då? Borde ju gå på något sätt?
Citera
2018-02-19, 17:05
Medlem
lyktstolpes avatar
Det är bättre du gör upp med ditt här i Sverige, försök få ihop ett lån med lägre ränta.

Sticker du så kommer det bli jobbigt senare.någon gång kommer verkligheten ikapp.
Citera
2018-02-19, 17:12
Medlem
Loveisgones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadinside239
Kan du inte försöka skaffa ny identitet då? Borde ju gå på något sätt?

det känns lite som en överkurs faktiskt. isf snackar vi darknet och det har jag 0 erfarenhet av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in