2015-05-13, 21:00
Medlem
Jag tror att universum är full av liv i olika dimensioner och jag undrar om Jesu död och uppståndelse hade andlig inverkan genom hela universum eller bara på denna Jord? Är det bara människan på Jorden som fått chansen att bli frälst, eller gäller det allt liv i universum? Eller är allt liv i universum syndfri i sin natur förutom människan på Jorden? Så, Jesus kom till just Jorden för att enbart människan var syndfull? Eller besökte Jesus alla planeter och gav sitt liv och uppstod på samma sätt som här på Jorden? Innebar verkligen Jesu död och uppståndelse frälsning för människan eller är det bara ren trosuppfattning? Hur ligger allt till egentligen?
Citera
2015-05-13, 21:07
Medlem
Jag diskuterade med en kristen för ett tag sedan. Jag undrade hur kristendomen ser på utomjordingar.

Han sa att det inte vore något problem för bibeln och att samma regler skulle omfatta dem.

Däremot så tror jag att den kristna hade ansett sig vara överlägsen denna utomjording eftersom det väl i bibeln beskrivs att människan ska vara skapad utifrån dess guds avbild?
Citera
2015-05-13, 21:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Jag tror att universum är full av liv i olika dimensioner och jag undrar om Jesu död och uppståndelse hade andlig inverkan genom hela universum eller bara på denna Jord? Är det bara människan på Jorden som fått chansen att bli frälst, eller gäller det allt liv i universum? Eller är allt liv i universum syndfri i sin natur förutom människan på Jorden? Så, Jesus kom till just Jorden för att enbart människan var syndfull? Eller besökte Jesus alla planeter och gav sitt liv och uppstod på samma sätt som här på Jorden? Innebar verkligen Jesu död och uppståndelse frälsning för människan eller är det bara ren trosuppfattning? Hur ligger allt till egentligen?
Svaret får man nog förmodligen inte här på jorden. Kanske aldrig! Eller också har man svaret djupt inom sig men man lyssnar inte något vidare bra.
Jorden är förmodligen ett av etagen man skall genomgå i sin andliga tillväxt.
Strävan efter harmoni och längtan efter kärlek är en stark känsla inom en och jorden är ett kaos av alla möjliga oljud.
En slags skola där Jesus var läraren ett tag. Och Bibeln är läxboken.
Citera
2015-05-13, 21:14
Bannlyst
Citat:

Bara på denna jord. alla människor måste gå sin egen unika väg. Jesus kan inte få dig att sluta lida, det steget måste du ta själv. Människan är den enda som kan finna gud, djur räknas inte. allt liv på jorden är syndfri. Det, finns bara en planet där det finns människor och det är på jorden. Jesus död visar att lida är rätt väg till frälsning.!
Citera
2015-05-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Jag diskuterade med en kristen för ett tag sedan. Jag undrade hur kristendomen ser på utomjordingar.

Han sa att det inte vore något problem för bibeln och att samma regler skulle omfatta dem.

Däremot så tror jag att den kristna hade ansett sig vara överlägsen denna utomjording eftersom det väl i bibeln beskrivs att människan ska vara skapad utifrån dess guds avbild?
Ja, det är rätt att samma regler gäller för alla Guds skapelser, både människor och änglar.

Änglar (andar) är överlägsna människor.

och det fast änglar som är långt överlägsna dessa (människor) i styrka och makt. 2Pe 2:11

Trots det ska vi döma änglar.

Vet ni inte att vi skall döma änglar? 1Kor 6:3
Citera
2015-05-13, 22:46
Medlem
Citat:

Kristendomen tror på att människan består av både kropp, själ och i bästa fall även ande. Kroppen och själen är dödliga. Anden är kopplingen mellan Gud och människan och förevigt bestående.

Frälsning betyder räddning/befrielse från döden. Det sker genom att människan återfår kontakten med Gud. Det sammanfaller med att människan (åter)får anden och därmed även ett andligt evigt liv.

Det är människans livsvillkor. Vad eventuella rymdvarelser har för levnadsvillkor och relation till världsalltet och Gud har vi ingen aning om.
Senast redigerad av mediteramera123 2015-05-13 kl. 22:50.
Citera
2015-05-14, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Svaret får man nog förmodligen inte här på jorden. Kanske aldrig! Eller också har man svaret djupt inom sig men man lyssnar inte något vidare bra.
Jorden är förmodligen ett av etagen man skall genomgå i sin andliga tillväxt.
Strävan efter harmoni och längtan efter kärlek är en stark känsla inom en och jorden är ett kaos av alla möjliga oljud.
En slags skola där Jesus var läraren ett tag. Och Bibeln är läxboken.
Varför just Jesus och bibeln? Varför inte Koranen?
Citera
2015-05-14, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eller är allt liv i universum syndfri i sin natur förutom människan på Jorden?

Vad jag vet är jag syndfri.
Citera
2015-05-14, 17:56
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Enbart för Judarna Matt 15:24
"Han svarade och sade: "Jag är icke utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus.""

Allt annat är irrlära om han ens kan rädda någon.Allt är ju bara baserat på en över tvåtusen år gammal bok skriven av ett gäng kameljockeys
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in