Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Skicka in allt så fort som möjligt och skriv att du vill rycka in i Dragsvik I/2016 så syns vi där.

Då min finska inte är tillräcklig för att hålla upp mer komplicerade konversationer och dylikt så är det Dragsvik jag ska söka till, det hoppas jag innerligt att vi gör. Uppdaterar när jag vet mer!
Citera
2015-08-18, 19:11
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Är det du? I tjänst just nu?

Klart det är jag, äldre bild.
Dragsvik.
Citera
2015-08-18, 21:52
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYLLD
Klart det är jag, äldre bild.
Dragsvik.

Ok. När och på vilket kompani tjänstgjorde du?
Citera
2015-08-19, 00:52
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanger
Då min finska inte är tillräcklig för att hålla upp mer komplicerade konversationer och dylikt så är det Dragsvik jag ska söka till, det hoppas jag innerligt att vi gör. Uppdaterar när jag vet mer!
Vill inte förstöra ditt förhållande med REALIN, men om du har grunderna, lär du dig nog snabbt på ett finskspråkigt förband.

Ett språk mera är alltid en egendom.

Dit val dock.
Citera
2015-08-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Vill inte förstöra ditt förhållande med REALIN, men om du har grunderna, lär du dig nog snabbt på ett finskspråkigt förband.

Ett språk mera är alltid en egendom.

Dit val dock.

Alltså, vi kan ju ta lite exempel här, jag skriver ju precis så som jag hör sakerna.

No kyllä mä ymmärät paljon enemmä jos sä puhun mun kansa ens osat itet puhut.

Kyllä mä tiedän mitä sä meinat, mutta en mä haloo tulon muka jos sä sinne mene.

Mä luule että sä valehtele mulle, kö mä kuulin ystävästa että ne näit sinä siella pile kuppilassa.

En mä tiedän minne se meni, se sanoit että se meni metsätsä hakkeman lustikoitat ja mustikoitat, mutta en on kuulun mitän etsin. Mä yrti soita sille mutta se ei vasta.

Det var bara några random meningar, felsavningar och grammatikfel överallt säkert.

Eller något sådant. O kan svara på lite enklare meningar och dylikt. O det sista jag vill är att bli hånad för min finska, speciellt av utbildarna, för då kommer jag inte ta till mig det bra kan jag säga. Sedan formas nog inte ett brödrarskap utav hån av en "hurri". O inte direkt det roligaste om jag står där som en idiot och inte förstår en viss sak som förklaras av dessa. Bestraffning på en gång ju, haha.

Med vänliga hälsningar.
Senast redigerad av JackDanger 2015-08-19 kl. 09:47.
Citera
2015-08-19, 09:48
Medlem
SYLLDs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=kIqqRBQrtk0

Vardagsmat - Mossa & Kvistar (Michel Telo - Ai Se Eu Te Pego)
Citera
2015-08-20, 19:43
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Eller något sådant. O kan svara på lite enklare meningar och dylikt. O det sista jag vill är att bli hånad för min finska, speciellt av utbildarna, för då kommer jag inte ta till mig det bra kan jag säga. Sedan formas nog inte ett brödrarskap utav hån av en "hurri". O inte direkt det roligaste om jag står där som en idiot och inte förstår en viss sak som förklaras av dessa. Bestraffning på en gång ju, haha.

Med vänliga hälsningar.
Utbildarna hånar inte på grund av egenskaper, härkomst eller motsavarande.

Jag tror inte heller att beväringar hånar på dessa grunder. Jag har inte hört / läst om något sådant. Tvärtom har en del "nyfinnar" noterat att försvarsmakten varit det första stället där de behandlats precis lika som alla andra.

Men du bestämmer ju själv. Ditt val.
Citera
2015-08-22, 16:53
Medlem
Bakteriens avatar
Nog saknar man Dragsvik lite varje dag! Stå i vakt i porten nattid
Citera
2015-08-22, 19:17
Medlem

Jag har själv tjänstgjort i både Dragsvik och i finskspråkiga förband. Man blir gott mottagen, din språkkunskap kommer att vara tillräcklig, om inte annat så lär man sig snabbt i en militär miljö. Kom ihåg att inställning är allt!
Citera
2015-08-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoftskjutaren

Jag har själv tjänstgjort i både Dragsvik och i finskspråkiga förband. Man blir gott mottagen, din språkkunskap kommer att vara tillräcklig, om inte annat så lär man sig snabbt i en militär miljö. Kom ihåg att inställning är allt!

Jo inställningen jag har, har för avseende att göra karriär utav detta och förhoppningsvis få tjänstgöra utomlands.

Det jag menar är att med min basala kunskap i finska kanske inte är tillräcklig för alla militära termer, sedermera så är det ändock flera simpla saker som "än" i en mening kan jag inte sätta in. Utan har väldigt simpel kunskap inom vanliga finska konversationer. Jag tänkte mest på just det du sa - en militär miljö, där man får höra saker på finska man aldrig hört förut. Tror ju inte direkt utbildarna tar för sig att upprepa sig direkt. Det var mer så jag tänkte.

Jag är vid ett vägskäl, Dragsvik eller finsktalande men det är barriären jag måste komma över gällande huruvida min finska är tillräckligt medioker för att klara av ett finskt förband.

Sedermera sker väl teoretiska uppgifter på finska då, och har inga större svårigheter likt konversationer att förstå simplare meningar. Kopplar meningarna med orden i meningen jag förstår, ber om ursäkt för lite ludd där.

Sedan har jag en fråga här.

Vid alla val man har, fallskärmsjägare, specialgränsjägare så finns det något som heter - Internationell beredskapsstyrka. Är det sistnämnda någonting man bör bocka in om man vill tjänstgöra utomlands?

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar.
Citera
2015-08-23, 12:25
Medlem
Citat:
.

Min fråga är väl väldigt simpel - finns det någonting speciell inriktning man skall välja för att få tjänstgöra utomlands?

Var ju jättetrevligt att läsa att man behöver högskolebehörighet för att öht bli antagen till specialförbanden o inga belastningar.... Fitta.

Blir bara bättre och bättre, körkort krävs för att kunna få göra utlandstjänstgöring. Fyfan vad det här verkar bli värre o värre hela tiden medan jag läser alltså sataaaan.
Senast redigerad av JackDanger 2015-08-23 kl. 13:22.
Citera
2015-08-23, 12:32
Medlem
Citat:
Min fråga är väl väldigt simpel - finns det någonting speciell inriktning man skall välja för att få tjänstgöra utomlands?

Var ju jättetrevligt att läsa att man behöver högskolebehörighet för att öht bli antagen till specialförbanden.... Fitta.

Blir bara bättre och bättre, körkort krävs för att kunna få göra utlandstjänstgöring. Fyfan vad det här verkar bli värre o värre hela tiden medan jag läser alltså sataaaan.

"Du får INTE ha

brottsregister
anmärkningar i brottsregistret för rattfylleri eller tre
andra anmärkningar i brottsregistret
kroniskt eksem eller allergier
tecken på psykiska störningar"

Tidigare kommentarer indikerar ju ändock på att man kan vara belastad utan problem... Är internationell beredskapsstyrka det enda tillvägagångssättet för att kunna tjänstgöra utomlands?

Fan kan inga goda nyheter komma istället, haha.

Verkar inte gå att ansökta till något specialförband med någon form utav belastningsregister. Helvete alltså.
Senast redigerad av JackDanger 2015-08-23 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in