2015-11-05, 14:32
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanger
Jag sökte till Januari, att ett svar kommer dröja längre innebär väl i princip att jag inte kommer med där?

Har du gjort uppbåd och allt det?

Saker kan ha förändrats, men jag var på uppbåd sommaren 2006, sökte till Januari följande år och fick då redan under uppbådet bekräftat att Januari var då jag skulle in. Tror inte jag fick några papper hemskickade efter det, utan vill minnas att jag fick allt under uppbådet.
Citera
2015-11-08, 18:04
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Har du gjort uppbåd och allt det?

Saker kan ha förändrats, men jag var på uppbåd sommaren 2006, sökte till Januari följande år och fick då redan under uppbådet bekräftat att Januari var då jag skulle in. Tror inte jag fick några papper hemskickade efter det, utan vill minnas att jag fick allt under uppbådet.
Behövs inte göras om man bor utomlands. Det är pappersexercis som räcker då.
Citera
2015-11-08, 18:05
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Jag sökte till Januari, att ett svar kommer dröja längre innebär väl i princip att jag inte kommer med där?
Ta tummen ur röven!
Ring och fråga.
Citera
2015-11-08, 23:29
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IknowUwantME
Måste nu lämna mitt finska personnummer, vart får jag tag på det? Haha
I Finland skulle du ta kontakt med närmaste magistrat, men då du bor i Sverige, torde det vara skäl att kontakta antingen ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg. Se
http://www.finland.se
De lämnar knappast ut personnummer per telefon, men ni kan säkert komma överens hur du identifierar dig om inte du befinner dig så nära någondera att du kunde besöka.
Citera
2015-11-09, 00:18
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Antagligen inte.
Citera
2015-11-09, 08:25
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
I Finland skulle du ta kontakt med närmaste magistrat, men då du bor i Sverige, torde det vara skäl att kontakta antingen ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg. Se
http://www.finland.se
De lämnar knappast ut personnummer per telefon, men ni kan säkert komma överens hur du identifierar dig om inte du befinner dig så nära någondera att du kunde besöka.

Om man tidigare fått papper från Försvarsmakten, borde inte ens personnummer stå skrivet någonstans i dem?

Annars borde det väl finnas något slags personbevis att begära ut, eller liknande, skickat till sin folkbokföringsadress. I Sverige får man ju sådant från skatteverket bland annat, bör väl vara liknande i Finland?
Citera
2015-11-09, 08:39
Medlem
Jag fick veta mitt finska personnummer då jag var på plats, sittande på rad 5 i AMFSK 4.
Citera
2015-11-09, 11:43
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoftskjutaren
Jag fick veta mitt finska personnummer då jag var på plats, sittande på rad 5 i AMFSK 4.
Jag hade inget aning om detta. Kom till Finland för militärtjänstgöring, fyllde i en massa blanketter under de första dagarna. En utav blanketterna kom tillbaka för att jag fyllt i "fel personnummer". Jag fattade ingenting, har ju använt mitt fyrsiffriga nummer hela livet och plötsligt säger dom att den ska bestå av tre siffror samt en bokstav på slutet...!?

Kom inte på hur jag fick reda på det för det är några år sedan nu men någon på regementet fixade det åt mig. Kändes lite pinsamt. Men så är det om man är finsk medborgare men född och uppvuxen i Sverige.

Citera
2015-11-09, 12:51
Medlem
Sinkomiess avatar
Jag tror inte jag fyllde i mitt personnummer någon gång innan jag ryckte in, gjorde jag det lär jag fyllt i mitt svenska, men vill minnas att blanketterna som mest krävde underskrift. Mitt finska personnummer fick jag se första gången då vi fick ut dödsbrickorna.
Citera
2015-11-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Jag hade inget aning om detta. Kom till Finland för militärtjänstgöring, fyllde i en massa blanketter under de första dagarna. En utav blanketterna kom tillbaka för att jag fyllt i "fel personnummer". Jag fattade ingenting, har ju använt mitt fyrsiffriga nummer hela livet och plötsligt säger dom att den ska bestå av tre siffror samt en bokstav på slutet...!?

Kom inte på hur jag fick reda på det för det är några år sedan nu men någon på regementet fixade det åt mig. Kändes lite pinsamt. Men så är det om man är finsk medborgare men född och uppvuxen i Sverige.

Hehe, jepp.. Fältväbeln undrade om det fanns någon som inte kunde sitt personnummer, då slog det mig att jag inte visste om mitt svenska var samma som det finska. Enda personen i rummet som räckte upp handen
Citera
2015-11-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Antagligen inte.

Får jag ingen respons så ska då jag inte råka på några problem utifall jag skulle besöka Finland i ett senare skede. Inte min käpp att veva när jag redan sänt in papper nämligen utan det är ju då upp till dem att skicka ett ja eller nej.

Nåväl, får väl ta och ringa om det inte dyker upp i veckan.
Citera
2015-11-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Ta tummen ur röven!
Ring och fråga.

Ska jag väl egentligen inte behöva, men lär ju bli illa tvungen för att få svar verkar det som. Är det Brigaden jag ansökt till jag ska ringa, eller är det regionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in