Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Kan vara att teodicéproblemet lättare diskuteras med trosbas ur kristen andlighet - det har sin förklaring eventuellt.. genom att islam inte har så utvecklad teosofisk grundbult.
Det kan alltså vara av rent rationellt pragmatisk motivation man väljer att inte röra till med alltför splittrad gudssyn, de flesta torde kunna relatera "gudsbegreppet" som är religionens innanmäte, något smidigare, där det finns ståndpunkter av mer s.a.s fast karaktär och inte alldeles för flummigt - men jag gissar här.
Språket är svenska, därefter engelska, det relaterar bäst till västlig gudsförklaring, det kan du ju inte gör a så mycket åt. Att det inte blev Allah .. som förklaras ganska så olikt till trots att det givits etikett "abrahamitisk" religion.
Generellt, där man avser monoteism, är det alltså mer PRAKTISKT att förhålla sig till rådande gudsordning, inte sant. Som första steg.. sedan finns ju en villervalla av den orientaliska ottomanska whatever vilka gudsförklaringar du ämnar vilja dryfta både i mono- och poly- form.
Bara att bläddra i forumet så ska du se, vad som gömmer sig i ambitiösa proklamationer, för diskussion. Man får ha översyn med att vissa bibelbältens plötsliga blodstockning utgör flaskhals för fundamentalism, som mer smart kommit på att man kan linda in dogmerna i mer "användarvänligt format" , i övrigt håller jag med om att det är upp till dig att sönderdela det, - i.ö självklart att religionernas "syften" slinker ner mer lättuggat i små kanapéer.. med mer modern röra på toppen för gemene man, så det inte alltför uppenbart syns, att det står en mer extremt fundamtalism bakom med den vanliga religionsfilosofiska synen om att "vi resonerar logiskt" , när vi inte drar fram mannualerna.
Jag tror nog att de icke-religiösa är lite förnuftigare än så, att iofs din kritik är relevant dock, med hänvisning till hur jag uppfattar det, att de agendor som understödjer mer människofientlig religion, som adresseras utåt, redan visat sig skapa otroliga begreppsförvirrinar, då återgår man kanske tillfälligt! till agendor som känns igen, för att få igång ett flow..
Trots allt är forumet trots placering under vetenskap, eller försök att få till nykter diskussion just därför placerat bredvid vetenskap, då blir det teologi där det görs så.
Teologi och fristående haditer/ en massa förgrenade sekteristiska tillägg, är emellanåt djupt oförenligt med teologisk bärkraft att ens kunna tjäna som mänskligt gångbart, vad som visat sig i tron (hypotesen) men också i praktiken
Jag tog haditer och viskningsreligioner, enbart som exempel, på vad en religion där viskningslek inte utför seriös vilja att ges folkrättsligt erkännande in i demokrati, lika stort utrymme för rimliga diskussioner, då blind faith.. sällan är diskussionsbebenägen i första taget - forumet är skrivbaserat, så diskrepansen infinner sig alltid.
så kan vara, att man behöver ett underlag, men du kan självklart anspela på innehållet och ändå diskutera nyliberal islam ur vilken gammeldogmatisk tes som helst.
Profeter, gurus, idoler, lärare, mästare.. upp till dig att derivera. Det är det för samtliga deltagare väl? .. när det kommer till ödestro.
Således : Inget hindrar dig att anlägga en aspekt. Oavsett om TS tar ansats
i religion år 10 000 f.Kr eller efter, om det pekar rakt åt ateism eller, antiteism.
Då forumet nu är placerat under vetenskapsfanan - så du kan skriva hieroglyfer, du kan skriva på kinesiska, du kan översätta swahili här var så god, och få din ansats dryftad eller tolkad, hur du själv väljer att se på saken.
Vetenskapliga vaggan är vidsynt generöst tilltagen, för alla. Hurra!