2008-08-12, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Är mer fingervisningar om hur man bör te sig och saker man inte gör i affärer. Boken hade lika väl kunnat heta Hur The Donald blev rik. Var inga direkta övningar.

Nästa bok jag skall köpa är Dale Carnegies Hur man vinner vänner och påverkar sin omgivning. Däri förväntar jag mig mkt omvälvande fakta.

Du påminner mig om denna person:
http://sydsvenskan.se/lund/article351199/Han-sover-bara-25-timme-per-dygn.html

Har dina prestationer ökat någon poäng sedan du köpte boken?
Citera
2008-08-12, 23:52
Medlem
Schlafwandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therein
Ofan, det kände jag inte till. Märkte som hastigast att typsnittet och strukturen på texten såg lite annorlunda ut när jag bläddrade i mitt exemplar, som är på engelska. Ska bli intressant att läsa.

The Road kommer som film - av bröderna Coen. Det skall bli intressant att se! Tyckte mycket om Vägen (läste den på svenska) och tyckte att det fanns vissa drag som påminde om vår egen Birgitta Trotzig (ex. Dykungens dotter) även om hon är långt starkare än McCormac enligt mig. Om man nu skall jämföra känns hans språk "vattnigare" är BT:s. Men det är kanske en ansträngd jämförelse...?

Min senaste skönlitterära bok var ett fynd; Peter Handkes Don Juan (erzählt von ihm selbst) i fin originalutgåva från 2004 för bara tre euro. Fick nyss Handkes egen inläsning på CD i present och tyckte att det kunde vara roligt att läsa om den i original - har tidigare läst den svenska översättningen.
Citera
2008-08-12, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyPrice
Du påminner mig om denna person:
http://sydsvenskan.se/lund/article351199/Han-sover-bara-25-timme-per-dygn.html

Bra eller dåligt? F.ö. skulle jag aldrig iscensätta den typen av sömn. Jag älskar att drömma för mkt.

Citat:
Ursprungligen postat av TimothyPrice
Har dina prestationer ökat någon poäng sedan du köpte boken?

Om du menar Trumps bok, så nej det skrev jag ju. Är f.ö. ingen yuppie som vill ha snabba cash, är mer ute efter personlig mognad och självinsikt. Framgång föder pengar. Och att inte sträva efter framgång är ju idiotiskt.
Citera
2008-08-13, 10:25
Medlem
thereins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlafwandler
The Road kommer som film - av bröderna Coen.

Inte Bröderna Coen enligt IMDb iaf. http://www.imdb.com/title/tt0898367/
Citera
2008-08-13, 18:05
Medlem
Schlafwandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therein
Inte Bröderna Coen enligt IMDb iaf. http://www.imdb.com/title/tt0898367/

Nej, det har du helt rätt i. Fick höra det av en vän, men det visade sig vara fel. Regissören heter tydligen John Hillcoat.

Men bröderna Coen skall göra filmatiseringen av Michael Chabons The Yiddish Policemen's Union och detta är däremot säkert då jag fick höra det av författaren själv. Då finns det plötsligt två bra filmer att se fram mot.
Citera
2008-08-16, 16:07
Medlem
skalkrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Nästa bok jag skall köpa är Dale Carnegies Hur man vinner vänner och påverkar sin omgivning. Däri förväntar jag mig mkt omvälvande fakta.

Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning
är den korrekta svenska titeln. Förövrigt en mycket intressant bok som känns förvånansvärt aktuell trots att den kom ut redan på 30-talet.
Citera
2008-08-16, 17:46
Medlem
Ernst Jüngers In Stahlgewittern i engelsk översättning (The Storm of Steel) och Annäherungen: Drogen und Rausch i svensk översättning (Psykonauterna: Rus och Droger), nyutkommen på h:ström förlag.

Anledningen är så enkel att Jünger hör till mina favoritförfattare.

The Storm of Steel är den bästa krigsskildring jag över huvud taget läst. Om någon planerar att köpa den så se för allt i världen till att ni skaffar Penguin Classics utgåva. Den tidigare översättningen som givits ut på andra förlag är rent ut sagt inkompetent. Man märker det kanske inte själv först om man inte är bekant med originalet på tyska, men förordet till den nya översättningen granskar kritiskt den tidigare översättningen och vissa saker är direkt pinsamma.

Psykonauterna skildrar Jüngers experiment, erfarenheter och upplevelser av hela spektrat av droger. I sedvanlig Jüngersk stil är den i befriande avsaknad av både moralkakor och förhärligande, och tar istället upp drogernas såväl positiva effekter och potential, som nackdelar, risker och varningar. Det är inte för inte som Jünger av många anses vara en av de skarpaste observatörerna i modern tid.
Citera
2008-08-16, 18:01
Medlem
Patient67s avatar
Beställde Kungarnas krig,Svärdets makt och Diamantsvärdet och Träsvärdet del 1 och vet ni vad!?! jävla posten slarvade bort mitt paket, så nu måste jag göra en reklamation...
Citera
2008-08-16, 18:05
Medlem
__carls avatar
Fick just hem en fin, inbunden utgåva av "20.000 leagues under the sea"

kostade bara 77:-på bokus.
Citera
2008-08-16, 22:31
Medlem
TheMirages avatar
Jag brukar dra till närmsta andrahands-butik där man kan köpa loss en bok för en tia, ny som gammal. Bor fem minuter från en relativt stor butik och dem fyller på med böcker varje fredag. Känns onödigt att betala för en ny när det är texten man vill åt.

Men mer OnTopic så köpte jag Flickan med Pärlörhänget. Vet inte ett dyft om boken bara att den är omtalad, blev intresserad av omslaget. Har ni läst den så är ni välkomna att kommentera angående boken.
Citera
2008-08-16, 23:23
Medlem
Köpte idag ett parti böcker, bl.a:

Chateaubriand, Tjechov, Maupassant - novellsamlingar
Dvärgen
Kejsarn av Portugallien
The Pickwick Papers
The Pearl
Finnegan's Wake
Hemsöborna
Soldaten Svejk
Historien

Varför? Tja, av nån outgrundlig anledning har jag inte läst dem än
Citera
2008-08-17, 00:53
Medlem
Marxamas avatar
Har beställt Idioten på danska, tillsammans med en ordbok. Försöker få grepp om språket, och att kombinera det med lite Fjodde kan ju inte gå fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in