2008-05-14, 23:34
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Mönstra i Sverige och blev inte uttagen till något så därför skickade jag iväg en ansökan till finland, genomgick läkarundersökningen klassad A-man och är nu kallad till nylands brigad så på den linjen är det

Jag ska kanske skicka iväg ett mail till pliktverket och säga att dom ska ta mig ur deras system?

Hur kommer det sig att du inte blev uttagen till något? dåliga resultat?
Citera
2008-05-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Hur kommer det sig att du inte blev uttagen till något? dåliga resultat?

Var fullt överallt och de jag konkurrerade med hade antagligen bättre resultat. Sökte jägartjänst och som bekant är det många som vill dit. Blev erbjuden tjänst som bevakningssoldat men tackade nej till den och sökte mig istället till finland och uppenbarligen gick det vägen, iaf än så länge
Jag tränar mycket och vill därför ha en tjänst som ger en utmaning.
Citera
2008-05-14, 23:47
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Var fullt överallt och de jag konkurrerade med hade antagligen bättre resultat. Sökte jägartjänst och som bekant är det många som vill dit. Blev erbjuden tjänst som bevakningssoldat men tackade nej till den och sökte mig istället till finland och uppenbarligen gick det vägen, iaf än så länge
Jag tränar mycket och vill därför ha en tjänst som ger en utmaning.

Okej, bevakningssoldat gjorde du nog rätt i att tacka nej till ifall du vill ha en utmaning Då får man hoppas att du finner lyckan i Finland då hehe. Om du kan finska så sök till a-dyk. Hade själv gjort det om jag inte haft ett litet synfel.
Citera
2008-05-14, 23:49
Medlem
Citat:
Okej, bevakningssoldat gjorde du nog rätt i att tacka nej till ifall du vill ha en utmaning Då får man hoppas att du finner lyckan i Finland då hehe. Om du kan finska så sök till a-dyk. Hade själv gjort det om jag inte haft ett litet synfel.

Nej jag kan ingen finska men överväger att försöka lära mig det tills inryck så gått det går för att kanske eventuellt stanna inom det militära om det skulle passa mig.
Får man komma till Kjk med lite synfel? Alltså inte behöva bära glasögon utan bara ett litet synfel?
Citera
2008-05-14, 23:56
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Nej jag kan ingen finska men överväger att försöka lära mig det tills inryck så gått det går för att kanske eventuellt stanna inom det militära om det skulle passa mig.
Får man komma till Kjk med lite synfel? Alltså inte behöva bära glasögon utan bara ett litet synfel?

Okej, då får du hårdplugga Jadå du kan ha lite synfel på KJK så länge det är inom vissa ramar. Under g-perioden är det som tidigare skrivet ganska blandat kompott på KJK, efter det så sorterar man friskt och då prioriterar man bra soldatvirke före smärre synfel.
Citera
2008-05-14, 23:58
Medlem
Citat:
Okej, då får du hårdplugga Jadå du kan ha lite synfel på KJK så länge det är inom vissa ramar. Under g-perioden är det som tidigare skrivet ganska blandat kompott på KJK, efter det så sorterar man friskt och då prioriterar man bra soldatvirke före smärre synfel.

Så då kan goda fysiska prestationer kompensera småbrister i synen?
Citera
2008-05-15, 00:08
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Så då kan goda fysiska prestationer kompensera småbrister i synen?

Korrekt, eller OIKEIN som man skulle sagt i Dragsvik.
Här hittar du många fina filmer om finska försvaret
http://www.youtube.com/user/Lpositive?ob=1
Citera
2008-05-15, 13:34
Medlem
kezss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Jag orienterade och kanske jag höll för hög fart. De som var andra låg en och en halv timme efter när jag avbröt. (Vi startade med 10 minuters mellanrum)

Jag började hosta, tänkte spy och kännde mig som om jag inte fick tillräckligt med luft, har nog för dålig kondition

Är chaufför i KJK-Stridspionjärgruppen men vi gick marschen med GRKK.

Min grupp mötte er just i början av er marsch. Vi var på väg till de sista punkterna i Baggby. Alla våra chaufförer vemppade sig innan marschen =)
Citera
2008-05-15, 17:28
Medlem
Fungerar inkallelsepappret som jag fick som biljett eller skickar dom ut det senare? Gäller den både buss, tåg och båt?
Citera
2008-05-15, 18:38
Medlem
Punchlines avatar
Citat:
Fungerar inkallelsepappret som jag fick som biljett eller skickar dom ut det senare? Gäller den både buss, tåg och båt?

På inkallelseordern (eller separat) skall det finnas två bussbiljetter och en tågbiljett. Du känner igen tågbiljetten på VR-loggan (Valtion Rautatiet, finska SJ alltså). Konduktör / Chaufför ska fylla i lite uppgifter när du åker med tåg / buss. Om du inte fått någon biljett eller liknande, hör av dig till brigaden.
Ett tips: om du åker båt / flyg över, ta kvitton på biljetten / mat så betalar försvarsmakten gladeligen tillbaka de utgifterna.
Citera
2008-05-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punchline
På inkallelseordern (eller separat) skall det finnas två bussbiljetter och en tågbiljett. Du känner igen tågbiljetten på VR-loggan (Valtion Rautatiet, finska SJ alltså). Konduktör / Chaufför ska fylla i lite uppgifter när du åker med tåg / buss. Om du inte fått någon biljett eller liknande, hör av dig till brigaden.
Ett tips: om du åker båt / flyg över, ta kvitton på biljetten / mat så betalar försvarsmakten gladeligen tillbaka de utgifterna.

Ja tamefan det, fast det är som rutor i pappret. Jag trodde att det skulle vara separata biljetter. Men de här fungerar i Sverige då och inte bara i Finland? Båt/flyg måste jag alltså till en början betala själv?
Citera
2008-05-15, 20:10
Medlem
Finländare boende i Sverige ska höra av sig till Finska ambassaden för biljetter, de hjälper till glatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in