Mycket rolig tråd, hoppas jag kan bidra med något roligt.
I nian hade vi en träslöjdslärare som hette Vladimir men kallades för Valle. Ca 50årig man med en elegant ölmage. Istället för att banka och borra i trä gjorde vi armhävningstävlingar och pratade hela lektionerna. Nog om det, nu till hans mytande.
Hela klassen samlas i en ring framför Valle som ska dra en berättelse som vi aldrig hört förut, om hans spänningsfyllda liv. När han var 12år rymde han hemifrån ( bodde i Ryssland ) ut i den ryska djungeln, som han starkt påstod fanns. Han livnärade sig på djurkadaver och växter. Efter några år där ville han upptäcka den "riktiga" djungeln som då är i Sydamerika, enligt Valle.
Vladimir kom till den mer tropiska djungeln i Sydamerika ( fråga mig inte hur han kom dit ). Indianerna blev hans kompisar, han lärde sig deras språk och levnadsstil.
Nu kommer det som vi, elever,
vet var en lögn. Han blev stucken av en mygga och fick malaria för en klass, en annan fick han gulsot som var extremt farlig och för den tredje klassen fick han tuberkulos. Det var hemskt, smärtan var oerhört smärtsam beskrev Valle.
I detta läge viftade han med sina händer att vi skulle böja oss fram för att höra hans sänkta röst som näst in till var viskningar. Han var död. Valle dog. Men vilken tur att Valle hade blivit kompis med alla Indianerna i stammen som hade stora kunskaper inom läkekonst. Valle berättade att Indianerna grävde ned honom 1,5m ned i marken och begravde honom förutom vid munnen. I munnen hade han ett bamburör där de droppade ned "helande vätska". Det gjorde de i kanske en 4-5 dagar och efter det
ÅTERUPPLIVADES Valle!!! Helt otroligt.
Nu sitter han här i Sverige, som träslöjdslärare och berättar historier och lever livet.
Valle, vilken man, villen mytoman.
Tack för mig och hoppas ni gillar det!