Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Vad vill ni att s.k. vettiga teister ska skriva om då?
Vad de än skriver så angrips de för det.
Det är ju så det är på flashback. Jag har dock inget emot det. Hade man gått in på ett kristet forum hade man aldrig kunnat diskutera så fritt.
Då har du därmed börjat inse att en religion befinner sig inget mindre än i en värld.
Att världen själv, om jag får gissa... i tio fall av tio...är viktigare än den tolkning, som valfri gudstroende vill ha ERKÄND.
För det skulle då aldrig idkas religion, om man inte åsyftade att få sin egen tro bekräftad, det är vad som menas med religionskrig, att religionerna genom tiderna haft alltför possessiva begär.
Det kan vara, att det fäller ut fler behov av resonemang.. som känns obekvämt för dem som inte är fostrade, eller ovana vid den frihetliga dimensionen som kan översättas till respekt för individens rätt att skapa sig ett fundament av kunskaplig karaktär, INNAN den börjar vilja strö sina illusioner och mytomspunna förhärliganden omkring sig.
Du hittar aldrig ett utrymme för debatt med god syresättning, gennom att försöka idiotförklara religionskritik, då religionskritik är exakt den öppning, som ger dig exakt den chansen att mer ärligt... redovisa... inte enbart som en bimbo ställa dig på en topp av imaginär föreställning, där den positionen självskrivet och självutnämnande ska ses som "en position nära gud" utifrån systematisk mission.
Jag tror om jag för en gångs skull, får ta ateismens talan och tala för ateister.. att de allra flesta ateister, faktiskt är tämligen medvetna och också äger erfarenhet i vad religion är, hur religion beter sig, och vad religion fortsatt vill.
Det krävs inte "gudstro" för att äga insikt i ett religionspaket, så du får inte underskatta så mkt som du gjort, de flesta.. som har lite bildning.. kan förstå vad en starkt gudstro kan göra med både enskilda liksom med kollektiv.
Gud är s.k allmängods, tankegods som fostrats in i hela världen, ine bara halva. men religioner kan ena.. liksom de kan splittra.
Dock har du ibl en slags M.Bemoing-mentalitet, det verkar som att du dras med föreställningen om att ateister.. saknar "viss förstånd" , eller förväntar dig att när man har det lite svårare med koranen och dess implementeringar , då är man udnerliggande en som man kan tillämpa radikala politiska floskler på, det var ur det som islamofobi-ordet kom, med särskilt syfte... att idiotförklara t.o.m dem som inte såg niqab som etiskt försvarbart. SÅ LÅNGT GICK DET, de facto.
Här i ankdammen, där man är glad att träffa "snälla politiker med hjärtat på rätta stället, resten ska man ju bara acceptera... för det är oviktigt i skapandet av sunda relationer?
Sunda diskussioner, utesluter inte viktiga momentum. Det jag vill säga, och ja.. min personl uppfattning är att bl. islamister.. är dels i avsaknad av referenser, (beroende på hur de fått mandat att tolka demokrati... betyder att jag generaliserar om just detta) dels, kräver religionens plats i vardagen, att man bortser.. kunskaper.
Den diskussionen, har jag haft med Dao och "Rationalisterna" , som stampade på en mkt socialkonservativ, nakåtsträvande tolkning... som drog upp rasistkort.. och visade sitt smutsiga förakt för annars ganska banala passager som komemr vid diskussion, t.ex :
HUR relevant är det att placera ämnet religion, som så utslagsgivande att det kan tränga undan andra ämnen... hur adekvat är det, och på vad bygger det resonemanget , att ämnet är HELT OUMBÄRLIGT, i barnens läroprocess.... sådant.
Meningsskiljaktigheter i detta, kan lätt ses i detta forum, hur.. man klänger med vilka motiv, inte att man klänger vid gammeldogmatik, som har med pedagogisk fostran att göra.
För du vet ju hur man fostrar in religion, och får in gud att pluggas in rejält, i huvudet på barn väl?