2016-03-11, 10:15
Medlem
REALINs avatar
Vad är sotkun för något? Har dock inte sett någon sån sköld någonstans. Nu för tiden används tv med info, bla. Pokemon och TJ.

Jag har inte gjort värnplikt eller GMU innan utan enbart GU-F plus en massa kurser och övningar genom Hemvärnet.

Värnplikten i Finland är bra men hade önskat att försvaret fick mer pengar för att renovera byggnader och dylikt. Det ser jag som största skillnaden. Min erfarenhet av svenska FM är att anläggningar som kaserner, gym mm. är fräscha. I Sverige kan man basta varje dag men inte i Finland....
Citera
2016-03-11, 11:43
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad är sotkun för något? Har dock inte sett någon sån sköld någonstans. Nu för tiden används tv med info, bla. Pokemon och TJ.

Jag har inte gjort värnplikt eller GMU innan utan enbart GU-F plus en massa kurser och övningar genom Hemvärnet.

Värnplikten i Finland är bra men hade önskat att försvaret fick mer pengar för att renovera byggnader och dylikt. Det ser jag som största skillnaden. Min erfarenhet av svenska FM är att anläggningar som kaserner, gym mm. är fräscha. I Sverige kan man basta varje dag men inte i Finland....

Haha, allt är sig likt hör jag. Då vi låg inne var det så mycket mögel och skit i väggarna på KJK a shakki va sjuka jämt å ständigt. Tiden på AmfSken var härlig då man kunde andas fritt, men sen tillbaks till KJK och samma skit igen. Enda gången jag känt liknande var i Polen, där det eldades enormt mycket kol och luften var tjock i dimma jämt.

Men nu tycker jag väl de renoverat så många år att det där borde varit löst?
Citera
2016-03-11, 16:15
Medlem
REALINs avatar
SSK's kasern är helt klart sämst men som tur är har de flesta kompanier nu ny renoverade kaserner. Uosk's skulle nog också behöva renoveras lite. Gjorde g-period i en helt ny renoverad kasern. Alla saker var inte ens färdigflyttade när vi kom dit för det var så fräscht. Lite tråkigt att byta ner sig sen.

En annan stor skillnad mellan Sverige och Finland är hur man pratar med befäl. I Sverige är alla som kollegor och tilltal är inte så viktigt men i Finland är det väldigt viktigt.
Citera
2016-03-11, 16:21
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
SSK's kasern är helt klart sämst men som tur är har de flesta kompanier nu ny renoverade kaserner. Uosk's skulle nog också behöva renoveras lite. Gjorde g-period i en helt ny renoverad kasern. Alla saker var inte ens färdigflyttade när vi kom dit för det var så fräscht. Lite tråkigt att byta ner sig sen.

En annan stor skillnad mellan Sverige och Finland är hur man pratar med befäl. I Sverige är alla som kollegor och tilltal är inte så viktigt men i Finland är det väldigt viktigt.

Det är väl bara till fördel för den finska krigsmakten vs det svenska försvaret? Jag kan tycka att vi har en alldeles för slapp formell disciplin.
I ett riktigt krig kanske din löjtnant eller kapten tvingas offra dig och din stridskamrat för att plutonen eller kompaniet ska kunna dra sig ur striden och då duger det inte med att officerare och meniga är "kompisar".
Citera
2016-03-12, 02:08
Medlem
Citat:

På värnpliktstiden i Sverige förekom ruskigt sunkiga kaserner och logement! Renoverade kasener började nog bli vanligt efter millenieskiftet.
Citera
2016-03-12, 15:48
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är väl bara till fördel för den finska krigsmakten vs det svenska försvaret? Jag kan tycka att vi har en alldeles för slapp formell disciplin.
I ett riktigt krig kanske din löjtnant eller kapten tvingas offra dig och din stridskamrat för att plutonen eller kompaniet ska kunna dra sig ur striden och då duger det inte med att officerare och meniga är "kompisar".
En trupp är inte färdigt utbildad före den repat en gång.

På repövning är det inte lika formellt som på beväringstiden, men nog sitter det kvar att en chef är en chef.
Citera
2016-03-12, 22:57
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
En trupp är inte färdigt utbildad före den repat en gång.

På repövning är det inte lika formellt som på beväringstiden, men nog sitter det kvar att en chef är en chef.

Varför måste truppen repöva en gång för att bli färdig? Repövning är väl ofta bara en vecka.
Citera
2016-03-13, 21:45
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Varför måste truppen repöva en gång för att bli färdig? Repövning är väl ofta bara en vecka.
För manskapet och en del av gruppcheferna kan det vara en dryg vecka. En del av gruppcheferna kan komma några dagar tidigare. Kompanichefen, plutoncheferna o en del av gruppheferna kan komma ännu tidigare + eventuellt ha en förövning med planering.

På repövningen är killarna några år äldre än under beväringstiden och då svetsas enheten ihop. Man ser människors styrkor o svagheter på ett annat sätt än under beväringstiden.
Citera
2016-03-18, 12:43
Medlem
REALINs avatar
Citat:
För manskapet och en del av gruppcheferna kan det vara en dryg vecka. En del av gruppcheferna kan komma några dagar tidigare. Kompanichefen, plutoncheferna o en del av gruppheferna kan komma ännu tidigare + eventuellt ha en förövning med planering.

På repövningen är killarna några år äldre än under beväringstiden och då svetsas enheten ihop. Man ser människors styrkor o svagheter på ett annat sätt än under beväringstiden.

Bra svar! Intressant med den sista delen.
Citera
2016-03-18, 13:53
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Har aldrig själv hamnat på nån repövning, men det måste vara som natt och dag hur en enhet med 18-20 åringar respektive 25-35 fungerar. Personlig mognad och livserfarenhet finns ju inte mycket av i den första kategorin.

Sedan försvinner nog en inte helt oansenlig del av mannarna för en eller annan orsak ur rullorna helt eller förflyttas första tiden efter hemförlovning. Många utbildar sig civilt (eller militärt) vilket gör att de får andra krigstida tjänster, tex 6 månaders jägaren som är läkarstudent vid tiden för första repet och liknande. Blir väl först efter 25-30 års ålder enheterna börjar bli mer "stabila" vad gäller manskapet.

Måste vara lite av ett pussel att få ihop förbanden och göra dem fulltaliga i all hast om man måste.
Citera
2016-03-18, 18:23
Medlem
Citat:

Soldathemmet.
Citera
2016-03-18, 18:35
Medlem
Citat:

Sen finns det ju en del jappar som aldrig övat med manskapet, som de är krigsplacerade med, under beväringstiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in