2007-12-06, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Om han har finskt medborgarskap så får han göra lumpen i Finland. Det är i princip så enkelt. Det är klart "svårare" att inte få göra det, viss skillnad mot Sverige på den punkten. Riktigt taskig syn kan eventuellt diskvalificera honom från ett par av de mer krävande uppgifterna (kustjägarna t.e.x.) men det finns flera andra alternativ. Som svenskspråkig så hamnar han med 99% sannolikhet på just Nylands Brigad där all utbildning sker på svenska men alla kommandon är på finska så att de skall fungera ihop med resten av den finska försvarsmakten.

Om han varit bosatt i "utlandet" under en längre tid så har antagligen det finska försvaret inte en susning om hans adress och han får då själv kontakta dem för att få sina mönstringspapper.

Allt sådant blir ordnat. Efter han mottar sitt medborgarskap inom 2 månader tror jag de hade sagt. Så uppdaterar han sin adress till (någonting på finska en myndighet ). Hans syn är -1,25 på varje öga och om han får bli Kustjägare,pionjär eller Granatkastark spelade ingen roll. Så bara han vill så får han göra den?, låter som glad nyhet. De finska kommandonen borde inte vara så svåra att lära om man följer med och gör som man blir tillsagd?

Edit: Henkka: Du får gärna lämna lite tips och saker man bör tänka på där borta. Berätta gärna saker du funderade på eller du tycker är värt att nämna. All hjälp godtas.
Citera
2007-12-07, 12:15
Medlem
-1.25 är väl inget större hinder, dock finns det tjänster som kräver felfri syn(skarpskyttar, båtskuffare, kanske också eldledare). Men med den synen så kan han utan tvekan bli kustjägare. Vi hade en kille från Sydafrika som efter ett par veckor kunde kommando-orden, så språket borde inte heller var några problem.
Citera
2007-12-07, 21:23
Medlem
Måste man ha finskt medborgarskap för att få göra lumpen på Nylands Brigad? Svenska "försvaret" ville tydligen inte ha mig.
Citera
2007-12-07, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
Måste man ha finskt medborgarskap för att få göra lumpen på Nylands Brigad? Svenska "försvaret" ville tydligen inte ha mig.

Japp. Varför ville de inte ha dig ?
Citera
2007-12-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coalition
Japp. Varför ville de inte ha dig ?

tar ju bara in 4500 i år så är ju "ganska" hårdkonkurrens och hade egentligen inte tänkt på att det där med lumpen kan vara kul innan mönstringen så fick inte tillräckligt bra resultat eftersom jag var hyffsad otränad(7 på styrka, 6 på cykeln).
Citera
2008-03-28, 17:40
Medlem
Svenska försvaret tackade nej till mig med, var fullt överallt där jag sökte.

Då jag har dubbelt medborgarskap så överväger jag att göra lumpen i Finland. Men hur går jag tillväga?
Ska jag bara maila dom och säga att jag vill komma och mönstra eller hur går man tillväga?
Citera
2008-03-28, 18:21
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Svenska försvaret tackade nej till mig med, var fullt överallt där jag sökte.

Då jag har dubbelt medborgarskap så överväger jag att göra lumpen i Finland. Men hur går jag tillväga?
Ska jag bara maila dom och säga att jag vill komma och mönstra eller hur går man tillväga?

Vänd dig till ngn av dessa:

Finlands ambassad
Gärdesgatan 11, 115 27 Stockholm
Puh. +46 8 676 6700
S-posti: info@finland.se

Finlands konsulat
Götgatan 10, 41105 Göteborg
Puh. +46 31 801 050
S-posti: sanomat.got@formin.fi

Du slipper mönstra ... gjorde jag i alla fall.
Citera
2008-03-28, 18:44
Medlem
LikeAGloves avatar
Att finska lumpen skulle vara hårdare än svenska och vice versa är nog bara en myt. Jag tror att dem är väldigt snarlika, dock har vi ju häftigare handeldsvapen i svenska försvaret så satsa på att göra lumpen här
Citera
2008-03-28, 21:52
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Att finska lumpen skulle vara hårdare än svenska och vice versa är nog bara en myt. Jag tror att dem är väldigt snarlika, dock har vi ju häftigare handeldsvapen i svenska försvaret så satsa på att göra lumpen här

Hårdare? Nja, jämnför man utbildning mot utbildning så är det nog lika tufft. De tuffa vapenslagen har det tufft. Både i Sverige och Finland.

MEN, i finland så finns det inga malaitjänster och dylikt. Alla har det strängt och disciplinen är överlag mkt mkt strängare i Finland än i Sverige. Där är skillnaden.
Citera
2008-03-28, 22:50
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
Hårdare? Nja, jämnför man utbildning mot utbildning så är det nog lika tufft. De tuffa vapenslagen har det tufft. Både i Sverige och Finland.

MEN, i finland så finns det inga malaitjänster och dylikt. Alla har det strängt och disciplinen är överlag mkt mkt strängare i Finland än i Sverige. Där är skillnaden.
Men ni måste väl ha lastbilschaffisar och bevakningssoldater och liknande?
Citera
2008-03-28, 23:17
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska

Har däremot hört att svenska jägartjänster och i synnerhet svenska kustjägare har det lite tuffare än finska kustjägare. Mest pga av att så få svenskar får chansen att göra sin värnplikt som KJ tillskillnad från Finland där var och varannan tycks ha vad som krävs. Och detta är alltså inte mina egna åsikter utan bara vad jag har hört av befäl etc, men det låter dock rimligt att om vi i Sverige utbildar en kull KJ varannat år så har man ju bättre möjlighet att solla ut dom som inte passar och på såvis kunna bedriva intensivare tjänst. Finland verkar ju ha ett KJ kompani på dom flera olika regementen
Citera
2008-03-28, 23:25
Medlem
Daevas: Lastbilschaffisar finns också, räknas väl som ganska slapp utbildning egtligen, män längre än manskapsutbildning, minst 270 dagar, istället för 180.
Bevakningssoldat kan väl jämföras till viss del med Spolli, Sotilaspoliisi/Militärpolis, men utbildningen är ganska krävande och där är man även minst 270 dagar.

Like a Glove: Kustjägarkompaniet finns endast vid Nylands Brigad, och det utbildas ett per kontingent. Det har väl inte egentligen samma elitstatus som i Sverige, men är ganska hård utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in