2008-04-30, 11:41
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dille
Beställde precis två böcker från Adlibris.

"Junky" av William S Burroughs och "On the road" av Jack Kerouac.
Bra böcker det där, är du drogintresserad? On the road påverkade fan min syn på livet...

Själv köpte jag senast bröderna karamazov, tänkte att jag nu slutligen skall orka plöja igenom den då det känns som en bok som man bör ha läst. De andra dostojevskij jag läst har ju varit förbannat bra så jag ser fram emot denna.
Citera
2008-05-01, 11:33
Medlem
sleipner111s avatar
Kampen om Islam av Gilles Kepel.

Efter att ha läst så många positiva inlägg om Haruki Murakami här på FB köpte jag också "The wind up bird chronoicle".
Skall bli spännande att se om den motsvarar mina högt ställda förväntningar.

Måste tillägga att FB`s litteraturforum är guld värd när det gäller att hitta nya spännande läsupplevelser.
Keep up the good work.
Citera
2008-05-01, 16:29
Medlem
Khapis avatar
Shoppade loss på en secondhandaffär. Mest bara för att jag för tillfället inte har råd med nya böcker. Tog för mig av de fåtal böcker som fanns på engelska. Motivering för alla: De verkade intressanta och kostade en femma styck.

Ann Rule - Everything she ever wanted. När jag väl fick hem den och började läsa insåg jag att den var lättläst och känslomässig. Vilket är bra, då jag behöver öva på just känslouttryck i engelskan, den blir lätt för kall och formell annars. En kriminaldeckare av något slag är det, på snudd till Harlequin-roman. Alla männen är långa som ekar och har händer som toalock.

Sidney Sheldon - The doomsday conspiracy. En riktig tråkig skitbok som jag är osäker på om jag ens kommer att läsa ut. Som en litteraturens variant av en "hårdkokt" B-action-rulle på Femman. Jag har aldrig gillat genren varken i film- eller bokutförande. Nåja, fem kronor som sagt.

Catherine Cookson - The Mallen Streak. Har ej börjat läsa den än.
Citera
2008-05-02, 18:48
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahaff
Vilket kap. Själv köpte jag Dumskallarnas Sammansvärjning av en kompis för en tia. Skäms lite för att jag inte läst den än.

Ja Michener var nog ett kap, boken verkar vara ett recensionsex. med diverse reklamlappar
från förlaget och en lapp med recensionsdeadline...:-)
Citera
2008-05-02, 19:45
Medlem
senaste böckerna jag köpt är 3 pocket böcker.

är en riktig boknarkoman så jag brukar oftast "inte" köpa böcker, jag skulle nog knappt ha pengar över till annat då eftersom jag läser minst 4 böcker om veckan så biblan är de bästa alternativet för mig och rena välsignelsen för den delen

men nu är jag i behov av pocket böcker eftersom jag ska va utomlands i minst 2 månader och det var rea på Pocket shop så jag passade på. utbudet var lite begränsat för min smak (bland rea artiklarna) men det blev en bok av Denise Mina "Död i garnethill" , "Desperation" av Stephen King
och "Försoning" av Ian McEwan
Citera
2008-05-03, 12:21
Medlem
Kemiske Alis avatar
Efter vissa förändringar i mitt liv har jag haft möjlighet att åter börja läsa lite böcker igen efter en lång periods torka. Då jag inte är en ungdom längre är fiction inget för mig, jag vill ha böcker som beskriver och debatterar verkliga livet. Jag tror att det handlar om en mognadsprocess. Ju äldre man blir ju mindre intresserad blir man av fantasi och mer intresserad av det verkliga livet eftersom det är lättare att relatera till det verkliga livet.Senaste böckerna är:

En desertörs bekännelse - Joshua Key
Iskallt och Stenhårt - Richard Flinga
Ensam med havet - Sebastian Näslund
El Choco - Markus Lutteman
Gulag - Anne Applebaum
The pirate´s dilemma(how youth culture is reinventing capitalism)-Matt Mason

Dessa böcker uttrycker mitt intresse för utsatta, ensamma och missförstådda människors kamp. Böckerna ger säkert också en slags beskrivning av hur jag uppfattar mig och min situation förnärvarande.
Citera
2008-05-03, 14:58
Medlem
-Unstable-s avatar
Blev iväglurad till någon loppis i Lule-trakten eftersom jag dessvärre har bil och körkort, trodde att det enbart skulle vara skräp och gemene mans smutstvätt som skulle reas ut för att göra plats för nyare skräp av nyare årsmodeller.
Dagen blev inte helt bortkastad när det bland all bråte ändå fanns ett par köpvärda böcker.

Idioten I, II, III - F. Dostojevskij
Doktor Glas - H. Söderlund
Falskt Minne - D. Koontz
Citera
2008-05-04, 00:11
Medlem
Ozmeisters avatar
Den vita tigern. Har blivit interesserad av kung fu. Så den var det självklara valet.
Citera
2008-05-04, 01:21
Medlem
terrieterries avatar
"Skumtimmen" av Johan Theorin. Hittade den på Ica Maxi för ca 50 spänn och mindes att den fått mycket uppmärksamhet när den kom ut.... Och den var inte så illa faktiskt.

Innan dess var det "The Terror" av Dan Simmons som handlar om engelsmännens försök i mitten av 1800-talet att hitta nordvästpassagen till Asien, över Canada. Mycket läsvärd men extremt obehaglig läsning. Fann mig själv ligga vaken en halv natt och grubbla över det ofattbart grymma öde som drabbade de stackars sjömännen från "The Terror" irrandes omkring på isen i åratal

mvh
tt
Citera
2008-05-20, 21:36
Medlem
Eremitens avatar
På grund av mitt intresse för grafik köpte jag nyligen ett par "klassiker" inom genren grafiska romaner.

Szegedi Szuts - My War. A Novel in 206 Drawings.
Otto Nückel - Destiny. A Novel in Pictures.
Frans Masereel - Passionate Journey. A Vision in Woodcuts.
Frans Masereel - The City. A Vision in Woodcuts.
Lynd Ward - Wild Pilgrimage. A Novel in Woodcuts.
Lynd Ward - Gods' Man. A Novel in Woodcuts.
Lynd Ward - Mad Man's Drum. A Novel in Woodcuts.
Citera
2008-05-21, 01:25
Medlem
haywards avatar
Jag köpte Modern litteraturteori I och II och William Burroughs Naked Lunch häromdagen. Jag läste några sidor i den nakna häromdagen och trots att jag tycker mina engelskakunskaper är helt okej förstod jag nästan ingenting. Någon som vet om det blir 'bättre' (tydligare narrativ, that is) eller blir bristen på sammanhang efter ett invänjande tag just det fragmentariska sammanhanget?
Citera
2008-05-21, 12:20
Medlem
Fairmounts avatar
Animal Farm $13.46 - Jag började läsa 1984 på en campings lilla bibliotek förra månaden på semestern, men hann inte klart. Så nu tänkte jag köpa en hel hög av Orwells böcker.
Shooting an Elephant $16.16 - Samma som ovanför
Homage to Catalonia $18.40 - Samma som ovanför
1984 $12.50 - Samma som ovanför
Animal Liberation $19.45 - Klassiker inom ämnet som alla borde läsa, talade en vän om.
Collision Course : The Classic Story of the Collision of the Andrea Doria and the Stockholm $26.95 - Känd dykplats, så varför inte lära sig lite mer?
On Liberty and Utilitarianism $10.75 - Jag kan ingenting om sånt här, så nån gång måste man ju lära sig.
Fireside Diver $21.80 - De 20 största dykhistorierna, samlade i en pocket. Självklart köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in