Jag tillhör ju inte kategorin "vettig teist" (enl dig). Den kategorin är så smal.
Nej, vettig teism är numera kristendomens största kategori.
Citat:
Jag borde dock, kanske, tacka för erbjudandet. (?)
Det skadar inte att ha fler som argumenterar för olika religioner. Religiösa verkar överlag inte veta fundamentet i sin egen tro.
Själv argumenterar jag både för och emot olika religion, tycker jag.
Det finns en "vettig" kristendom jag gärna argumenterar för -- den praktiska, innerliga,och trosbaserade.
Den gapiga, jesusskrikande, avsiktligt korkade kristendomen -- ofta teologiskt förvirrad -- kritiserar jag däremot.
Bara det att infants också har egna hjärnor, vem har ens yppat att inloggare på flashback , inte har "egna" hjärnor.
Inga antydningar om att hjärnor inte finns, tvärtom.. var är den, däremot.. under armen elelr instopad i bakfickan ifall den skulle komma att behövas? Eller avsågat huvud, som fint placerats på lilla hemma-altaret, att *host host.. vila där.. och kanske rentav damma den varannan timmer.. nja, iaf ett par gånger i dygnet? att be-trakt-as ?
Så ojdå, placeras 100 hjärnor på en stor hylla framför teisten som älskar "SIN" gud... ( ... )
... så ser dessa 100 hjärnor så lika ut, att det är samma fan.skåp vad hjärnor är.. och samma fan-skap, med lite-tro-hit-och-dit ?
...så, den fundamentalistiske Ali... har hjärnan, principen, och dogman och i det klassiska underkastelseläran att ja just det ja, gud! kan ingen komma åt, är han inte död, så är han iaf inte så mycket HÄR, att någon kan påstå mig vara-dum, utifrån att dyrka gud, alltså : är jag en mycket likafin människa som alla-andra : alltså är mitt bevis :--> titta där, på DEN hjärnan där.. och se.. hur de andra hjärnorna är... oui de är lika krökta allihopa.. ingen av dem har mer rätt än annan, så konklusionen, att gudsidén inte är mer fel än konklusionen att en trädgren inte bär för en elefant, men den bär faktiskt för loppan.
loppan har inte ens en hjärna. men elefanten har faktiskt en hjärna.
men att plocka ut hjärnan ur all kontext, ger t.o.m cirkusapor djupa filosofiska tankar om att den har att göra med samma bollar att jonglera med.. med ateister är det inte riktigt samma.. ateister skiljer på A/guds tankar, och människotankar.. vilket jag ser som avgörande, i hur man problematiserar och uttrycker sig : gud vill det och tänker på mej... ok, han tänker inte på de stackarna som inte tro på mej... utifrån att jag utifrån att tro och kanske med Bemings skarpsinnighet, också *host.. kan "lära mig veta" hur.. gud tänker och därmed säger mig *host host, veta..
...att min hjärna därmed inte borde se ut som en människohjärna, till en början.
B/ teisten fixerar sig vid yta och materiell organisk och oorganisk manifestation, ur det.. vill man se annat, medan vetenskaplig sökning och filosofi.. ser "det andra" ofta samtidigt somkonstaterandet att vid första anblickar och studier, ses hjärnor av samma/liknande format, visst...
..men, vid fortlöpande studier, som kräver ork vilja ovh motivation och livslust, kommer dem spm söker.. till upptäckter, som de orkeslösa inte ser och utifrån att inte se eller inte förstå vad som ens menas, dras konklusioner : "ni hittar på", och har smart nog börjat veva sådan retorik starkare o starkare, när man började ta vara på vetenskaplig argumentföring och i pricip kapat, och kopierat för att tas upp retoriskt, inte i sitt relativa värde, ibland fixa värde som utgör LAG.
Så uppstår de tossiga krumbukterna av ballistiska urspårningar som framstår som komiska, när en apa står och betraktar hjärnor bredvid vetenskapliga betraktares dryftande, och ju mindre gud inte ges medspelandeurymme... desto roligare blir det faktiskt, och som alltid. kulminerar det till veritabla fasoner där man måste börja såga både hypoteser och teser, till slut.. eftersom premisserna för liv, råkar vara samma.
teisten/gudsälskaren... har inga premisser att komma med som kan ses som "unika" gentemot vetenskap, så skorna klämmer i helt enkelt inhämtat intresse och förmåga att förstå vad som står i alla skrifter.. inkluderat vetenskapliga kontexter, som också kräver sina uttolkningar, givetvis.
Clowneri, mmm ... många skratt som bokstavligen fastnat i halsen, jag ser ofta snopna och häpna miner, ibland förvrids det till tragiska sådana ... alltför ofta. Och det ska ju sägas att desto mer man viftar med bibeln, desto mer fatalistiskt präglat blir den mimik som skojar bort vad man inte borde , skoja med och skoja bort. Så fungerar rätta livet, medan cirkusmanegen här t.ex .. är direkt menad att verka ha funktion för fatalistiska fundamentalister som leker trollkonstänrer i att försöka bevisa hur duktiga de är att bolla med en boll... de liksom räknar lite bakvänt, i att en boll räcker för att trovärdig dynamik i bollandet kan uppstå. kasta billen upp... sedan fånga, kasta upp, sedan fånga ksta fånga kasta fånga kasta fånga...
samma tes..up, sedan ner... och så kommer "änglarna" , man kastar ut lite smolk i bägarna, och har jääätteroligt i att ha lagt "konstiga saker" i drickvatnet, oh vad man kiknar av skratt.. över att folk, inte tar till sig "gudsinspirerade" skämt.
men när teckningar visas upp över "gud" och över "så kallat heliga, profeter" som man "vet" (host! fick nog nåt i halsen..) var perfekta.. det står inga tvivel om den saken, man har "undersökt sådant.. eh... fakt-um" , och skrattar inte längre sina gurglande glädjeskratt, ,däremot visas skadeglädjen nya uttryck, man kan säga att det är lite sött kreativt, att förstå komik genom att lägga pressad vitlök i en gräddbakelse.... istället för vaniljkräm och socker.
..att gud råder, och att Bergvalls ordlista är gudligt bra att ha, som moralbok, när bibeln själv och alla andra artefakter inte indikerar vad Bemings hjärna tycker-sig-se, och det med massiv resursåtgång!" (hur man analyserar betingad emotionalitet)
detta om hur man får för sig att sortera "hån" och "påhopp" under samma fana som FRÅGOR och att frågor ges svar.. som inte passar cirkuspublik.
man kan iofs kasta syra i ansiktet på folk... när gudsdogman, inte tar sig den väg som ens vet.skap.. förtäljer...
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-05-08 kl. 15:28.
Jag tror att forumet eventuellt sköts relativt bra av våra moderatorer kan jag tycka.
Gett lite tips här men skulle gärna vilja ha bort dessa onödiga kommentarer men det går inte verkar det som.
man får helt enkelt bli lika mot dem som beter sig illa tills de tröttnar på att bli bemött med samma mynt.
Jag håller med dig i det du skrev finns ingen som vill diskutera med en som skall bestämma hur man skall diskutera och det sista jag skrev till dig ovan var att tala om för dig att det är inte roligt Macbajs att bli kallad för dumhuvud i diskussioner, eller hur?
Det är inte roligt om man drabbas av det själv.
Du skrev så till mig då jag tröttnat på dessa påhopp men sa att du tyckte att det var det som var roligt här inne.
Hur tänkte du då?
Testa håll dig till ämnet och förstå skillnaden i trådar där objektiva fakta diskuteras och andra där metafysiska så görs så hade nog 90-95% av kritiken mot dig försvunnit...
Har nog påpekats för dig minst en 50 ggr i olika trådar men det går liksom inte in.
Det är något tydligen som gör att den intellektuella lilla ansträngningen är dig övermäktig.
Då får du stå ut med kritik, för du gör dig förtjänt av den med råge.
Skulle inte du ha slutat och njuta av umgänget med alla dina trevliga vänner?
Var det inte många nog som reagerade på att du skulle sluta,
så den narcissistiska ådran tog över igen?
Testa håll dig till ämnet och förstå skillnaden i trådar där objektiva fakta diskuteras och andra där metafysiska så görs så hade nog 90-95% av kritiken mot dig försvunnit...
Har nog påpekats för dig minst en 50 ggr i olika trådar men det går liksom inte in.
Det är något tydligen som gör att den intellektuella lilla ansträngningen är dig övermäktig.
Då får du stå ut med kritik, för du gör dig förtjänt av den med råge.
Skulle inte du ha slutat och njuta av umgänget med alla dina trevliga vänner?
Var det inte många nog som reagerade på att du skulle sluta,
så den narcissistiska ådran tog över igen?
Håller frugan dig i handen nu då?
Läs varför jag tog beslutet att INTE sluta. Du får het enkelt acceptera att jag är ett original och kallar du mig dumhuvud och vill hålla dig på den låga nivån så ja då det kan jag göra med dig. Bolla lite dumhuvudboll så att säga. Du får ta mig som jag är, uppfattat? Kritik kan ges på endera ditt idiot sätt eller intelligenta kritiska kommentarer. Vilket du ej har förmågan till.
Det är idiot och dumskalle i varje kommentar du skriver och TILL ALLA du anser vara idioter fast det bevisligen är du som är den största idioten av dem alla.
DU håller dig aldrig till ämnena utan har fullt upp med att idiotförklara alla.
Du får ta mig som jag är, uppfattat? Kritik kan ges på endera ditt idiot sätt eller intelligenta kritiska kommentarer. Vilket du ej har förmågan till.
Jag ser MeanMe's kommentar ...
Citat:
Ursprungligen postat av MeanMe
Håller frugan dig i handen nu då?
Läs varför jag tog beslutet att INTE sluta. Du får het enkelt acceptera att jag är ett original och kallar du mig dumhuvud och vill hålla dig på den låga nivån så ja då det kan jag göra med dig. Bolla lite dumhuvudboll så att säga. Du får ta mig som jag är, uppfattat? Kritik kan ges på endera ditt idiot sätt eller intelligenta kritiska kommentarer. Vilket du ej har förmågan till.
Det är idiot och dumskalle i varje kommentar du skriver och TILL ALLA du anser vara idioter fast det bevisligen är du som är den största idioten av dem alla.
DU håller dig aldrig till ämnena utan har fullt upp med att idiotförklara alla.
LOL
Du är bra avundsjuk att andra har nära och kära
Måste vara bra jobbigt när man är så egocentrerad som du är och helt ensam.
Kanske dags att börja fundera på varför ingen vill ha med dig att göra möjligen?
Sedan ser det ju väldigt löjligt ut när du försöker kalla folk idioter med att hävda
de har ett ""idiot sätt"".
Testa att undvika att särskriva nästa gång så ser det mindre ut som lyteskomik...
Nu blir det ju bara ett ytterligare bevis på vilken nivå du befinner dig på.
Och ja, jag kallar de personer som är idioter för just det.
Finns ingen anledning att kalla folk som t.ex dig för något annat.
Det vore ju lögn, finns ju folk här i forumet med begåvningshandikapp som jag känner till men de befinner likväl på en långt högre nivå intellektuellt än du rent retoriskt. Och det är ju slående. Att du sedan tycker att det är en låg nivå när man talar sanning och inte ljuger och inte stryker idioter som du medhårs för att ni skall må bra, och av den anledningen blir du sur på mig, kunde jag inte bry mig mindre om.
Du är en människa som är oförmögen till självreflektion och självkritik.
Hade du varit det hade du stramat upp dina inlägg och låtit bli att tycka och tro om ämnen där det finns reella fakta som kan tala för sig, och slutat hävda att saker är, där tråden handlar om transcendenta ämnen. Men dessa anmärkningar går dig högt över huvudet.
Du är bra avundsjuk att andra har nära och kära
Måste vara bra jobbigt när man är så egocentrerad som du är och helt ensam.
Kanske dags att börja fundera på varför ingen vill ha med dig att göra möjligen?
Sedan ser det ju väldigt löjligt ut när du försöker kalla folk idioter med att hävda
de har ett ""idiot sätt"".
Testa att undvika att särskriva nästa gång så ser det mindre ut som lyteskomik...
Nu blir det ju bara ett ytterligare bevis på vilken nivå du befinner dig på.
Och ja, jag kallar de personer som är idioter för just det.
Finns ingen anledning att kalla folk som t.ex dig för något annat.
Det vore ju lögn, finns ju folk här i forumet med begåvningshandikapp som jag känner till men de befinner likväl på en långt högre nivå intellektuellt än du rent retoriskt. Och det är ju slående. Att du sedan tycker att det är en låg nivå när man talar sanning och inte ljuger och inte stryker idioter som du medhårs för att ni skall må bra, och av den anledningen blir du sur på mig, kunde jag inte bry mig mindre om.
Du är en människa som är oförmögen till självreflektion och självkritik.
LOL, MeanMe tillhör patrasket. Ett slags lågliv man bör undvika varje samröre med. Jag tror han är lite sjuk i huvudet faktiskt...
Det är mitt förslag till att göra forumet bättre, undvika interagera med folk av tveksam psykisk mognadsnivå.
Då blir trådarna mera läsliga för resten av oss.
Själv använder jag ignoreralistan med fördel och gör bara inlägg om de bidrar något.
Eftersom att jag nu då blivit klassad som galen så kan jag delvis hålla med dig om sakfrågan
Men då med en stänk av humor i skall det vara. För min del då.
Härligt att du var ärlig.
Jag har inte kallat dig galen vad jag vet iaf. Enligt min definition så verkar du vara en så kallad "vettig teist" eftersom du verkar vara en rätt hyvens och resonabel människa som är ärlig med att din tro bara är vilda gissningar. (om jag inte har missförstått dig)
För tanten som ringde in till Ring P1 var det blodigt allvar när hon klagade, det hördes ju. Hon var ju så arg så hon nästan grät. Det var inte någon stänk av humor ifrån hennes sida. Jag tyckte det var roligt ändå.
Jag är alltid ärlig. Jag mår dåligt av att ljuga så det gör jag inte.
Senast redigerad av Macbajs 2015-05-08 kl. 22:22.
LOL, MeanMe tillhör patrasket. Ett slags lågliv man bör undvika varje samröre med. Jag tror han är lite sjuk i huvudet faktiskt...
Det är mitt förslag till att göra forumet bättre, undvika interagera med folk av tveksam psykisk mognadsnivå.
Då blir trådarna mera läsliga för resten av oss.
Själv använder jag ignoreralistan med fördel och gör bara inlägg om de bidrar något.
Tips till goran.
Tack för att du ger konstruktiv kritik. Ja jag skall återgå till att skriva det jag tycker och tänker om trådfrågor och inte dras in i dessa vansinniga sidodiskussioner med personliga påhopp som även jag anser att förstör trådar. Totalt värdelöst och bortkastat.
Jag har en rebell inom mig som vaknar direkt då någon beter sig illa.
Tack igen för att du påminner mig om den jag är och vill vara.
Skall ignorera jag med så att jag kan säga det jag vill och inte så mycket försvar. Där är jag hemsk och ger mig inte.
Skall backa och låta bråkstakarna yla i tomma luften.