2015-06-04, 16:48
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Finland har ju till skillnad från Sverige ett försvar som faktiskt kan göra skillnad, så på sätt och vis bättre att göra en insats där det faktiskt finns en chans att rädda landet. Är för övrigt också engagerad i Hv

Precis min tanke!
Citera
2015-06-04, 19:51
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Var ju i och för sig inte direkt nära till Nylands Brigad för Österbottningarna... Och när väl inkallelseordern kommer har troligtvis inte kriget brutit ut till fullo utan är några dagar/veckor bort. Troligtvis kommer fortfarande flyg/fartyg fungera då för att inställa sig.

Finland har ju till skillnad från Sverige ett försvar som faktiskt kan göra skillnad, så på sätt och vis bättre att göra en insats där det faktiskt finns en chans att rädda landet. Är för övrigt också engagerad i Hv

Bra att ni är med i Hv! Som jag då.

Men man ska inte underskatta Sveriges försvar heller. Min poäng är att Finland redan har 670 000 reservister utöver krigsorganisationen så då är det bättre att söka sig som svensk till svenska försvaret som faktiskt har BRIST på folk. Det borde ni som är med i Hv ha full koll på!
Citera
2015-06-04, 19:55
Medlem
REALINs avatar
För övrigt 214 dagar till inryck.
Citera
2015-06-04, 23:28
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Men man ska inte underskatta Sveriges försvar heller. Min poäng är att Finland redan har 670 000 reservister utöver krigsorganisationen så då är det bättre att söka sig som svensk till svenska försvaret som faktiskt har BRIST på folk. Det borde ni som är med i Hv ha full koll på!
Inte riktigt 670. Det finns närmare 100k som av sina arbetsgivare är reserverade för samma arbete som de gör i fredstid. Sedan finns en mobiliseringsorg.
Citera
2015-06-05, 19:56
Medlem
Bakteriens avatar
Citat:
Kan du sammanfatta dina upplevelser som MP? Är själv intresserad av tjänsten.

Lite sent men Missa att du fråga.
Ångrar inte att jag blev Milpol Jägare Det blir en mer varierande tjänstgöringstid just för att du är i vakt ungefär var tredje vecka. Stå i porten nattetid är lite drygt i sig, men det e verkligen vad man gör det det till Och alla fittans vaktrundor...hajoo
Som Milpol undersergant sitter du bara framför monitorer i 12 timmar när det e vakt och tar emot samtal från porten osv. Hur kul e det egentligen? Det e soft, men gör hellre manskapsuppgifter.
Sen som Milpol måste du hälsa Kommodoren om du t.ex är vakt i staben. Kommodoren e snubben men högst militärgrad på hela stället. "Herr kommondor, Jägare Bakterien bridagensstabens vaktpostkarl".
Finns rätt mycket o säga, vill du veta nåt specifikt så bara fråga på

Edit: Vilken enhet har du sökt till?
Senast redigerad av Bakterien 2015-06-05 kl. 19:59.
Citera
2015-06-07, 02:34
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Lite sent men Missa att du fråga.
Ångrar inte att jag blev Milpol Jägare Det blir en mer varierande tjänstgöringstid just för att du är i vakt ungefär var tredje vecka. Stå i porten nattetid är lite drygt i sig, men det e verkligen vad man gör det det till Och alla fittans vaktrundor...hajoo
Som Milpol undersergant sitter du bara framför monitorer i 12 timmar när det e vakt och tar emot samtal från porten osv. Hur kul e det egentligen? Det e soft, men gör hellre manskapsuppgifter.
Sen som Milpol måste du hälsa Kommodoren om du t.ex är vakt i staben. Kommodoren e snubben men högst militärgrad på hela stället. "Herr kommondor, Jägare Bakterien bridagensstabens vaktpostkarl".
Finns rätt mycket o säga, vill du veta nåt specifikt så bara fråga på

Edit: Vilken enhet har du sökt till?

Vad gör ni dem veckorna som ni inte är i vakten då? Har inte kunnat söka något än. Rycker in i januari så får väl hem papper inför inryck om några månader.
Citera
2015-06-07, 11:45
Medlem
Bakteriens avatar
Då är det övningar i skogen, kanske skjutbanedag, läger, patrullens framryckning, ja all utbildning liksom När man är i vakt så är man bara i vakt (som är 12 timmars pass), man är inte med på någon utbildning alls. 12 timmar vakt, 12 timmar ledigtid.
Utbildningarna i att gripa folk kunde va ganska roliga
Som Milpol fick vi skjuta pistol (9mm), kvkk62 och sniper TKIV-85. I våran kontignent fick alla skjuta sniper (tror det va 6 patroner per man), i vanliga fall så väljer dom ut typ 4st som får en mer utförlig sniperutbildning. Så det ska man inte ta för givet att man får skjuta. Sköt även hagelbössa.
Och givetvis sköt vi RK-62. Även övnings sinko. Kändes och smällde som en riktig. Hade klart velat skjuta en riktig, men money money.
Dom som blev milpol som ryckte in nu i Januari har fler lägerdagar än vi hade, men mindre ammunition. Så dom kommer inte få skjuta lika mycket som vi.
Beror på vad som prioriteras och sånt.
Jävlar vilken wall of text jag lyckades skriva med mobilen
Citera
2015-06-07, 16:03
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:

Sveriges försvar ska snarare inte överkskattas. Det är en upp-och-nedvänd pyramid till organisation med för lite pengar till förfogande som till råge på allt slösas på mycket skit och trams.

Om kriget verkligen skulle komma så är Sverige körda såvida vi inte får direkt hjälp av NATO. Finland har ju faktiskt en teoretisk chans att skjuta ryssen sönder och samman. Sedan är ju frågan hur stora förluster Ryssland är beredda att ta för att bryta igenom det finska försvaret.

Enda fördelen med att ställa upp för Sverige som soldat är väl att kriget kommer att vara över innan man ens hunnit hämta ut sitt vapen...
Citera
2015-06-07, 19:00
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Sveriges försvar ska snarare inte överkskattas. Det är en upp-och-nedvänd pyramid till organisation med för lite pengar till förfogande som till råge på allt slösas på mycket skit och trams.

Om kriget verkligen skulle komma så är Sverige körda såvida vi inte får direkt hjälp av NATO. Finland har ju faktiskt en teoretisk chans att skjuta ryssen sönder och samman. Sedan är ju frågan hur stora förluster Ryssland är beredda att ta för att bryta igenom det finska försvaret.

Enda fördelen med att ställa upp för Sverige som soldat är väl att kriget kommer att vara över innan man ens hunnit hämta ut sitt vapen...

Inte för att svenska FM är bäst eller nått men att Finland skulle kunna "skjuta ryssen sönder och samman" finns inte på kartan. Finland delar en 1,309 km lång gräns med Ryssland, i realiteten behöver Finland ett försvar flera gånger starkare än idag för att ens klara av ett krig mot Ryssen.
Citera
2015-06-07, 19:58
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Inte för att svenska FM är bäst eller nått men att Finland skulle kunna "skjuta ryssen sönder och samman" finns inte på kartan. Finland delar en 1,309 km lång gräns med Ryssland, i realiteten behöver Finland ett försvar flera gånger starkare än idag för att ens klara av ett krig mot Ryssen.

jojo men the scoreboard still stays. hoppas bara man får ett tält utan hål och kanske nån modernare kamin.
samt så tog inte svenska försvaret emot mej trots grymma papper från SA o min gröna barett gick man o skaffa svenskt medborgarskap i onödan och måste nu tampas med självaste migrationsverket
Citera
2015-06-07, 22:07
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej

Ryssland vs Finland har såklart bara en utgång. Men Ryssland vs Finland och NATO, alternativt "Finska motståndsmän ála Ukraina" vs Finska Försvaret är mer troliga scenarion, där Finland har en mycket god chans.

Det är dessutom mycket enklare att ligga nergrävd med ett tungt artilleri i ryggen än att attackera ett land med stark försvarsvilja (något Sverige, eller i alla fall dess politiker, helt avsaknar).

Har för övrigt hört att Finland har en av världens, om inte världens, största artilleri i förhållande till försvarets storlek. Någon som kan bekräfta?
Citera
2015-06-07, 22:25
Medlem
Sinkomiess avatar
Det hela handlar inte om huruvida Finland kan besegra Ryssland av eller till, det handlar om att Finland ska ha ett försvar som kostar mer att besegra än det finns att vinna efteråt. En Pyrrhusseger vill knappast ens Ryssland ha. Det är ju i princip tanken bakom alla försvarsmakter. Finlands försvar kunde säkert vara bättre på många vis, men jag tycker det upprätthåller den principen rätt väl ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in