Tyvärr har jag inte haft turen att träffa på några riktiga mytomaner i mina dagar, men det har min lillebror. Min lillebrors barndomsvän är en tvättäkta mytoman. Låt oss kalla mytomanen ifråga för "Nisse". Här är några exempel på hans lögner:
Ålder: ca 5-6 år
Nisses pappa var minröjare i Afrika. Han "var" också på något stort krigsfartyg. Dessutom var han chef för något stort företag.
En gång när Nisse skulle ha barnkalas så hyrde de in ett 50-tal stora studsmattor som stod i ett enormt garage så att man kunde hoppa från en studsmatta till nästa. Dessutom skulle det finnas två elefanter som man kunde rida på. Men det blev aldrig något kalas.
Ålder: ca 8 år
Nisse har en "robottå", efter att hans tå gjorts till köttfärs av propellern på deras gigantiska båt som enligt hans beskrivningar snarare kan liknas vid en färja. Det hör till saken att det var en av de mellersta tårna.
Ålder: ca 12-16 år
Nisses kusin dog en gång. Men han lever nu. Nisses pappa låg i koma, men samma dag som min lillebror fick veta detta syntes pappan till i affären - fullt frisk! Nisses morfar dog en gång, och en gång till!(på riktigt den andra gången.) En gång skulle Nisse opereras med enbart 20% chans att han skulle överleva. För ett par månader sen hade Nisse visst lungcancer.
En annan av min lillebrors vänner är också han något av en mytoman. Låt oss kalla honom "Hasse".
Hasse började putta på en något äldre kille varpå han fick sig en smäll. Sen fick Hasse och hans kompisar, inklusive min bror, lägga benen på ryggen och gömma sig i ett garage. Sen lugnade han sina kompisar med att han kunde ringa sin brorsa som för tillfället var med några inflytelserika medlemmar i Hells Angels. Men ädel som han var så lät han bli att göra det, ty "han ville inte ha någon annans död på sitt samvete". När han sedan återberättade händelsen för utomstående så hade den ganska harmlösa smällen brutit både näsbenet och tre revben på stackaren.