2015-01-30, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har på senaste tiden och med en hel del skepsis noterat en ny religionsforum-"taktisk" trend: "Vittnande".

Som är en sorts lillebror till predikande; med predikandets fördelar, men utan dettas nackdelar.

"Vittnet" kan presentera sin inkommunikativa och egocentrerade tros/religions-bubbla som en sorts "hemma-hos" reportage: "Se här, så ser det ut hemma i min privat-bubbla" ...

... men eftersom det egentligen rör sig om erkänd personlig, anekdotisk information behövar "vittnet" inte ha substans, inte komme med belägg, inte vara konsekvent, vara hur retorisk som helst och inte riskera kritik (för det finns inte mycket att relatera till; vem kan ifrågasätta navelskådande "absoluter").

Om denna trend utvecklar sig (från dom för tillfället 4-5 "vittnen") blir religionsforumet snart till ett väckelsesmöte istället för en debatt-mötesplats.
Skapa en slags "jag och mina upplevelser baserat på inget annat än tankar och tyckande"?
Citera
2015-01-30, 16:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Skapa en slags "jag och mina upplevelser baserat på inget annat än tankar och tyckande"?
Vem tycker du åt då? Eller skriver du endast av redan färdigtänkta manualer?
Vem använder du som debattredskap? Är det inte du som skriver dina åsikter , eller har du inga egna åsikter? Du lägger endast fram fakta som andra tagit reda på åt dig?
Du kan inte debattera med egna reflektioner utifrån fakta som finns?
Du vet att yttrandefrihet betyder att du har rätt att säga vad du vill, tycka vad du vill, använda vilken fakta du vill eller inte?
Citera
2015-01-30, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vem tycker du åt då? Eller skriver du endast av redan färdigtänkta manualer?
Vem använder du som debattredskap? Är det inte du som skriver dina åsikter , eller har du inga egna åsikter? Du lägger endast fram fakta som andra tagit reda på åt dig?
Du kan inte debattera med egna reflektioner utifrån fakta som finns?
Du vet att yttrandefrihet betyder att du har rätt att säga vad du vill, tycka vad du vill, använda vilken fakta du vill eller inte?
Suck... du vet att alla trådar har inte någon slags koppling till dig och därav om du hade någon slags insikt om vad du kan framstå som(som inte behöver vara sant såklart) så hade du inte trott allt handlar om dig. Och vi som läser trådarna hade sluppit dina explosioner. Notera att detta är konstruktiv kritik och inte något illa bakom det.

Detta är en förbättra forumdelen religion-tråd och jag föreslog en idé till en tråd.
Citera
2015-01-30, 16:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Suck... du vet att alla trådar har inte någon slags koppling till dig och därav om du hade någon slags insikt om vad du kan framstå som(som inte behöver vara sant såklart) så hade du inte trott allt handlar om dig. Och vi som läser trådarna hade sluppit dina explosioner. Notera att detta är konstruktiv kritik och inte något illa bakom det.

Detta är en förbättra forumdelen religion-tråd och jag föreslog en idé till en tråd.
Ok! Då vet jag vilka debattverktyg du gillar och använder och jag fortsätter med mina enligt yttrandefrihetens grundlagar.
Kram på dig och ha det kul i debatterna.
Citera
2015-01-31, 12:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte mitt bord att avgöra hur forum-policyn tillämpas i relation till icke-debatt "vittnande".

Citat:
Håller fullkomligt med dig. Inte alls ditt bord hur folk pratar här på Flashback.

Citat:
Här är det YTTRANDEFRIHETEN som gäller. Samt regler på Flashback man skall hålla sig inom, eller försöka i alla fall.

Och det är vad jag anser vara inom ramen av forumpolicyn att jag kritiserar trenden till "vittnande" med skenande och substanslös retorik.
Citera
2015-01-31, 12:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ja; kanske med "spekulationer", "postulat utan belägg" eller "fabulationer" istället för ordet "tanker" i ovanstående.
Citera
2015-01-31, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då vet jag vilka debattverktyg du gillar och använder och jag fortsätter med mina enligt yttrandefrihetens grundlagar.

Som är? Referens, tack.
Citera
2015-02-17, 00:48
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det tycker jag låter som en bra idé, jag är inte heller särskilt nöjd med alla dessa snarlika trådar.

Jag ville ju ha ett gäng klistrade trådar så vi slipper alla dessa nya snarlika, förslaget har ju nu legat uppe länge och en majoritet (även om de är få) har röstat för, så jag tror det börjar bli dags att klistra några trådar, ska lyssna med kollegorna först men jag tror inte det finns några invändningar till det.
En uppdatering vore schysst. Hur ser det ut?
Citera
2015-02-17, 22:46
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
En uppdatering vore schysst. Hur ser det ut?

Jag har inte hunnit ta upp det ännu men ska göra det asap.
Citera
2015-02-19, 15:57
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag har inte hunnit ta upp det ännu men ska göra det asap.
Tamam!
Citera
2015-02-20, 08:11
Medlem
Nu står det flyttad på tråden "Var finns Gud?" och en massa andra trådar, men vilken moderator det nu var som har utfört handlingen vet vi inte eftersom han inte skrev i tråden att han utförde en handling med tråden.

Kan moderatorerna på det här forumet skriva ut i fetstil i tråden när dom utför handlingar, precis som på andra funktionella forum på flashback, tack? Det vore en stor förbättring att iaf moderatorerna agerar normalt.
Citera
2015-02-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Nu står det flyttad på tråden "Var finns Gud?" och en massa andra trådar, men vilken moderator det nu var som har utfört handlingen vet vi inte eftersom han inte skrev i tråden att han utförde en handling med tråden.

Kan moderatorerna på det här forumet skriva ut i fetstil i tråden när dom utför handlingar, precis som på andra funktionella forum på flashback, tack? Det vore en stor förbättring att iaf moderatorerna agerar normalt.

Detta står ju längst ner i alla flyttade trådar idag?

Angående klistrade trådar så hade det nog varit fördelaktigt.
T.ex. denna tråd ingen postat i på över 1 år (FB) Judendom - av G-ds utvalda folk? , ändå skapas det nya trådar om "vad vet vi om judar" ganska ofta.

En samlingstråd för "småfrågor" om islam hade kanske varit bra också (som t.ex. vikten av att säga Bismillah inom islam) men den tråden bör heta nåt bättre än (FB) Islam är den rätta tron (Jag ser inga finns inga fel) och (FB) Islam är den rätta religionen - jag har bevis! (Sammanfogad tråd /Mod)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in