2009-04-15, 16:30
  #1045
Medlem
Rakiis avatar
Köpte lite slö sommarläsning på Röda Korsets butik på gatan här;

Eragon - Christopher Paulini (Inbunden, 20:-)
Gengångare - Olof Svedelid (Pocket, 1:-)
Hundarna i Riga - Henning Mankell (Pocket, 5:-)
Den enda segern - Jan Guillou (Pocket, 1:-)
Citera
2009-04-16, 21:11
  #1046
Medlem
Kenpos avatar
Senast införskaffad: Blood Meridian av Cormac McCarthy. Hade en längre tid haft en känsla av att man borde läsa något av honom, och denna höglitterära western ses väl som hans magnum opus. Den handlar i stort sett om en ung pojkes uppväxt och äventyr som medlem i ett band av slödderaktiga legosoldater, på härjningståg i indiantrakterna kring USA:s sydgräns under 1840-talet.

Nu när jag läst ut boken ställer jag mig en smula tveksam. McCarthy är utan tvivel en språkkonstnär, här finns t.ex. många briljanta, intensiva beskrivningar av terräng och väderlek. De kommer väl till pass, för handlingen går mestadels ut på ett ändlöst ridande och traskande från det ena blodbadet till det andra. De fruktansvärda brutaliteterna gör att man som läsare efterhand blir rätt avtrubbad, och den mefistofeliske "Domarn" är en alltför tydligt tecknad satansgestalt för att bli intressant. Men berättelsen har en överväldigande detaljrikedom, man stöter på en mängd numera ovanliga ord, och författaren har nog lagt ner en hel del arbete på ren forskning. Romanen kan ses som en desillusionerad amerikansk anti-odyssé och ett mothugg mot de populära föreställningarna om "how the West was won". Hjältar finns här inga.
Citera
2009-04-16, 21:24
  #1047
Medlem
Jag har köpt Ristat i damm av John Fante, skall bli kul och se om den är så bra som Charles Bukowski tycker, Buk har förövrigt skrivit förordet och såg han som sin gud. Så Har väldigt höga förväntningar på Fante.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185379093
Citera
2009-04-16, 21:26
  #1048
Medlem
För kärleks skull av Lotta Thell. Ska börja läsa den ikväll!
Citera
2009-04-16, 21:32
  #1049
Medlem
dannywtfs avatar
"Vålnader" - Joe Hill.

Köpte den idag. Köper kanske 1 bok per år och idag behövde jag skaffa vuxenpoäng, så jag köpte den och satte mig på ett kafé och läste. Jäkligt gött. Boken är en novellsamling med skräcktema och än så länge så är den okej. Har inte varit direkt läskig, men den är välskriven och så har jag bara läst 2 noveller hittills. Kanske återkommer när jag är klar.
Citera
2009-04-17, 09:06
  #1050
Medlem
minimaggits avatar
The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald. Ja, vad ska man säga, bör ju läsas och redan efter ett kapitel känns det som att detta kan vara en av de Stora läsupplevelserna för mig i år, en klassiker så bra som man hoppats hoppas jag kunna säga snart!
Citera
2009-04-17, 11:07
  #1051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minimaggit
The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald. Ja, vad ska man säga, bör ju läsas och redan efter ett kapitel känns det som att detta kan vara en av de Stora läsupplevelserna för mig i år, en klassiker så bra som man hoppats hoppas jag kunna säga snart!

Jag kanske borde läsa den igen då, minns att den inte föll mig i smaken sist. På tal om den kan jag dock rekommendera Hunter Thompsons samlade brevkorrespondens mellan 1955-1967 (The Proud Highway: Saga of a Desperate Southern Gentleman) som jag kom över billigt på ett antikvariat, denna införskaffades som inspiration till mitt eget brevskrivande och visade sig vara en positiv överraskning, mycket lärorikt rent av.
Citera
2009-04-17, 13:30
  #1052
Medlem
minimaggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjådor
Jag kanske borde läsa den igen då, minns att den inte föll mig i smaken sist. På tal om den kan jag dock rekommendera Hunter Thompsons samlade brevkorrespondens mellan 1955-1967 (The Proud Highway: Saga of a Desperate Southern Gentleman) som jag kom över billigt på ett antikvariat, denna införskaffades som inspiration till mitt eget brevskrivande och visade sig vara en positiv överraskning, mycket lärorikt rent av.

Som sagt var det efter ett kapitel, första intryck behöver ju oftast korrigeras, men jag hoppas så klart att jag får rätt. Men vad menar du med "på tal om den"? Om man inte läst Thompson innan, tror du den fungerar som introduktion eller bör man börja med boken som alla andra läst?
Citera
2009-04-17, 13:56
  #1053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minimaggit
Som sagt var det efter ett kapitel, första intryck behöver ju oftast korrigeras, men jag hoppas så klart att jag får rätt. Men vad menar du med "på tal om den"? Om man inte läst Thompson innan, tror du den fungerar som introduktion eller bör man börja med boken som alla andra läst?

Jag förstår. Jo 'på tal om' eftersom Fitzgerald var en av Hunters stora tidiga förebilder och att han i unga år (vilket nämns i The Proud Highway) skrev av hela The Great Gatsby på sin skrivmaskin för att lära sig meningsbyggnaden. Det positiva med texterna är att de är skrivna av en ung Hunter (från ca 18 år) och slutar ca 5 år innan Fear & Loathing, således slipper man den tråkiga känslan av att han försöker leva upp till tidigare verks nivå som är så tydlig i hans senare böcker.
Citera
2009-04-17, 14:32
  #1054
Medlem
minimaggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjådor
Jag förstår. Jo 'på tal om' eftersom Fitzgerald var en av Hunters stora tidiga förebilder och att han i unga år (vilket nämns i The Proud Highway) skrev av hela The Great Gatsby på sin skrivmaskin för att lära sig meningsbyggnaden. Det positiva med texterna är att de är skrivna av en ung Hunter (från ca 18 år) och slutar ca 5 år innan Fear & Loathing, således slipper man den tråkiga känslan av att han försöker leva upp till tidigare verks nivå som är så tydlig i hans senare böcker.

Haha, cool grej, det är ju inte världens tegelsten direkt men måste ha tagit lite tid ändå. Inte så dumt heller, tänk alla band som börjat med att spela covers.
Låter som en intressant bok, en litteraturform som jag aldrig testat på, så det är inte omöjligt jag gör ett inköp!



I ren tristess gjorde jag ett inköp från capris.no som idag sändes:

Terry Pratchett, Colour of Magic. Oerhört charmig, han Pratchett. Har läst denna den allra första Skivvärlden-roman förr, men tänkte köpa och köra igenom serien i ordning.

Hjalmar Söderberg, Doktor Glas. Klassiker, verkar närmast öka i popularitet för var år som går.

Jean-Marie Gustave Le Clézio, Öken. Som alltid, man blir ju nyfiken på dessa författare som tydligen förtjänar 10 mille för sin samlade produktion.

Joakim Pirinen, Döda paret och deras "vänner". I samband med Pirinens nominering till DNs kulturpris lade de ut ett smakprov av denna seriebok. Verkar alldeles galen, vilket såklart är jättekul.
Citera
2009-04-20, 00:11
  #1055
Medlem
Inköp i veckan har varit:
The Penguin Dictionary for Writers and Editors - Bill Bryson
The Merriam Webster Dictionary
The Merriam Webster Thesaurus
Gabriel García Márquez - Living to Tell the Tale Första boken av tre i en serie han skriver om sitt liv.
Mark Spragg - The Fruit of Stone Läses för tillfället, och är än så länge väldigt bra.
Oliver Sacks - An Anthropologist on Mars Verkar väldigt intressant.
Salman Rushdie - Haroun and the Sea of Stories Det jag läst av Rushdie har hittils varit kanon, så denna känns väldigt trevlig.
Lars Gyllensten - Juvenilia
Lars Gyllensten - Senilia
Lars Gyllensten - Lotus i Hades
Jag har hittils bara läst en av Gyllenstens böcker men han skriver på ett för mig nytt och väldigt spännande sätt, trots att de är skrivna för längesedan. Om du inte läst något så prova!
Citera
2009-04-21, 00:16
  #1056
Medlem
Henry.W.Akeleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
"Vålnader" - Joe Hill.
.
Den är mycket bra, rekommenderas verkligen! Uppblåsbare Art och Abrahams pojkar (eller vad den hette) är mycket bra. Påminner om far sin

Får väl uppdatera mig på den här skryttråden med ljudboken Skräckens Labyrinter, drygt 150:- på tradera.

Emot världen, emot livet av Michel Houllebecq inväntas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in