2008-12-17, 17:27
  #793
Medlem
Devilrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
Någon som läst någon av Couplands andra böcker?

Mmm, jag har läst Hey Nostradamus! och tyckte att den var väldigt bra och intressant.
Citera
2008-12-17, 17:31
  #794
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devilry
Mmm, jag har läst Hey Nostradamus! och tyckte att den var väldigt bra och intressant.

Håller med! Smått annorlunda och bevisligen mer realistisk jämfört med b.la Microserfs och All familys are Psychotic... Dead Polaroids och den där ...God kan man hoppa över.
Citera
2008-12-17, 22:14
  #795
Bannlyst
Blev ett par böcker till den här månaden.
Alla utom Människohamn är i pocketform ( om nån nu undrade )

Alias Monster - Sue Russell
Vem vill bli miljardär? - Vikas Swarup
Kamelklubben - David Baldacci
Allt kan hända - Stephen King
Människohamn av - John Ajvide Lindqvist
Rain - samuraj i skuggorna. - Barry Eisler

Vet inte riktigt varför jag valde dom här böckerna, kändes bra helt enkelt
Citera
2008-12-18, 20:23
  #796
Medlem
qapmocs avatar
Dalai Lama - Etik för ett nytt millenium köpte den för att han säger rätt tankvärda saker den mannen
Citera
2008-12-18, 21:33
  #797
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, de flesta faktiskt. Någon specifik du är intresserad utav?

Nej, jag undrade mest om han är en läsvärd författare överlag eller om Jpod var en "one-hit-wonder"?
Citera
2008-12-18, 21:40
  #798
Medlem
thereins avatar
Börjar komma mot slutet av det som finns utgivet av A song of Ice and Fire, därför fyller jag på med lite fantasy.

Darkness That Comes Before
Jonathan Strange & Mr Norrell
Gardens Of The Moon

Allt efter tips här på forumet!
Citera
2008-12-18, 22:07
  #799
Medlem
miklons avatar
Jag köpte Fredrik Ljungs "Parasiten" idag, som pocket. Den direkta anledningen var för att ha något att läsa under en tågresa, att det blev just den beror på att jag blev sugen på att läsa den när den först kom ut som inbunden bok.
Citera
2008-12-18, 22:13
  #800
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
Nej, jag undrade mest om han är en läsvärd författare överlag eller om Jpod var en "one-hit-wonder"?

Han har en rätt ojämn produktion skulle jag säga. Gillar man Jpod gillar man säkert också Mikroslavar i alla fall. Jag har inte läst allt, men jag har läst det mesta och jag tycker väl att en del är bättre och en del är sämre. Ett problem kan kanske vara att böckerna är skrivna ur ett visst kulturellt perspektiv och exempelvis Generation X upplevde jag som lite svår att ta till sig, förmodligen för att jag inte har rätt bakgrund för målgruppen.
Citera
2008-12-18, 22:31
  #801
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Han har en rätt ojämn produktion skulle jag säga. Gillar man Jpod gillar man säkert också Mikroslavar i alla fall. Jag har inte läst allt, men jag har läst det mesta och jag tycker väl att en del är bättre och en del är sämre. Ett problem kan kanske vara att böckerna är skrivna ur ett visst kulturellt perspektiv och exempelvis Generation X upplevde jag som lite svår att ta till sig, förmodligen för att jag inte har rätt bakgrund för målgruppen.

Målgruppen som du påpekar innefattar ju oftast alla Couplands alster, främst jPod, Microserfs, Generation X och The Schampooplanet då dessa böcker leker mer eller mindre med diverse olika stereotyper. Däremot skall man inte bli avskräckt om man inte gillar Couplands två första böcker, vilket jag inte heller gör men diggar hans övriga alster starkt. Sen efter jPod har han återgått lite till Girlfriend in a Coma-balansen i och med Eleanor Rigby och berättar om utanförskap och alienation.

Men som sagt, målgruppen för de flesta böckerna är slackers eller Asperger-nördar med en förkärlek för Apple såväl Machintosh.

Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
Nej, jag undrade mest om han är en läsvärd författare överlag eller om Jpod var en "one-hit-wonder"?

Han är överlag en mycket bra författare och jPod är i särklass hans bästa bok.
Citera
2008-12-19, 09:59
  #802
Medlem
minimaggits avatar
Doris Lessing, Ljuvaste dröm. Jag satsar hårt på att öppna min mors ögon för god litteratur i jul.

Philip Pullman, Subtle Knife. Blev lite besviken på första delen i HDM, men tillräckligt intressant för att läsa klart serien var det. Förhoppnings djupnar allt några snäpp nu...

JD Salinger, Catcher in the Rye. För att man ska ha läst den. För att jag läste första sidan hos en kompis och blev intresserad. För att John Lennons mördare satte sig ner på trottoaren efter mordet och fortsatte läsa den.

Terry Pratchett, Equal Rites. För att allt läsande gör mig till en humorlös tänkare, och jag gillar min humor, jag saknar den. Alltså måste jag börja samla Discworld-böcker!

Amanda Svensson, Hey Dolly. För att om jag har möjlighet att läsa en svensk debutant född 1987 så tänker jag göra det.

Johanna Nilsson, Hon går genom tavlan, ut ur bilden. Har sett många tipsa om den här. Vet nästan ingenting om den egentligen, men svenska pocket är så billiga att minsta tips nästan är värt att kolla upp!

Erlend Loe, Naiv. Super. För att jag inte läst den än, och den är en av de böcker som faktiskt verkar förtjäna epitetet "kultbok".

Michail Bulgakov, Mästaren och Margarita. Tipsas om den här till höger och vänster (inte minst här på FB), och ärligt talat blir det mest svensk/engelsk/amerikansk litteratur läst i Minimaggits lilla rum så en breddning är av nödvändighet. Hur skulle man förresten kunna motstå premissen att Satan själv går på Moskvas gator.

Torgny Lindgren, Hummelhonung. För att Ormens väg på hälleberget var en av mina största läsupplevelser, hur kort den än var. Lindgren är otrolig!
Citera
2008-12-19, 13:31
  #803
Medlem
Rakiis avatar
Gomorra - Roberto Saviano
Intrång - David Morell

Savianos bok blev en tidig julklapp till mig själv och vanligtvis inte den typen av bok jag annars skulle läsa, men blev sugen på den då jag har filmatiseringen hemma (biopremiär den 9:e januari i Sverige) och såg Saviano snacka om boken med Horace Engdahl på SVT häromdagen. Hoppas att den lever upp till hypen efter alla dödshot etc... som Saviano har fått ta.

Intrång var en julklapp till bästa vännen.
Citera
2008-12-19, 14:06
  #804
Medlem
Fickludds avatar
Jag köpte Mordbyn av Andrea Maria Schenkel på rekommendation från svt's morgonsoffa. Har någon av er läst den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in