2015-11-12, 11:10
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanger
Ska jag väl egentligen inte behöva, men lär ju bli illa tvungen för att få svar verkar det som. Är det Brigaden jag ansökt till jag ska ringa, eller är det regionen?
Är det verilingen något du behöver fråga internet om? Ring ena, om de inte kan svara, ring andra.
Citera
2015-11-12, 11:16
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanger
Får jag ingen respons så ska då jag inte råka på några problem utifall jag skulle besöka Finland i ett senare skede. Inte min käpp att veva när jag redan sänt in papper nämligen utan det är ju då upp till dem att skicka ett ja eller nej.

Nåväl, får väl ta och ringa om det inte dyker upp i veckan.
LOL, så funkar det inte.

Om du i tiden fått inkallelseorder och skitit i det, hamnar du på listan av efterlysta. Du är dock inte prioriterad, utan om du fastnar i någon rutinkontroll haffas du och i värsta fallet tas du till stället dit du kallades in. Polisen skiter i om du har pappersexercis på gång i såfall. De tar dig till tjänstgöringsstället och låter dig reda ut frågan med militären.
Citera
2015-11-12, 23:42
Medlem
Har någon fått besked om perioden som börjar i Januari? Skickade in mitt papper för en månad sedan nu
Citera
2015-11-13, 01:02
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlekingeBois
Har någon fått besked om perioden som börjar i Januari? Skickade in mitt papper för en månad sedan nu

Vad för papper har du skickat in och vad för besked tänkte du?

Jag rycker in i januari.
Citera
2015-11-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad för papper har du skickat in och vad för besked tänkte du?

Jag rycker in i januari.

Pappret om utredande av hälsan samt ens egna preferenser gällande var och när man ska genomfära det
Citera
2015-11-13, 11:03
Medlem
Running_mans avatar
Citat:

Citat:
Pappret om utredande av hälsan samt ens egna preferenser gällande var och när man ska genomfära det
Ärligt talat känns det som att du skickat in dem för sent för att rycka in i Januari... eller har du fått höra att Januari är möjligt?
Citera
2015-11-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ärligt talat känns det som att du skickat in dem för sent för att rycka in i Januari... eller har du fått höra att Januari är möjligt?

Läste på finska versionen av försvarsmaktens sida att ansökningstiden är 15:e augusti till 15:e december för finnarna så hoppas inte det :/
Citera
2015-11-14, 16:48
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Läste på finska versionen av försvarsmaktens sida att ansökningstiden är 15:e augusti till 15:e december för finnarna så hoppas inte det :/
Men det brukar ofta vara till 1-2 år senare. Alltså till 2017. Tror knappast du kommer in i januari eftersom alla som ska rycka in där varit klara länge. Du kommer kanske in sommaren 2016 men annars januari 2017.
Citera
2015-11-15, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Men det brukar ofta vara till 1-2 år senare. Alltså till 2017. Tror knappast du kommer in i januari eftersom alla som ska rycka in där varit klara länge. Du kommer kanske in sommaren 2016 men annars januari 2017.

Ok, tack för hjälpen, den jag pratade med från försvarmakten på telefon va fett oklar :/
Citera
2015-11-15, 05:38
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ok, tack för hjälpen, den jag pratade med från försvarmakten på telefon va fett oklar :/

Om du har skickat in alla papper är det bara vänta så borde du snart få hem inkallelse. Jag hoppas du kommer in juli 2017. Se till att träna bra och göra annat under tiden typ skola eller jobb.
Citera
2015-11-24, 17:11
Medlem
Till och börja med vill jag bara säga att jag inte läst tråden men hoppas att ni ändå kan svara på mina frågor.
Jag är går i tvåan i gymnasiet, har dubbelt medborgarskap och har bott i Sverige hela livet. Jag vet att jag inte måste göra värnplikten i Finland men jag undrar om armén kommer skicka brev till mig som de gör i Finland? Kommer de kontakta mig?
Hur är det att göra den? Kan tillägga att jag talar flytande finska, om det nu gör någon skillnad.
Tacksam för svar.
Citera
2015-11-24, 17:50
Medlem
Sinkomiess avatar
Jag fick mina papper hemskickade till Sverige då jag fyllde 17 år.

Värnplikten i Finland upplever jag som bra, saklig och bildande. Finns inte mycket att klaga på.
Senast redigerad av Sinkomies 2015-11-24 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in