2009-01-30, 16:40
Medlem
Rakiis avatar
Blev att jag köpte Revolutionary Road av Richard Yates idag då jag gillade filmen och blev sugen på att läsa boken i samma veva. Blev nyöversättningen utgiven av Nordstets i pocket för 72:- hos Akadeibokhandeln.
Citera
2009-01-30, 22:22
Medlem
För mig fick det bli en liten chansning i form av dödgrävarens dotter. Har inte läst något av Joyce Carol Oates tidigare men har bara hört bra saker om hennes andra verk.
Citera
2009-02-01, 16:02
Medlem
jens__Es avatar
Jag la en beställning på lite böcker igår.

Det blev:

On The Road av Jack Keruac Den verkar intressant och jag har hört mycket bra om den.

The Bro Code av Barney Stinson Köpte den mest för att jag gillar rollfiguren Barney i serien How I Met Your Mother och tänkte det kunde vara roligt att ha boken.

Memoarer: Första delen av Bob Dylan Kan vara intressant att läsa d jag gillar hans musik.

Pete Doherty: Med egna ord av Dave Black Samma som med boken ovanför.
Citera
2009-02-03, 11:22
Medlem
Krellyans avatar
Beställde just två böcker jag har velat ha länge:

H.P. Lovecraft - The Call Of Cthulhu And Other Weird Stories
Richard Dawkins - The God Delusion

Har lyssnat på ungefär 1/3 av The God Delusion på ljudbok/mp3, men tappade bort mig, och Lovecrafts bok är en klassiker som jag länge har haft på min att-läsa-lista.
Citera
2009-02-03, 19:13
Medlem
Jag köpte In the Devil's Garden : A Sinful History of Forbidden Food av Stewart Lee Allen. En massa historiska anekdoter om mat och dryck, jag vet inte om jag tror på hälften av vad han skriver. Bla påstår han att alkoholhaltig ”juice from the [date] tree”, skulle vara halal inom islam (han använde inte det ordet, men jag gör det för att vissa att jag har följt debatten om ett teveprogram), det borde syfta på palmvin http://en.wikipedia.org/wiki/Palm_wine från dadelpalmen, och om det skulle vara tillåtet i islam borde man väl ha hört det förut?

Sedan kan man nämna att han kallar Ludvig XIV älskarinna Madame du Barry för ”harlot-princess-slut divine, dominatrix bitch”, ett ordval använt av alla seriösa historiker.
Citera
2009-02-03, 20:54
Medlem
Gick till Akademibokhandeln för att köpa en häftapparat, eftersom det alltid är slut på häftklamrar i de som finns i skolans skrivarrum. Slutade med att jag gick hem och var dessa sex böcker rikare:

En Handfull Regn av Niklas Rådström. Någon slags självbiografi. Handlar mycket om hans barndomsvän och att denne tog livet av sig. Bra bok än så länge, skiftar på ett trevligt sätt mellan ungdomsskildring och mer filosofiska stycken kring livet.
Samt fem jag inte börjat läsa än:
Beat Poets, diktantologi i urval av Carmela Ciuraru. Jag har ett stort intresse för Jack Kerouac och hans vänner, så det var en glad överraskning att hitta den här boken i hyllan i affären.
Aftonland av Pär Lagerkvist. Diktsamling. Vad ska man säga, Pär Lagerkvist liksom.
Metamorfoser av Ovidius. I böcker som utspelar sig på medeltiden läser folk jämt den här boken. Då lär den vara bra.
Okända Djur av Pontus Lundkvist. Lite osäker på vad den här handlar om egentligen, verkar vara en snubbe som ska prova på livet som hemlös. Kan bli kul.
Slaughterhouse 5 av Kurt Vonnegut. Modern klassiker, nöjd med att jag äntligen orkat köpa den.

Sammanfattningsvis kan man säga att det blev mycket prettoböcker, men det är så jag gillar dem. Lycka till med On The Road jens__E, den är sjukt bra.
Citera
2009-02-04, 02:16
Medlem
sourds avatar
"Nietzsche: A Very Short Introduction (Very Short Introductions)" - Michael Tanner
"Philosophy: A Very Short Introduction (Very Short Introductions)" - Edward Craig
"White Jazz: A Novel" - James Ellroy
"Screwjack: A Short Story" - Hunter S. Thompson
"The Curse of Lono" - Hunter S. Thompson
"One Man's Bible" - Gao Xingjian
"Nattens lekar: Noveller (Samlade skrifter / Stig Dagerman) (Swedish Edition)
"Death of a Salesman: Certain Private Conversations in Two Acts and a Requiem" - Arthur Miller

Jag har på både gott och ont snöat in mig lite på Hunter S Thompson. Lirat en biografi samt Rum Diaries och Fear and Loathing in Las Vegas. Mycket bra böcker i min mening. Det har också varit mycket snack om filosofi på sistone så jag tänkte läsa på lite om det också. James Ellroy och Gao Xingjian blev jag tipsad om här på forumet och tyckte att de såg intressanta ut. Nattens Lekar och Death of a Salesman måste läsas i skolan, men verkar ändå vara ganska bra böcker. (Vet väldigt lite om Nattens Lekar, hur är den och vad är det för sorts bok?)
Citera
2009-02-04, 02:39
Medlem
ClosingTimes avatar
Jag har inte köpt böcker på månader nu, eftersom jag har en backlog att korrekturläsa. Tyvärr är det mest idiotiska livstilsböcker för tillfället, och det är inte vad jag väljer att läsa när jag läser "privat".
Citera
2009-02-04, 07:14
Medlem
thereins avatar
Lullaby - Chuck Palahniuk
Haunted - Chuck Palahniuk
Choke - Chuck Palahniuk
Blood Meridian - Cormac McCarthy
Illusionisten - John Fowles
Kafka på stranden - Haruki Murakami
Intrång - David Morrell

En del efter tips här på forumet.
Citera
2009-02-06, 10:04
Bannlyst
Hannibal på pocket då den försvann tidigare på nåt märkligt sätt, blev dock den engelska versionen denna gång, så nu har man alla Hannibal Lecter böckerna.
Citera
2009-02-06, 18:49
Medlem
Enhörnings avatar
Köper böcker stötvis så jag har att plocka av. Senast köpte jag:

The first law serien av Joe Abercrombie (The blade itself, Before they are hanged och Last argument of kings).
Anledningen till att jag köpte dem är att jag blev tvingad av en kompis att läsa George R.R Martins serie "A song of fire and ice" och ville, mot min förmodan läsa mer liknande fantasy. Är ingen fantasyläsare annars om man bortser från Terry Pratchett.

Bombi Bitt och Nick Carter samt Bokhandlaren som slutade bada av Fritiof Nilsson Piraten.
Tidigare läst Bombi Bitt och jag samt Bock i örtagård och vill beta av samtliga romaner av honom. Väldigt härliga karaktärer i hans böcker.

Köpte Pesten av Albert Camus då jag tidigare läst Främlingen av honom och det var en av de bästa böcker jag läst. Pesten skall ju vara hans ess så jag förväntar mig en riktig litterär upplevelse.

The world without us av Alan Weisman. Är väldigt svag för domedag och post-apokalyps så att läsa en mer vetenskaplig essä om "Vad skulle hända med världen om alla människor försvann imorgon" är för mig mycket intressant! Tydligen skulle kackerlackor vara ett djur som skulle försvinna tidigt. Det trodde jag inte
Läste om boken när Time Magazine gav den pris för bästa "Non-fiction" bok... Var det förra året? Äsch. Svag för ämnet som sagt!

På samma tema köpte jag boken The Road av Cormac McCarthy. Omtalad bok och det är ju mitt favoritämne så jag förväntar mig att jag kommer gilla den!

Crime av Irvine Welsh. Jag har läst väldigt mycket av honom och kollade av en slump ifall han skrivit något nytt jag inte läst. Det hade han.

Popcorn av Ben Elton. En kompis rekommenderade den till mig och jag litar på hans smak. Samma kompis som tvingade mig att läsa R.R Martin.
Senast redigerad av Enhörning 2009-02-06 kl. 18:53.
Citera
2009-02-07, 11:57
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therein
Lullaby - Chuck Palahniuk
Haunted - Chuck Palahniuk
Choke - Chuck Palahniuk
Blood Meridian - Cormac McCarthy
Illusionisten - John Fowles
Kafka på stranden - Haruki Murakami
Intrång - David Morrell

En del efter tips här på forumet.

Lullaby tyckte jag var skit, vem rekommenderade den? Choke och Haunted är bra men du skulle slängt in Survivor som är en av Chucks bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in